האם שירות גוגל ניוז יפסיק לפעול באירופה?

לפי דיווח של בלומברג, גוגל שוקלת להפסיק את פעולת שירות גוגל ניוז באירופה - בעקבות מאמצים באיחוד האירופי להעביר חקיקה שעשויה לאפשר לאתרי חדשות לדרוש תשלום מגוגל על הופעת כתבות בשירות

גוגל / צילום: רויטרס
גוגל / צילום: רויטרס

לפי דיווח של בלומברג, גוגל שוקלת להפסיק את פעולת שירות גוגל ניוז באירופה - בעקבות מאמצים באיחוד האירופי להעביר חקיקה שעשויה לאפשר לאתרי חדשות לדרוש תשלום מגוגל על הופעת כתבות בשירות. מדובר בחלק מחקיקה חדשה ושנויה במחלוקת בנושא זכויות יוצרים, שתדרוש מפלטפורמות כמו גוגל ופייסבוק למנוע באופן פעיל העלאה של תכני מוזיקה, וידאו ואחרים שמהווים הפרת זכויות יוצרים. עדיין לא ברור אם במסגרת החקיקה אותן פלטפורמות גם יצטרכו לשלם לאתרים על הופעה של חלקים מכתבות בתוצאות חיפוש או שיתופים של משתמשים.

ג'ניפר ברנל, מנהלת המדיניות הציבורית של גוגל באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, אמרה לבלומברג כי גוגל שוקלת את ביטול השירות באירופה לצד מספר אפשרויות פעולה נוספות, ותנתח את נוסח החוק הסופי לפני שתקבל החלטה כלשהי. גוגל אף מסרה כי שירות חיפוש החדשות שלה לא מכניס כסף לחברה, כך שהיא לא צפויה להיפגע מביטולו.

מצד שני, האפשרות לחפש חדשות גורמת למשתמשים לחפש גם ביטויים נוספים במנוע החיפוש, מה שמייצר לחברה הכנסות ממודעות, ויש מי שמאמין שמדובר באיום בלבד מצד גוגל, ושאינה באמת שוקלת לבטל את השירות. "אני לא קונה את האיום - הם צריכים את אירופה. גוגל עוד תחשוב על פתרון", אמר לבלומברג פרנסואה גודאר, אנליסט בתחום התקשורת מחברת המחקר Enders Analysis.

בנוסף, לא ברור איזו השפעה תהיה לצעד של ביטול השירות על כלי התקשורת עצמם שמסתמכים על כניסות דרך גוגל. גוגל ביטלה את השירות בספרד ב-2014 אחרי שעבר חוק במדינה שדורש מכלי תקשורת ספרדיים לגבות תשלום מאגריגטורים שמציגים קטעים מהכתבות שלהם. לפי מחקר מ-2017 שפרסם איגוד המוציאים לאור הספרדי, החוק גרם לכלי תקשורת לאבד כ-13% מהתעבורה באתרים, הפסד שמוערך ב-9 מיליון אירו, אך באיגודים אחרים טוענים שהשינוי לא היה משמעותי עבור האתרים.

נוסח החוק של האיחוד האירופי הסופי אמור היה להתגבש בתחילת השבוע, אך נדחה בעקבות חוסר הסכמה בין נציגי מדינות שונות, מה שמעכב את תהליך החקיקה שהחל ב-2016.