האמריקאים חוששים: סין קרובה מאוד לעליונות טכנולוגית

תוכניתה של סין להפוך למובילה טכנולוגית עולמית מעיבה על יחסיה עם ארה"ב, לקראת חידוש השיחות בנוגע להסכמי הסחר בין שתי המדינות • ארגוני עסקים גדולים אמריקאים מטילים ספק בניסיון הסיני להקטין את חשיבות תוכנית "תוצרת סין 2025" ובכנותו

הדמיה תלת ממדית של גשושית סינית בצד הרחוק של הירח / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הדמיה תלת ממדית של גשושית סינית בצד הרחוק של הירח / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שני ארגוני עסקים גדולים בארה"ב פרסמו דוח שמתאר בפרוטרוט את התקדמותה של סין ביישום מדיניות טכנולוגיה, שצפויה להיות סלע מחלוקת בשיחות הסחר בין ארה"ב וסין עם חידושן ב-30 בינואר בוושינגטון.

בדוח משותף שהוגש לנציג הסחר של ארה"ב (USTR), טוענות לשכת המסחר של ארה"ב ולשכת המסחר האמריקאית בסין כי תוכניתה השאפתנית של סין להפוך למובילת טכנולוגיה עולמית מיושמת באופן נרחב. שתי הלשכות מטילות ספק בכנות מאמציהם של פקידים סינים להמעיט בחשיבות התוכנית. יש ראיות ל"מאמץ כביר, מתואם ונמשך" מצדם של פקידים מקומיים ליישם את תוכנית "תוצרת סין 2025" של הממשלה המרכזית, שנועדה להפוך את סין למובילה בתחומי ייצור חדשניים שונים, כולל רכב חשמלי, חלל ורובוטיקה, לדברי שני ארגוני העסקים.

לשתי הלשכות יש השפעה בבית הלבן כנציגותיהן של חברות אמריקאיות שעושות עסקים בסין, ושרבות מהן נרתעות ממתיחת ביקורת פומבית על בייג'ינג. לארגוני העסקים יש השפעה גם בקרב מנהיגי סין הודות למעמדם כתומכים ותיקים בהידוק הקשרים העסקיים בין ארה"ב וסין. מבחינתם של מנהיגי סין, הדוח מאשש את המסר שמנסים אנשי עסקים אמריקאים בולטים להעביר לבייג'ינג: מנהיגי סין אינם יכולים עוד להתייחס לתמיכת ארגוני העסקים האמריקאים כמובנת מאליה.

חקירת USTR את נוהלי הסחר של סין אשתקד הובילה למסקנה שתוכנית "תוצרת סין 2025" מציבה חברות אמריקאיות במצב של נחיתות, בין השאר מכיוון שהיא עלולה להוביל לחשיפת הסודות המסחריים של חברות אמריקאיות בפני יריבותיהן הסיניות. בתגובה ללחץ מצדה של ארה"ב הסכימו פקידים סינים לנסח מחדש את התוכנית. שין גואובין, סגן נשיא לתעשיה וטכנולוגיית המידע, הודה בתדרוך לעיתונאים בשבוע שעבר כי "קיים צורך לשפר את מערכת המדיניות".

אך נציגי סין במו"מ טוענים גם שארה"ב מגזימה בחשיבותה של תוכנית "תוצרת סין". סגן הנשיא ליו הא, שליח הסחר הבכיר ביותר של בייג'ינג לארה"ב, המעיט בחשיבות התוכנית בפגישותיו עם ארגוני עסקים אמריקאים, לדברי משתתפים.

האמריקאים רוצים תחרות הוגנת יותר

דוח לשכות המסחר נמסר ל-USTR בשבוע שעבר, ועותק ממנו הגיע לוול סטריט ג'ורנל. הדוח ממליץ על רפורמות מבניות כדי להרחיב את פתיחת השוקים הסיניים לחברות זרות, וממליץ לשים קץ להעברות בכפיה של סודות מסחריים.

אחד מדוברי USTR סירב להגיב על הדוח. הדוח של USTR עצמו ממארס 2018, שטוען כי סין אילצה חברות אמריקאיות למסור טכנולוגיה לשותפותיהן הסיניות, כולל 120 אזכורים של "תוצרת סין 2025". עם זאת, לא מתאר הדוח כיצד מיושמת התוכנית ברחבי סין - סוגיה שאותה בוחן בפרוטרוט הדוח של שתי לשכות המסחר. דוח זה, המשתרע על 142 עמודים, אינו מתייחס כלל לאחת משתי מטרותיו העיקריות של הנשיא טראמפ - צמצום גירעון הסחר של ארה"ב עם סין - אך מקדיש 32 דפים לתיאור האופן שבו מיושמת תוכנית "תוצרת סין" ברחבי סין.

בדוח נטען כי במחוז גואנגדונג הסמוך להונג-קונג, ביקשו פקידים מקומיים מחברות להפוך ל"עמוד השדרה" של פרויקטי רובוטיקה, ליצור מערכות "בטוחות ואמינות" של טכנולוגיית מידע מהדור הבא, ולהפוך את האזור ל"אזור היתכנות" של תוכנית "תוצרת סין 2025". במחוז ליאונינג, שבו נמצאת התעשיה הכבדה בדעיכה, מציעים הטבות מס בגין ייצור מתקדם והשקעות מדעיות, על פי הדוח.

הדוח מספק לנציגי ארה"ב ראיות נוספות שיסייעו להם ללחוץ על סין לשנות את התנהלותה במו"מ עם המשלחת הסינית, שבראשה עומד ליו. כל עוד מתנהל המו"מ, השעתה ארה"ב עד ה-1 במארס את תוכניתה להעלות מ-10% ל-25% את מכסי המגן על מוצרים סיניים, ששוויים הכולל עומד על 200 מיליארד דולר.

דוח לשכות המסחר מתמקד בפרטים ספציפיים שטעונים שינוי בכלכלת סין כדי לאפשר לחברות אמריקאיות תחרות הוגנת יותר, אך הוא מעניק תחמושת למי שחושש שהנשיא טראמפ יסתפק בהבטחות סיניות לרכוש יותר מוצרים ושירותים אמריקאים ויתעלם מהצורך בשינויים מבניים. במו"מ הדרג הבינוני בבייג'ינג במועד מוקדם יותר החודש, הוקדשה מחצית הזמן לדיונים ברכישות עתידיות, לדברי הנציגים למו"מ.

לשכות המסחר לא לחצו להגדיל את היצוא האמריקאי, ואף לא הזכירו אפשרות זו. "ייתכן שהרכישות חשובות לממשל הזה אך במונחי הרפורמה היסודית בעתיד, הרכישות אינן התשובה", אמר ג'רמי ווטרמן, ראש מרכז סין של לשכת המסחר של ארה"ב.

הדוח ממליץ גם לכונן מנגנון בוררות בינלאומית חדש ליישוב תלונות מצדן של חברות אמריקאיות שטוענות כי זכו ליחס לא נאות בסין. ייתכן ששתי הממשלות יתקשו לאמץ המלצה זו, מכיוון שממשל טראמפ עושה מאמצים לצמצם את סמכויותיהם של גופים בינלאומיים, וסין עשויה להתנגד למנגנון שכוחו יהיה רב יותר מכוחה של מערכת המשפט הסינית.