היוזמה הקהילתית של פייסבוק עלולה להתגלות כחרב פיפיות

פייסבוק הודיעה כי תאפשר לדווח על בעיות ועל נושאים בוערים, והאלגוריתמים ידאגו להעביר את הדיווחים לגורמים הנכונים - רשויות, מארגני הפגנות וכו' • אך נראה כי לחברה אין כוונה לבדוק את אמיתות הפוסטים, וניתן יהיה לנצלם כדי להפיץ בקלות רבה יותר פייק ניוז

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

חברת פייסבוק החלה להפעיל השבוע שירות חדש, "קהילה בפעולה", שיהיה זמין כרגע רק בארצות הברית ובחודשים הקרובים ייפתח באופן הדרגתי לשימוש במקומות שונים ברחבי העולם. "קהילה בפעולה" מאפשר להעלות מעל גבי פייסבוק נושא בעל עניין משותף לאנשים רבים, המהווים את "הקהילה", ולתייג אנשי ציבור, עובדי רשויות למיניהן, פוליטיקאים וכל מי שיש להם אפשרות להשפיע בעניין הנדון. הקריאה הקהילתית לפעולה מתקנת מופיעה בפיד המרכזי של החברים בפייסבוק, והאלגוריתמים כבר ידאגו לכך שהיא תגיע לאנשים הנכונים.

כך למשל, הקריאה לתקן את הדליפה בצינור המים הראשי בשכונת מגורים הנמצאת בעיר כלשהי במדינת פנסילבניה, תופיע בפיד של תושבים הסמוכים לאזור התקלה ותגיע לידיעתם של עובדי העירייה הרלוונטיים; הזעקה בדבר קידוחי נפט מזהמים בסמוך לקהילה מרוחקת בדרום טקסס תגיע לא רק לתושבי האזור אלא גם למי שידועים כחברים אקטיביסטיים בתנועות מחאה ירוקות ומשתתפי הפגנות מול בית המחוקקים; וסביר להניח שהמחאה כנגד הקפיטליזם החזירי של עשירי וול סטריט תופיע מן הסתם בפיד של מליונים שהביעו עניין בנושא בעברם, או שכתבו פוסטים נמרצים כנגד הבנקאים העשירים, או שלמיטב ידיעתם של האלגוריתמים של פייסבוק נזרקו מבתיהם בזמן משבר המשכנתאות הגדול של 2008.

משתמשי פייסבוק שייחשפו לעניין המופיע ב"קהילה בפעולה" יוכלו להביע תמיכה מיידית על ידי לחיצה על כפתור התמיכה הבולט הצמוד להצהרת הפעולה הנדרשת. הם גם יוכלו לחוות את דעתם ולהגיב להערותיהם של אחרים שהצטרפו לפעולה המסויימת הזו. אנשי הציבור המתוייגים בקריאה לפעולה יוכלו להתרשם ממספר התומכים כמו גם מהערותיהם ולהחליט האם ואיך להיענות לקריאתה של הקהילה לפעולה.

כלי יעיל, עוצמתי, מדויק - ומניפולטיבי

אכן, "קהילה בפעולה" יכול להיתפס בעיני המוני המשתמשים של פייסבוק כשירות יעיל וראוי, מעין כיכר העיר המודרנית, המאפשרת לכולנו ליהנות מפלאי הקידמה ומיתרונותיה לתועלת הציבור. אבל היוזמה היפה הזו של פייסבוק, שמאפשרת לקהילות לפעול ביחד למען מטרה משותפת ולהסב את תשומת ליבם של אנשי הציבור הרלוונטיים, יכולה להפוך מהר מאוד לחרב פיפיות. הסיבה לכך, למרבה האירוניה, היא בדיוק כל שאר התופעות השליליות המתאפשרות כבר כיום בפייסבוק, שיש להן השפעות מרחיקות לכת ולעתים הרסניות. כי בהיעדר פיקוח ומכיוון שפייסבוק בעצמה איננה מתחייבת לבדוק את אמיתות מיליארדי הפוסטים הנכתבים על גביה מדי שבוע, "קהילה בפעולה" יכולה להפוך מהר מאוד לפח הזבל של המטרידנים וההזויים. מה שיותר חמור מזה: היא יכולה להפוך לכלי משחית בידיהם של פוליטיקאים ציניים, קמפיינרים תאבי-בצע או כוחות ביון זרים העמלים לפורר את המרקם הדמוקרטי העדין במדינה כלשהי, בהתאם לצרכים מדיניים אפלים המניעים אותם להתערב בהליך הדמוקרטי שם.

בהיעדר בקרה אמיתית, כל אחד יכול להכריז על בעייה כלשהי המבוססת על "פייק ניוז" ולהשתמש ביכולותיה של פייסבוק להגיע מהר מאוד לקהל נרחב של אנשים שיזדעקו לתמוך בפעולה נרחבת, מבלי להבין את היותם מנוצלים באופן ציני על ידי מנגנונים אכזריים. דמיינו לכם "קהילה בפעולה" הקוראת לכל מי ששלטון החוק בישראל יקר לו לצאת מיידית לרחובות בעקבות ידיעה שקרית המצטטת את הכרזתו של היועץ המשפטי לממשלה שהוא החליט להעמיד את ראש הממשלה למשפט מיידי מבלי לתת לו את הזכות לשימוע. או בצד השני, חישבו על "קהילה בפעולה" המעודדת הפגנות המוניות לאור 'פייק ניוז' בדבר החלטתו של ראש הממשלה לקדם חוק המגדיר את מי שמצהירים על כך שהם מוכנים למסור שטחים תמורת שלום כבוגדים שעונשם חמש שנים בכלא, לפחות. שתי הדוגמאות הללו מכוונות לבטן הרכה של מיליוני אנשים ברחבי המדינה תוך שימוש מניפולטיבי בנושא מאוד רגיש לליבם. נכון, גם כיום ניתן להעלות שקרים לפייסבוק ולחולל באמצעותם מהומה ויש לכך כבר אינספור דוגמאות שכבר התרחשו.

ההבדל הוא שהמנגנון החדש שפייסבוק מציעה הוא יעיל יותר, עוצמתי יותר ומדויק יותר, והוא יאפשר לקחת את הנזקים הללו שלב אחד קדימה. הקריאה לפעולה תגיע באופן מיידי להמוני בעלי עניין, שלא לדבר על כך שמפעילים מתוחכמים יעשו שימוש בבוטים ובפרופילים מזוייפים על מנת להעצים את הכאוס ואת התפשטות הקריאות המזיקות לפעולות מוטעות. 

הקוראים חסרי כלים לזהות שקרים

האם ניתן לפתור את ניגוד העניינים בין שירות קהילתי חדש ויעיל עבור קהילות של בעלי עניין משותף לבין הניצול המניפולטיבי של השירות הזה לצרכים ציניים ומסוכנים? בשלב הזה קשה לדעת. פייסבוק מן הסתם לא תספק פתרונות. היא תטען שהיא פלטפורמה ותצפה מהמשתמשים שלה לגלות אחריות, הן בהעלאתם של פוסטים אמינים ובדוקים והן בהחלטה המושכלת של כל אחת ואחד מאתנו האם להאמין לקריאה המגיעה אלינו מטעמה של "קהילה בפעולה" או להבין שמדובר במניפולציה מתוחכמת. למרבה הצער, הניסיון של השנים האחרונות מלמד שאנחנו, המשתמשים, נוטים להיות מנוצלים וחסרי בקרה אמיתית כשעומדים מולנו כוחות מתוחכמים. אין לנו הכלים וכנראה גם לא המוטיבציה להבחין בין אמת לשקר, וההיסטוריה הקצרה של פייסבוק מלמדת שהעובדה הזו נוצלה בתיחכום רב על ידי גופי ביון מדינתיים, על ידי פוליטיקאים ציניים ועל ידי גופים מסחריים תאבי-בצע.

אין שום סיבה להניח שהשירות החדש שהשיקה פייסבוק השבוע ישנה את פני הדברים. ולכן, קוראים יקרים, היזהרו מפעולה מהירה, הפעילו שיקול-דעת, בידקו את ה"עובדות", ואל תמהרו להפוך להיות חלק מקהילה לפני שווידאתם שאתם באמת מבינים את מטרותיה, מאמינים לטענות הקוראות לכם לפעול ובאמת מבינים גם את המשמעויות האפשריות של פעולה לא נכונה ולא ראויה.