קפיצה של 5 מקומות: ישראל במקום החמישי בעולם במדד בלומברג לחדשנות

מדד בלומברג לחדשנות מורכב ע"י בחינת תחומים כמו הוצאות על מחקר ופיתוח, יכולת ייצור וכמות חברות ההייטק הציבוריות • בשנה שעברה דורגה ישראל במקום העשירי • השנה היא עקפה את ארה"ב, סינגפור ויפן

תעשיית הסטארט-אפ הישראלית משגשגת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תעשיית הסטארט-אפ הישראלית משגשגת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ישראל מדורגת במקום החמישי במדד בלומברג לחדשנות לשנת 2019 - מעל מדינות כמו ארה"ב שדורגה במקום השמיני, סינגפור שנמצאת במקום השישי ויפן במקום התשיעי. המדד השנתי מתפרסם בפעם השביעית - ועבור ישראל מדובר בקפיצה גדולה של חמישה מקומות מהמקום העשירי בו דורגה בשנה שעברה, כאשר פעילות הנוגעת לרישום פטנטים הייתה חלק גדול מהגורם לשיפור.

דרום קוריאה היא המדינה החדשנית ביותר לפי המדד, ודורגה במקום הראשון זו הפעם השישית, בין היתר בזכות השקעות חדשות בטכנולוגיות מפתח ותכנית רגולטורית לעידוד סטארט-אפים, ואילו גרמניה התמקמה במקום השני בזכות ההשקעה בייצור ובמחקר, שמגיעה בחלק גדול מענקיות תעשייתיות כמו חברות פולקסווגן, דיימלר ובוש. במקומות השלישי והרביעי דורגו פינלנד ושוויץ בהתאמה.

סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, דורגה במקום ה-16 בלבד. אמנם בתחום הפטנטים היא מדורגת ע"י בלומברג במקום השני, בזכות חברות כמו וואווי ו-BOE שמשקיעות במחקר ופיתוח, אך מבחינת פרודוקטיביות כללית היא עדיין משתרכת מאחור בניקוד.

המדד הורכב ע"י בחינת תחומים כמו הוצאות על מחקר ופיתוח, יכולת ייצור וכמות חברות ההייטק הציבוריות. בתהליך הרכבתו נבחנו ע"י בלומברג 200 מדינות, כאשר כל אחת קיבלה ציון של בין אפס ל-100 בשבע קטגוריות בעלות משקל שווה. ברשימה הסופית מופיעות 95 מדינות בלבד, מאחר שמדינות שלא סיפקו דאטה בנוגע לשש קטגוריות לפחות הוסרו מהמדד. מתוכן, מתפרסמות 60 המדינות עם הדירוג הגבוה ביותר.