דוד פתאל חובר לאביב רפואה להקמת קרן להשקעות בטכנולוגיה לתחומי התיירות והמלונאות

פתאל החזקות תהיה בעלת המניות המרכזית בקרן, עם 81%, וחברת ספרינג של אביב רפואה תחזיק ביתרה • מאז חתימת ההסכם למכירת פעילותה לעזריאלי ביוני 2016, איבדה מניית ספרינג איבדה קרוב ל-20% משוויה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר
דוד פתאל / צילום: איל יצהר

כשנתיים וחצי לאחר רווח נאה של עשרות מיליוני שקלים שרשמה חברת ספרינג ונצ'רס ממכירת פעילות הליבה שלה - המסחר האלקטרוני - לקבוצת עזריאלי, כעת היא חוברת לענקית המלונאות פתאל החזקות בהקמת קרן ההשקעות Journey Ventures, שתשקיע ותאגד תחתיה חברות טכנולוגיה המתמקדות בתחומי התיירות והמלונאות (Travel-Tech).

גובה ההשקעה בכל חברה צפוי לנוע בין מיליון ל-2 מיליון דולר, ומהודעת החברות בנושא עולה כי פתאל, שנמצאת בשליטת המנכ"ל והיו"ר דוד פתאל, תהיה בעלת המניות המרכזית בקרן, עם החזקה של 81%, וספרינג תחזיק ביתרה (19%).

במסגרת ההסכם בין הצדדים, שתי החברות התחייבו לפעול באמצעות הקרן בלבד לביצוע השקעות בתחום המדובר, וכן הוא מאפשר לספרינג להשקיע גם באופן ישיר בחברות הטכנולוגיה שבהן תשקיע הקרן המשותפת, כך שתוכל להגדיל את החזקותיה באותן חברות.

בספרינג ציינו כי "העסקה בוצעה כחלק מאסטרטגיית החברה להרחבת השקעותיה בתחומי הטכנולוגיה והאינטרנט, הן באמצעות השקעה בחברות פרטיות והן באמצעות השקעה בחברות ציבוריות".

נדב פתאל, סמנכ"ל השיווק בפתאל ונציג החברה בקרן, אמר כי "בשנים האחרונות ראינו טכנולוגיות עם ערך ולא רק רעיונות למוצרים שירות שאין בהם הרבה פוטנציאל. יש כאן הזדמנות להוביל קרן משמעותית, בשלב ראשון עם השקעה של סכומים לא מאוד גדולים אבל אני מאמין שהסכומים יגדלו עם הזמן. במקביל נשתף פעולה עם קרן שתכניס כסף מבחוץ".

ספרינג תבעה את גוגל על הפרת פטנט

ספרינג (ובשמה הקודם ביי2נטוורקס) פעלה מסוף שנת 2010 בתחום המסחר האלקטרוני, וביוני 2016 השלימה את מכירת פעילות זו לעזריאלי תמורת כ-61 מיליון שקל, שהניבה לה רווח של כ-52 מיליון שקל באותה שנה, והניבה לאביב רפואה, מנכ"ל החברה ומבעלי השליטה בה, בונוס של 2.5 מיליון שקל.

מאז המכירה מקור עיקר הכנסותיה של ספרינג היה ממתן שירותי ניהול לעזריאלי, שהסתיימו במאי האחרון, תמורת דמי ניהול כוללים של כ-10 מיליון שקל, וכיום היא עוסקת בפיתוח והשקעות בתחומי הטכנולוגיה, בדגש על תחום האינטרנט, וכן ברשותה תיק פטנטים.

זמן קצר לאחר המכירה לעזריאלי הגישה ספרינג תביעה משפטית נגד ענקית האינטרנט העולמית גוגל, בבימ"ש בארה"ב, בטענה של הפרת הפטנט העיקרי שלה, העוסק בניתוב וחיפוש ישיר באינטרנט ובסלולר.

בימים האחרונים עדכנה ספרינג כי משרד הפטנטים וסימני המסחר האמריקאי (USPTO) "החליט לקבל את עמדת גוגל וקבע כי ההגנות (Claims) המפורטות בפטנט של החברה, בלתי ניתנות להגנה בפטנט", ובהתאם, כי החליטה לערער על החלטה זו.

מאז חתימת ההסכם למכירת פעילותה לעזריאלי, מניית ספרינג  איבדה קרוב ל-20% משוויה, כשחלק משמעותי מהירידות נרשמו בימים האחרונים ומשקפת לחברה שווי נוכחי של פחות מ-60 מיליון שקל.

פתאל החזקות, העוסקת בהחזקה, ניהול, תפעול ושכירות בתי מלון בישראל ובאירופה הונפקה בבורסה בפברואר 2018 אז גייסה החברה יותר מ-500 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-3.9 מיליארד שקל לפני הכסף. מאז התחזקה מנייתה בקרוב ל-20% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-5.6 מיליארד שקל.

300 חברות ישראליות בתחום הטרוול-טק

שוק הטרוול-טק העולמי מציג צמיחה מרשימה בשנתיים האחרונות, הן בהיקפי גיוסי ההון והן בכמות הסטארט-אפים החדשים בתחום. בישראל מונה הענף יותר מ-300 חברות הנמצאות בשלבים שונים והפועלות בתחומים רבים ומגוונים. מחר (ד') ישתתפו 5 חברות סטארט-אפ ישראליות בתחום הטרוול-טק בגמר תחרות שמארגון ארגון התיירות העולמי. מדובר ברבע מכלל החברות שהעפילו לשלב הגמר מתוך כ-1,000 חברות מרחבי העולם שהגישו מועמדות.

גם חברות תיירות שונות משקיעות בתחום. דינזהאוז למשל פעילה בתחום החדשנות והטכנולוגיה והיא משקיעה ב-2-3 חברות סטארט-אפ מדי שנה "בתחומים שיש להם סינרגיה לעסקים שלנו", מסביר עודד חודורוב סמנכ"ל פיתוח עסקי של קבוצת דינהאוז. לדבריו, "אנחנו פעילים בנושא של חדשנות בתיירות ולצד ההשקעות בסטארטאפים אנחנו גם מקימים סטארטאפים בתוך הקבוצה באמצעות צוות ייעודי שבונה ומקים חברות בבית תוכנה פנימי, ששייך לקבוצה ושם נעשה הליך הפיתוח של מוצרים ושירותים טכנולוגיים". הסטארט אפ האחרון שדינזהאוז השקיע בו הוא TravelSuit.co, פלטפורמה אינטרנטית לניהול תקציב נסיעות עסקיות וביצוע הזמנות של חברות. סטרטאפ אחר בפורטפוליו של דינזהאוז הוא PNRfix והוא מבצע מעקב אחר שינויים בכרטיסי טיסה במטרה להבטיח ללקוח את המחיר הטוב ביותר.