אסותא | בלעדי

במימון ממשלתי מלא: המודל החדש שעשוי להציל את אסותא אשדוד

משרדי האוצר והבריאות שוקלים לשנות את מודל ההפעלה של בית החולים הציבורי אסותא–אשדוד, הנמצא כיום בבעלות פרטית, ובוחנים הכפפתו ישירות לקופ"ח מכבי • האוצר מצפה מהנהלת אסותא לכסות לפחות חלקית את הגרעון שאליו נקלע בית החולים בגובה 150 מיליון שקל בשנה • בקופת החולים מכבי המחזיקה ברשת אסותא מתנגדים לדרישה

"המודל של בית החולים הציבורי אסותא-אשדוד יהיה חייב להשתנות, וכל האפשרויות על השולחן", כך אומר גורם בכיר במשרד הבריאות בשיחה עם "גלובס". השינוי במודל - או שינוי באופן שבו בית החולים מתוקצב - מתחייב נוכח הגירעון הגדול שאליו נקלע אסותא-אשדוד, רק כשנה וחצי לאחר הקמתו - כ-150 מיליון שקל בשנה. מדובר בגירעון שגדול יותר מההמקובל בבתי חולים, לפי אותו הגורם.

רמז לשינוי המתהווה הגיע בימים האחרונים בהודעתו של יו"ר רשת אסותא (חברה-בת של מכבי והבעלים של אסותא-אשדוד), פרופ' שוקי שמר, על פרישתו מתפקיד יו"ר אסותא-אשדוד, ועל מינוי מנכ"ל מכבי, רן סער, כמחליפו בתפקיד יו"ר אסותא-אשדוד. שמר אמר אתמול ל"גלובס", שאמנם "אין דרמה" בעזיבת התפקיד, אך ציין כי "צריך לחזק את בית החולים דרך הגברת המעורבות בו מצד מכבי". בחודשים האחרונים מתקיימות שיחות בין אנשי משרדי הבריאות והאוצר ומכבי, בנוגע לשינויים הנדרשים במודל ההפעלה של בית החולים.

בטווח הקרוב, נראה שיוזרם כסף לבית החולים תוך שתגדל בו מעורבותה של מכבי, אך לא יהיה שינוי מהותי במודל ההפעלה הקיים. בטווח הרחוק, התרחיש הסביר ביותר הוא שבית החולים יוכפף ישירות למכבי, כפי שקורה עם בתי החולים של כללית, הכפופים ישירות לקופה.

 איך לצאת מהגירעון?
  איך לצאת מהגירעון?

בתרחיש זה גירעונות בית החולים יכוסו באופן מלא בידי המדינה - במסגרת הסכמי ייצוב - כפי שקורה עם גירעונות בתי החולים של כללית, והקופה היא הגורם המפקח עליו. נראה שבמשרד האוצר לא מעוניינים באפשרות הזו, לפחות לא בטווח הקרוב, שכן שם היו רוצים לראות את רשת אסותא, שהיא חברה פרטית ורווחית, מכניסה את היד לכיס ומכסה ולו את חלקו של הסכום הנדרש לכיסוי הגירעון - כ-200 מיליון שקל. מה גם, שהמחויבות להקמת והפעלת בית החולים הוטלה על רשת אסותא, ושינוי ההסכם מולה הוא משימה מורכבת. על כך אמר שמר: "אסותא השקיעה כבר עשרות מיליוני שקלים בבית החולים והבאתי תרומות בגובה כ-280 מיליון שקל, דבר שלא הייתי מחויב לו. כעת על המדינה לקיים את מחויבותה כלפי בית החולים".

במשרד הבריאות דווקא רואים יתרון במודל "כללית", במובן זה שמכבי תיקח יתר אחריות על התנהלותו הפיננסית של בית החולים. שמר אמר ביחס למעבר למודל "כללית" - "אין שום סיכום כזה בעולם. בממשלה יכולים לבחון מה שהם רוצים. אני לא מכיר כזה תרחיש".

מודל אחר, שאינו סביר במיוחד, הוא העברת בית החולים לידי המדינה (הלאמת בית החולים), כך שייהפך לעוד בית חולים ממשלתי לצד 11 בתי החולים הממשלתיים הקיימים כיום, וכפופים למשרד הבריאות. גם במודל זה המדינה מכסה את גירעונות בתי החולים.

אפשרות שלישית היא שאסותא-אשדוד יצטרף לתקצוב השנתי הממשלתי לבתי החולים "הציבוריים" העומד כיום על 200 מיליון שקל בשנה והגדלת התקציב לכמיליארד שקל. הגדלת התמיכה לבתי החולים, שכולם מצויים בקשיים כלכליים, תוכל לאפשר את השארת אסותא-אשדוד על כנו במודל הנוכחי, כאשר הוא יזכה בהזרמת כספים שנתית שוטפת של כ-80 מיליון שקל. כיום הזרמת הכספים השוטפת מינימלית - 2.8 מיליון שקל בשנה. זוהי, לפי הגורם, האפשרות המועדפת על מכבי.

"אסותא-אשדוד מדמם 10 מיליון שקל בחודש, ולכן גם אם נלך על התייעלות קיצונית והוא ידמם רק 7 מיליון - זה לא יספיק", אומר אותו הגורם, "לכן אין החלטה על שינוי במודל בטווח המידי. אך בטווח הרחוק יותר, ייבחנו כמה אפשרויות, ולא יהיה מנוס משינוי. כיסוי הגירעון רק יאפשר לאסותא להחזיק את הראש מעל למים. הבעיה המהותית תישאר".

הגורם מציין שהסיבות לגירעון שנוצר טמונים בכמה הנחות מוצא מוטעות עמן יצא בית החולים לדרך, כמו מכירת שירותים לקופות במחירים מלאים (בעגה המקצועית, בית החולים הוחרג מחוק ה-CAP) - דבר שהוביל לכך שהקופות פשוט מיעטו להפנות מבוטחים לבית החולים. "חשבנו שהמבוטחים ידרשו מהקופות לבוא לאסותא-אשדוד, אבל בתי החולים מהאזור העלו גם הם את הסטנדרט הטיפולי, ולכן זה לא קרה. כעת המדינה תצטרך לקבל החלטות קשות". 

מקבוצת מכבי נמסר: "קבוצת מכבי בנתה עבור המדינה בית חולים מדהים. המדינה תומכת בכול בתי החולים בישראל וחייבת לסייע גם לביהח אסותא אשדוד. אנחנו במ״ומ חיובי עם המדינה בהקשר הזה. בית החולים מציל מדי יום את חייהם של פצועים וחולים ולהעניק טיפול אנושי ומקצועי למאות מטופלים"