רשות המסים: מצאנו צ'קים במיליוני שקלים בכספת של עו"ד מוכר

שני צ'קים בסכום כולל של למעלה מ-14.5 מיליון שקל נמצאו בכספת של עו"ד מוכר, מבלי שתועדו בספרי העסק - זאת במסגרת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בת"א-יפו, שהעלה כי 10% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין

כספת / צילום: תמר מצפי
כספת / צילום: תמר מצפי

לזה לא ציפו מבקרי רשות המסים שהגיעו לביקורת במשרדו של משרד עורכי דין תל-אביבי גדול ומוכר: בכספת של המשרד נמצאו שני צ'קים שהוחזקו אצלו בנאמנות בסכום כולל של 14.6 מיליון שקל - אשר לא נרשמו בשום מקום. הצ'קים התקבלו בחודש אפריל 2018 ולא נרשמו או תועדו בספרי העסק מאז ועד ליום הביקורת. בנוסף נמצא בכספת גם צ'ק בסכום של 2,340 שקל עבור שכר-טרחה, שאף הוא לא נרשם בספרי העסק. מנהל משרד עורכי הדין הסביר למבקרי המס כי "הצ'ק בסך 2,340 שקל שהיה בכספת לא הוצג לפירעון ושני הצ'קים האחרים נמסרו לנאמנות, ועשינו טעות שלא הוצאנו בגינם קבלה".

וזה לא היה עורך הדין היחיד ש"נתפס בטעות". עורך דין אחר, שבבדיקת דפי חשבון הבנק שלו נמצא צ'ק על סך 5,000 שקל שהופקד בבנק שבועיים לפני הביקורת ולא נרשם בספרים כנדרש, בחר "לגלגל" את האשמה לאשתו וטען: "את הצ'ק הזה הפקידה אשתי, ולא שמתי לב לכך. בטעות לא נרשם הצ'ק".

המקרים הללו ומקרים נוספים אירעו בעת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בתל-אביב-יפו, אשר כלל 189 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 10% מהעסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, שנערך על-ידי משרד פקיד שומה תל-אביב 3, נבחרו בתי עסק בענפי המסחר התעשייה ומתן השירותים.

טרום מבצע הביקורת נערכו קניות מקדימות בעסקים, כאשר אחת מהן הייתה בחברה למותגי אופנה, שם נקנתה חולצה שלא נרשמה בספרי החברה. תשובתו של מנהל החברה הייתה: "רציתי לרשום, אבל פשוט הביאו לי אוכל, ושכחתי לרשום את הקנייה".

בחנות למכירת אופניים נמצא שובר אשראי שלא נרשם בספרי העסק, וכשבעל החנות נשאל מדוע לא נרשמה הקנייה, הוא השיב: "חשבתי שבמערכת הסליקה העסקה לא עברה, ולכן לא רשמתי בספרים עד אשר אהיה בטוח שהעסקה מאושרת".

בביקורת אחרת, שנעשתה במוסך, נמצאו צ'קים בסכום כולל של 38,228 שקל, בנוסף ל-500 שקל במזומן, שלא נמצא בעבורם רישום בספרים כנדרש. בעל המוסך טען כי התכוון לרשום, "פשוט הפקידה לא הספיקה".

במוסך אחר נערכה ביקורת מקבילה אל מול אחד הספקים של אותו מוסך, שאליו הועברו צ'קים מוסבים שנתקבלו מלקוחות המוסך בגין שירות שניתן להם בסכום של 1,200 שקל - והתברר כי הצ'קים הללו לא נרשמו בספרי העסק ולא תועדו כלל. כשהוצגו העובדות הללו בפני בעל המוסך, הוא אמר כי יבדוק שוב.

בדיקה דומה נערכה במוסך נוסף שהעביר אף הוא צ'קים מוסבים לספק שלו, אך הצ'קים בסכום של 11,286 שקל לא תועדו בספרי העסק. בעל המוסך טען: "כאשר אני מעביר צ'קים לספקים, לפעמים אני שוכח לרשום".

עוד משלל הביקורת האחרונה: בעסק לעיצוב והשכרת שמלות כלה נמצאו שני צ'קים שהתקבלו 3 שבועות קודם ליום הביקורת בסך של 3,250 שקל, כמקדמה לתפירת שמלת כלה, אך לא נרשמו בספרים כנדרש. בעל העסק אמר למבקרים: "התכוונתי לרשום את הצ'קים בזמן פירעונם"; נהג מונית שאצלו נמצא צ'ק דחוי בסך 1,500 שקל, אותו לא רשם בספרים, פשוט אמר למבקרי המס: "לא יודע מה להגיד לכם".

פעילות הביקורת נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.