תשואות שליליות בגמל ב-2018: ילין לפידות שב לצמרת לצד הלמן אלדובי, אלטשולר שחם בתחתית

בסיכום 2018, הקופות לתגמולים רשמו תשואות של מינוס 1% בממוצע, בעוד קרנות ההשתלמות רשמו תשואה של מינוס 1.2% • בדצמבר "המר" רשמו הקופות והקרנות תשואות שליליות של 2.4% ו-2.6% - מה שהוביל לתשואות שליליות של כ-4% ברבעון האחרון • התאוששות בתשואות בינואר • למדריך קופת גמל להשקעה

רן שחם, יאיר לפידות, דב ילין וגילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
רן שחם, יאיר לפידות, דב ילין וגילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

במהלך החודש האחרון של 2018, שזכה לכינוי "דצמבר המר", רשמו קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות תשואות שליליות של 2.4% ו-2.6%, בהתאמה. עובדה זו הובילה את שני הענפים האלה להציג ברבעון הרביעי של השנה שעברה תשואות שליליות של 3.8% ושל 4.1%, בהתאמה. בעקבות זאת, רשמו קופות הגמל לתגמולים, שמנהלות נכסים בשווי מצרפי של כ-220 מיליארד שקל, תשואות של מינוס 1.01% בממוצע ענפי ב-2018, בעוד שקרנות ההשתלמות, שמנהלות יחדיו נכסים בהיקף של 214 מיליארד שקל, רשמו בשנה שעברה תשואה מצטברת של מינוס 1.2%.

מדובר בתשואות חלשות, כשמדובר בשנה השלילית הרביעית בשני ענפי ניהול השקעות אלה ב-20 השנים האחרונות, כשרק 2011 ו-2008 היו חלשות יותר, כשגם ב-2002 נרשמה תשואה שלילית, אם כי בשיעור מתון יותר מאשר ב-2018. כמו כן, התשואות בשני ענפי ניהול החיסכון לטווח ארוך האחרים - הפנסיה החדשה המקיפה, שנהנית מיתרון בדמות האג"ח המיועדות, והפוליסות המשתתפות ברווחים - היו חיוביות בשנה החולפת.

קרנות ההשתלמות: התשואות ב-2018
 קרנות ההשתלמות: התשואות ב-2018

התאוששות בתשואות מתחילת ינואר

עם זאת, גורמים בשוק החיסכון לטווח ארוך שעמם שוחחנו, ציינו השבוע כי עד כה בינואר נרשמה התאוששות בתשואות, שמחזירה חלק לא זניח מהירידות שנרשמו בדצמבר. "נכון לסוף השבוע האחרון, כולל יום חמישי, היו בגמל ובהשתלמות עליות בסדר גודל של כ-1.6%, כך שהתשואות בשוק היו במחצית הראשונה של ינואר בטווח של 1.5% עד 1.8%, בראייה ענפית - מה שאומר שהקצב של ינואר נותן תקוות שאם המגמה תימשך גם במחצית השנייה של החודש, אזי התשואות השליליות של דצמבר ימחקו", אומר היום גורם בשוק.

אגב, התיקון המהיר הזה מאיר שוב את אחת הבעיות בשוקי החיסכון בישראל, כשבעוד שבחיסכון לטווח ארוך הציבור לא ממהר למשוך את הכסף, ולכן גם נהנה לרוב מהתאוששות מהירה כשזו באה, הרי שבקרנות הנאמנות הציבור ממהר לפדות עם הירידות - מה שאומר שלא אחת רבים מהמשקיעים בקרנות הנאמנות מחמיצים את התיקון, שכמו הנפילות גם הוא מהיר וקצר.

כך או כך, שוקי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מתאפיינים בריבוי השחקנים שמחזיקים בחברות ניהול בתחומים אלה - דבר שגורם לשונות אדירה בתוצאות, כשיש גופים שמשיגים בפער ניכר את הממוצעים הענפיים, למול גופים אחרים שנמצאים הרחק מתחת לממוצעים הענפיים. כמו כן, שוק הגמל לתגמולים עבר בשנים האחרונות שינוי מהותי בכל הנוגע לניהול ההשקעות בו, שנובע ממעבר ממסלולי כלליים ענקיים לכלל העמיתים למסלולים מוטי גיל. שינוי זה משפיע במידה ניכרת על אופן ניהול ההשקעות ובחינת התשואות בשוק הגמל לתגמולים, כמו גם על שוק הפנסיה המקיפה החדשה, כשרק עתה ניתן להתחיל ולשייך תשואות ארוכות טווח למסלולים מוטי הגיל - אפשרות שאבדה לפרק זמן ניכר.

נוסף על כך, המודל תלוי הגיל, שיובא מצ'ילה ושנקרא פה מודל חכ"מ, נועד להתאים טוב יותר את הסיכון בתיקי ההשקעות לצרכים של החוסכים, על פי חלוקה גילאית. במסגרת זו ניתנה תשומת לב מיוחדת לעמיתים בגילאי 60 ומעלה, שקרבים לגיל הפרישה מעבודה ושיש להם אופק השקעה קצר יותר מזה של החוסכים הצעירים בכל הנוגע לתיקון מפולות בתשואות. ואולם, בחינת התשואות ב-2018, שהייתה שנה שלילית בעיקר בגלל הסיום המר והאדום שלה, מלמדת כי גם התשואות במסלולים לבני ה-60 ומעלה היו שליליות באופן כמעט גורף.

שנה אדומה
 שנה אדומה

אג"ח כבר לא השקעה סולידית

אמנם התשואות השליליות במסלולים לגילאי 60 ומעלה הבולטים בשוק (שמנהלים לפחות 500 מיליון שקל בנכסים) היו מתונות מאלה שנרשמו במסלולים לגילאי עד 50 ולגילאי 50 עד 60. ואולם, המציאות השלילית בגילאי 60 ומעלה ב-2018 מלמדת, גם אם לא קובעת מסמרות, כי ללכת לאג"ח כניהול השקעות סולידי זו בעיה תפיסתית בימים של ירידות. לא פעם, ודצמבר הראה זאת, אג"ח אולי אינו השקעה במניות, אבל זה גם לא ניהול סולידי כשלעצמו.

למעשה, המחיר תמורת מיתון הירידות בנפילות בא בדמות קיטון פוטנציאל התשואות של החוסכים המבוגרים, שקרבים לפרישה, בגלל הקטנת הרכיב "המסוכן" - דבר שלאורך שנים כנראה יתבטא בתשואות נמוכות יותר מאשר במסלולים עם יותר סיכון. האם זה אומר שהמודל החכ"מ לא חכם? ממש לא. חודש אדום אחד לא אומר זאת, גם אם בסוף השנה שחלפה, רק ילין לפידות שברו את השורה השלילית של תשואות גילאי 60 ומעלה, והציגו תשואה חיובית בסיכום שנתי לקהל זה.

ילין לפידות, שבניהולם של המייסדים יאיר לפידות ודב ילין, יכולים לשחר אנחת רווחה בתום השנה החולפת. לא בגלל שהם מציגים תשואות טובות בראייה ארוכת טווח, או ביחס לתשואות הממוצעות שהם מציגים מאז שהתחילו לפעול באמצע העשור הקודם, כי אם בגלל שהם שבו לחלק העליון של טבלאות התשואות ההשוואתיות בשני הענפים, וזאת לאחר תקופה לא שגרתית מבחינתם של נחיתות ב"תחרות התשואות".

לא רק זאת, בסיכום השנה ילין לפידות בצמרת, כשהמצד השני בולט המתחרה הגדול אלטשולר שחם, שלאורך תקופה ניכרת הוביל את דירוגי התשואות בשוק, כשלצדו עוד גוף שבולט לאורך שנים בתשואות הטובות ביחס למתחרים - הראל, שבתחתית הטבלאות ההשוואתיות ב-2018.

האם זה אומר שגופים אלה שכחו לנהל השקעות? ממש לא. אם כבר, זוהי תזכורת למה שאסור לשכוח ביחס לבחינת הגופים שמנהלים חיסכון לטווח ארוך - תנודות קורות, וסיכונים מתממשים, ומה שחשוב הוא ניהול ברור ואחראי לאורך זמן, על אחת כמה וכמה באפיקי חיסכון לשנים ארוכות.

קופות הגמל לתגמולים ל-2018
 קופות הגמל לתגמולים ל-2018

בהקשר זה נדגיש שבטווחים הארוכים יותר, של 3 השנים האחרונות, שני בתי ההשקעות שמזוהים עם בעלי השליטה בהם - אלטשולר שחם וילין לפידות, שעדיין זוכים, בצדק, למוניטין חיובי וחזק גם בימים אלה - בולטים בצמרת.

בכל אופן, יש עוד גופים שישמחו מסיכומי 2018: בית ההשקעות הלמן אלדובי, שעדיין בתחתית בתשואות לטווח ארוך, אך מסמן שנה חזקה עם חטיבת ניהול השקעות חדשה, וגם מנורה מבטחים.

כך או כך, מיהם הגופים המובילים בחלוקה על פי קטגוריות ההשקעה השונות? נתחיל משוק הגמל לתגמולים, בקבוצת הגילאים של המסלולים הכלליים "של פעם", ששרדו ושעדיין נמנים על הגדולים בשוק זה, עם מלאי גדול של לקוחות שמשקיעים באמצעותם. בקטגוריה זו נמצאת קופה אג"חית עד 25% מניות של ילין לפידות, שכמו קופה דומה של כלל ביטוח, שנמצאת במקום השלישי, נהנתה מהאופי הסולידי יחסית שלה, שבא לידי ביטוי בסיום האדום של 2018.

אמנם ילין לפידות אג"ח עד 25% והקרן הדומה של כלל ביטוח היו בעבר קופות כלליות, שהשתנו והפכו לסולידיות מהכלליות האחרות - מה שאומר שהן מזן קצת שונה. אבל, אנו בכל זאת משייכים אותן לקבוצה זו, כי לאורך השנים תמהיל התיק שלהן די קרוב לשיעור המניות בקופות הכלליות שנשארו, הגם שבתקופה האחרונה נפתח פער משמעותי בתמהיל ההשקעות.

ומה לגבי הקופה השנייה בטיבה מקרב הכלליות "של פעם"? בר יציב של הלמן אלדובי, שבניגוד לשנים עברו, מסכם את 2018 עם הצטיינות בתשואות. שלוש הקופות האמורות הן היחידות בקטגוריה זו שרשמו בשנה החולפת תשואה חיובית, כשבתחתית בולטת קופה של אנליסט, שמתאפיינת בחשיפה גבוהה מאחרות לשוק הסחיר המקומי.

בקטגוריית הגמל לגילאים צעירים ועד 50, מוביל בית ההשקעות ילין לפידות, ששב להובלה, כשאחריו אקסלנס-הפניקס, ומיטב דש, כשבתחתית בולטות הקופות הרלוונטיות של פסגות ושל הראל, שכמעט נושקות למינוס 3%. בקטגוריית גילאי 50 עד 60, בולטות בצמרת קופות מנורה מבטחים, ילין לפידות ופסגות גדיש, כשבצד השני, בתחתית הטבלה, נשרכות הקופות של אקסלנס (האחת אקטיבית "רגילה", והשנייה פאסיבית, שעוקבת אחר מדדים). ומה לגבי הקטגוריה האחרונה, של גילאי 60 ומעלה? כאמור, כאן בולטת הקופה של ילין לפידות שמובילה, כשאחריה הקופות של הלמן אלדובי, הראל ומיטב דש, כשמהצד השני, שוב, אקסלנס-הפניקס.

ולסיום, מה קרה ב-2018 מבחינת התשואות בקרנות ההשתלמות? מבין הקרנות הגדולות, שמנהלות 5 מיליארד שקל בנכסים ומעלה, המובילות הן הקרנות היותר סולידיות של ילין לפידות ושל הפניקס, כשאלטשולר שחם סוגר את הטבלה. מבין הקרנות שמנהלות מתחת ל-5 מיליארד שקל בנכסים, בולטת לחיוב עם תשואה חיובית הקרן של הלמן אלדובי, כשבתחתית נמצאת הקרן השנייה של אלטשולר שחם. 

למדריך קופת גמל להשקעה