למדתם רפואה ברומניה? לא בטוח שתוכלו לגשת לבחינת הרישוי בישראל

משרד הבריאות הודיע הערב כי סטודנטים לרפואה שהחלו ללמוד השנה במוסד שלא נמצא באחת ממדינות OECD או שלא עבר הכרה על ידי גופים מוסמכים לא יוכלו לגשת לבחינות הרישוי ברפואה בישראל

סטודנטים מסיימים תואר / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
סטודנטים מסיימים תואר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

החל מהשנה לא יוכלו לגשת לבחינות הרישוי ברפואה בישראל סטודנטים לרפואה שלא למדו באחת ממדינות OECD (ארגון המדינות המפותחות) או בבית ספר לרפואה ובית חולים שעברו הכרה (אקרדיטציה) בידי גופים מוסמכים. כך לפי הודעת משרד הבריאות שפורסמה הערב. את ההכרה לבתי הספר לרפואה יספק גוף בשם World Federation for Medical Education. את ההכרה בבתי חולים שבהם עוברים סטודנטים לימודים קליניים, יספקו כמה גופים בינלאומיים, Joint Commission International האמריקאי; DNV GL הגרמני ואחרים.

פירוש הדבר הוא שהחל מהשנה, בתי ספר לרפואה במדינות רומניה, קרואטיה, ירדן ומולדובה - שבהן לומדים כיום מאות סטודנטים ישראלים לרפואה - לא יוכרו אוטומטית בישראל, אלא רק אם עברו הכרה בידי גוף מוסמך (לאוניברסיטת זאגרב בקרואטיה למשל יש הסמכה כזו). הסייג היחיד לעניין, כפי שכותב מנהל האגף לרישוי מקצועות רפואיים, פרופ' שאול יציב, במכתב שבו פירט את הנהלים החדשים, הוא אך ורק "אם מצא שקיימות נסיבות מיוחדות מהן עולה שרמת הלימודים בו הולמת את הסטנדרט המקובל בישראל".

בכל הנוגע למי שהחל לימודיו לפני 2019, יציב כותב כי "תיקיהם יבדקו על פי אמות המידה המקובלות כיום והמפורסמות באתר משרד הבריאות כאמור", וכי אם מדובר בבוגרי בתי ספר שעברו הכרה, "הדבר יהווה שיקול בעד מתן אישור לבוגר לגשת לבחינה הממשלתית ברפואה בישראל".

לפי הנהלים הקיימים, ובהתאם לביקוריו מהתקופה האחרונה של יציב בארמניה ומולדובה, יציב החליט כי מי שהחל את לימודיו בארמניה אחרי פברואר 2016 - לא יזכה להכרה בישראל. במולדובה יציב ביקר לפני כחודשיים, וגם ממנה חזר מוטרד. "הוצאנו אזהרה לגבי בית הספר לרפואה העיקרי במולדובה (טסטמיציאנו), לפיה אנחנו לא מתחייבים להכיר בלימודים בו", אמר בראיון ל"גלובס". באחרונה פורסם כי 40 רופאים ורוקחים שלמדו בארמניה ועבדו בישראל, נעצרו בשל תעודות לימודים שהתגלו כמזויפות. "בארמניה נחשפתי לבעיות קשות מבחינת רמת הרפואה", אמר יציב.

עוד לפי המכתב, החל מ-2019 יורחב החלק הקליני בבחינות הרישוי של הרופאים, "וזאת על מנת לוודא שבוגרי בתי ספר לרפואה בחו"ל, עומדים באמות המידה הקליניות הנאותות כמקובל במערכת הבריאות בישראל, וזאת ביחס לכלל הנבחנים".

במשרד הבריאות פועלים בשנה האחרונה ביתר שאת כדי כדי לסנן מועמדים מבתי ספר שאינם טובים מספיק, כאשר אלה מצויים בחלקם במזרח-אירופה. זאת בעיקר נוכח העלייה במספרם של הסטודנטים הישראלים הלומדים רפואה בחו"ל בשנים האחרונות, עד כדי כך שכיום כשישה מכל עשרה רופאים ישראלים קיבלו את הכשרתם מעבר לים. "יש אלפי ישראלים שלומדים בבתי ספר לרפואה בחו"ל. רק במזרח אירופה מדובר על 4,000 סטודנטים לפחות", אמר יציב. "רבים מבתי הספר לרפואה שם הם ברמה יחסית נמוכה, ויש מעט מאוד חשיפה לקליניקה. המשימה הלאומית שלנו היא לשמור על הרמה הגבוהה של הרפואה כאן. חייבים לטפל בזה בזמן", אמר.