אחרי התבוסה בברקזיט, לתרזה מיי לא נותר כמעט מה להציע

ראש ממשלת בריטניה הבטיחה בתוכנית שהציגה לפרלמנט, שתהיה לו השפעה רבה יותר במו"מ על סחר עם האיחוד האירופי, אך סיפקה מעט מאוד פרטים לגבי האופן שבו מתכננת בריטניה לעזוב

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: Henry Nicholls, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: Henry Nicholls, רויטרס

לאחר המרד המשפיל בתוך מפלגתה נגד עסקת הברקזיט, וכמה ימים של התייעצויות עם מחוקקים בכל חלקי הפרלמנט הבריטי, הציגה ראש הממשלה תרזה מיי שלשום (ב') את תוכניתה החדשה ליציאה מהאיחוד האירופי.

מיי אמרה לבית הנבחרים שהיא רוצה לפנות שוב לאיחוד ולבקש שינויים נוספים בהסכם הברקזיט שהשיגה באמצעות חודשים ארוכים של מו"מ עם האיחוד, שנדחה בהצבעה היסטורית בפרלמנט הבריטי.

התוכנית החדשה דומה מאוד לישנה. בניסיון לפייס את המחוקקים מהאופוזיציה ומהקואליציה בבית הנבחרים, הבטיחה מיי לפרלמנט שתהיה לו השפעה רבה יותר על כל מו"מ סחר עתידי עם האיחוד, אך כמעט שלא הציעה משהו חדש לגבי האופן שבו תפרוש הממלכה המאוחדת מהאיחוד. "מה שאנחנו צריכים לעשות זה למצוא את הדרך שבה נוכל לגייס תמיכה לעסקה בבית הנבחרים", אמרה מיי.

ההימור של מיי הוא שעם מעט מאוד שינויים בעסקה, המחוקקים ממפלגתה יצייתו בסופו של דבר לקו שלה. בריטניה אמורה לפרוש מהאיחוד בסוף מארס, ומרבית המחוקקים רוצים עסקה שתבטיח יציאה חלקה. כעת נוקטת מיי טקטיקה של השהיה. היא דחתה שוב את הדרישות להאריך את המו"מ או לערוך משאל עם שני על הברקזיט.

את המחוקקים האנטי אירופים רוצה ראש הממשלה להרגיע באמצעות הבטחה שבריטניה לא תילכד באיחוד מכס ללא מועד סופי עם האיחוד האירופי במסגרת ההסדר המכונה backstop, זאת כדי למנוע הקמת גבול קשיח בין צפון אירלנד והרפובליקה של אירלנד לאחר הברקזיט. עם זאת, מיי לא סיפקה שום פרטים על האופן שבו יושג יעד זה.

מיי וצוותה הקדישו ימים ארוכים להציג בפני הפרלמנט את חששותיהם העיקריים של הפוליטיקאים. המחוקקים ממפלגת העבודה האופוזיציונית מקווים שמיי תתפשר ותציע לנהל מו"מ על עסקת ברקזיט שתכלול קיום קשרים מסוימים בין בריטניה לאיחוד. אך לנוכח הסיכון שמהלך כזה יכעיס את האנטי אירופים במפלגתה השמרנית, בחרה מיי במקום זאת להכפיל את ההימור שלה על העסקה שאותה גיבשה עם האיחוד.

כל האופציות על השולחן
 כל האופציות על השולחן

הצבעה על תיקונים ב-29 בינואר

משמעות תבוסתה של ראש פקידים בבריסל שבו ואמרו כי לא ניתן להכניס שינויים משמעותיים בעסקה המוצעת. "המו"מ על הסכם הפרישה לא ייפתח שוב", אמר שר החוץ של אירלנד, סיימון קווניי.

האנטי אירופים במפלגתה של מיי מאמינים שהחזית המאוחדת שמציג האיחוד האירופי כלפי המו"מ עלולה להיסדק אם לא תהיה עסקה. שלשום הציע שר החוץ של פולין דדליין של חמש שנים ל-backstop כדי למנוע היווצרות גבול בתוך אירלנד.

מה שמסבך עוד יותר את המצב מבחינתה של מיי הוא שמחוקקים בפרלמנט הבריטי מנסים "לקחת את העניינים לידיים". כמה מהם צפויים להגיש תיקונים לתוכניתה של מיי בניסיון לאלץ את הממשלה לשנות את עמדתה, כולל הסכמה לעסקה שבמסגרתה יהיו לבריטניה קשרים הדוקים עם האיחוד. המחוקקים יצביעו על תיקונים אלה ב-29 בינואר. השינויים המוצעים אינם מחייבים משפטית, אך אם יזכו בתמיכת הרוב עשויה הממשלה להתייחס אליהם ברצינות ולהשתמש בהם כדי לחלץ ויתורים מבריסל, מקום מושבו של הפרלמנט האירופה.

תוכנית נוספת שגובשה היא להגיש הצעת חוק שעלולה לאלץ את הממשלה להאריך את המו"מ במקום להיפלט מהאיחוד האירופי ללא עסקה. ייתכן שלראשונה מאז המאה ה-19 יוכלו המחוקקים להגיש הצעת חוק לפני שתעשה זאת הממשלה. חלון הזדמנות זה עשוי לאפשר למחוקקים להגיש הצעות חוק משלהם כדי לכבול את ידיה של מיי.

עם זאת יש סיכוי זעום לכך שלקבוצה כזאת ממפלגות שונות תהיה המשמעת הפנימית להעביר חוק בפרלמנט. לדברי ורנון בוגדנור, פרופסור לממשל בקינגס קולג' בלונדון, "זה יהיה כמו לרעות עדר של חתולים".

בכל אופן, גובר הסיכוי להארכת תקופת המו"מ כדי שיהיה זמן רב יותר לדיונים נוספים בבריסל, או כדי שהפרלמנט הבריטי יאשר את כל הצעות החוק הדרושות ליישום עסקה.

מה מחכה עכשיו לראשת הממשלה?

משמעות תבוסתה של ראש הממשלה תרזה מיי בפרלמנט היא שכל אופציות הברקזיט נמצאות על השולחן.

האופציה הראשונה היא שמיי תקבל הזדמנות שני להעביר את ההסכם. היא תשוב לפרלמנט עם העסקה שלה לאחר שהסכימה עם בריסל על ביצוע שינויים נוספים. המחוקקים המורדים יצייתו לקו של מיי והעסקה תאושר בהצבעה השנייה. במקרה זה בריטניה תצא מהאיחוד האירופי באופן חלק ב-29 במארס.

אופציה נוספת היא שלא תהיה עסקה. השיתוק הפוליטי בפרלמנט יימשך, והמחוקקים לא יצליחו להגיע להסכמה על גישה חלופית. במקרה כזה, הניסיונות לדחות את הברקזיט לאחר 29 במארס ייכשלו ובריטניה תיפלט מהאיחוד ללא עסקה.

ייתכן שלמיי לא יהיה מנוס מהליכה למשאל עם שני. המחוקקים מכל רחבי הקשת הפוליטית יתאגדו כדי לאלץ את הממשלה לערוך משאל והברקזיט יידחה.

האופציה הנורבגית היא אופציה נוספת: הממשלה תשנה מהלך, תעקוף את המחוקקים תומכי הברקזיט ותשתף פעולה עם סיעות פרו אירופיות בפרלמנט לגיבוש הצעות ברקזיט חדשות שבמסגרתן תמשיך בריטניה להיות מחויבת באופן הדוק לתקנות האיחוד האירופי.

אופציה נוספת היא תבוסה בהצבעת אי אמון לממשלתה של מיי והליכה לבחירות כלליות. במקרה כזה הברקזיט יידחה. אם מפלגת האופוזיציה העיקרית - מפלגת העבודה - תנצח בבחירות, היא תגבש במו"מ הסכם איחוד מכס עם האיחוד האירופי.