סופית: העבודות להקמת גשר יהודית יחלו בסוף השבוע הקרוב

העבודות להנפת קורות הפלדה יחלו כאמור ביום שישי הקרוב בשעה 17:00 ויימשכו עד יום שבת 26.01.19 בין מחלף לה גוורדיה למחלף השלום בנתיבי איילון

הדמיית גשר יהודית/ הדמיה: חן אדריכלים
הדמיית גשר יהודית/ הדמיה: חן אדריכלים

סופית: העבודות להקמת גשר יהודית יחלו בסוף השבוע הקרוב, כך הודיעה היום (ג') עיריית תל-אביב. לאחר השלב התכנוני שנמשך כמעט עשור, העבודות על גשר יהודית היו אמורות להתחיל לפני חצי שנה, אך בוטלו בשל ההתנגדות של הסיעות החרדיות לחילול שבת. שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה להקפיא את תחילת העבודות שדרשו סגירה הרמטית של נתיבי איילון במשך שישה סופי שבוע רצופים. בתגובה לכך עתרה עיריית תל-אביב לבג"ץ ודרשה משר התחבורה להסביר מדוע יש להקפיא את העבודות.

בהודעה מטעם העירייה שהוגשה היום לבית המשפט העליון נכתב כי "ההליכים הדרושים הושלמו". המשמעות היא שגם האישורים לביצוע עבודות בשבת התקבלו. כזכור גם שר העבודה והרווחה חיים כץ היה מעורב בפרויקט זה ודרש מנתיבי איילון שמבצעת את הפרויקט להציג לו חלופות נוספות לביצוע העובדות כדי לצמצמם ככל הניתן את חילול שבת.

ראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי אמר היום: "כפי שחזרתי ואמרתי - גשר יהודית קום יקום. שר התחבורה נאלץ לרדת מהעץ, לחזור בו ולהורות על המשך העבודות. חבל שפרויקט כה חשוב לציבור עוכב בגלל סיבות פוליטיות".

העבודות להנפת קורות הפלדה יחלו כאמור ביום שישי הקרוב בשעה 17:00 ויימשכו עד יום שבת 26.01.19 בין מחלף לה גוורדיה למחלף השלום בנתיבי איילון. ההנפה השנייה תוכננה ליום שישי 01.02.2019 בין מחלף קק"ל למחלף לה גוורדיה. ארבע הנפות הבאות תוכננו לסופי שבוע במרץ ובאפריל , כאשר גם אז התיכנון הוא לסגור את נתיבי איילון למשך יממה בימי שישי עד שבת.

הפרויקט הקמת גשר יהודית החל את דרכו לפני עשור, כאשר הרעיון המרכזי של המתכננים היה לחזק את הקשר בין מזרח ודרום תל-אביב לבין מרכז העיר. הקמתו אמורה לעודד שימוש באופניים והליכה ברגל. כמו כן, הדבר צפוי לאפשר לתושבי רמת-גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל-אביב ובכך להפחית את מספר כלי הרכב בתוך גוש דן.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בניגוד להודעה שפורסמה על ידי עיריית תל-אביב, בג"ץ קיבל את עמדת משרד התחבורה בכל הנוגע להקמת גשר יהודית וכל העקרונות שנקבעו על ידי שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ נשמרו במלואן. העקרונות שנקבעו: דחייה של חצי שנה בביצוע העבודות, ביטול התכנית לחסימה נפרדת להקמת הגשר וביצוע העבודות להקמת גשר יהודית במועדי העבודות לחשמול קו הרכבת ירושלים-תל-אביב.

בניגוד להודעת ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, שלושת העקרונות שנקבעו על ידי השר כץ יושמו באופן מלא; דחייה של חצי שנה בביצוע העבודות, ביטול התכנית לחסימה נפרדת להקמת הגשר וביצוע העבודות להקמת גשר יהודית במועדי העבודות לחשמול קו הרכבת ירושלים-תל-אביב.

הדחייה של חצי שנה במועד העבודות להקמת גדר יהודית נועדה לאפשר לרכבת להשלים את היערכותה לביצוע פרויקט החשמול בקו ירושלים. ביטול התכנית לחסימה נפרדת של נתיבי איילון שנועדה להתבצע באמצע השבוע או סופי השבוע במהלך 6 שבועות. וביצוע העבודות להקמת גשר יהודית אגב עבודות חשמול קו ירושלים תל-אביב, תוך מתן עדיפות לרכבת בביצוע העבודות.

כפי שהחליט השר כץ העבודות להקמת גשר יהודית בתל-אביב יבוצעו במועדי העבודות לחשמול קו הרכבת ירושלים-תל-אביב, כך שהעבודות לא יבוצעו בנפרד, אלא תוך כדי ביצוע עבודות החשמול, וכל זאת בהתאם לנוהלי העבודה של הרכבת".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בתגובה להחלטה לקיים את עבודות גשר יהודית בשבת: "נבחן חוק שימנע את העבודות הללו בעתיד בשבתות ובמועדי ישראל".

ח"כ גפני שוחח עם שר התחבורה ישראל כץ שניסה למנוע את העבודות הללו, ואמר לו כי השבת לא ניתנה לעם ישראל כדי לחללה ולעשות בה עבודות שיפוצים.

"רואים זאת בחוש שהשבת תובעת את עלבונה, התקלות המשונות שעוצרות את עבודות הרכבת ומשבשות את לוח הזמנים באופן לא טבעי הם הראיה הטובה ביותר כי לא תרוויחו כלום מהעבודות האלו בשבת."

"בכל מקרה, נבחן חוק שימנע את העבודות הללו בשבתות ובמועדי ישראל." אמר ח"כ גפני.