כ-12 אלף שוטרים יצויידו במצלמות לבישות בעשרות מיליוני שקלים

המשטרה והמשרד לביטחון פנים השיקו היום תכנית חדשה שבמסגרתה אלפי שוטרים ישאו מצלמות גוף שיתעדו את המגע ביניהם לבין אזרחים וזאת בעלות שהוערכה ב60-70 מיליון שקל

המצלמה הלבישה החדשה של המשטרה / צילום: משטרת ישראל
המצלמה הלבישה החדשה של המשטרה / צילום: משטרת ישראל

על רקע הביקורת על האלימות המשטרתית בעקבות הריגתו של הצעיר יהודה ביאדגה בסוף השבוע בבת ים, המשטרה והמשרד לביטחון פנים השיקו היום (א') תכנית חדשה שבמסגרתה אלפי שוטרים ישאו מצלמות גוף שיתעדו את המגע ביניהם לבין אזרחים וזאת בעלות שהוערכה ב 60-70 מיליון שקל.

חקירת הנסיבות שהובילו לירי הקטלני מצד השוטר לעבר הצעיר ביאדגה נחקרות במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ולטענת המשטרה, הוא נורה כשנשא סכין והשוטר שירה לעברו חש מאוים. היום, כשהשר לביטחון פנים וממלא מקום מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן השיקו את התכנית החדשה השניים הביעו צער על המקרה ופירטו אודות המהלכים שנעשים בניסיון לחזק את הקשר בין המשטרה לבין קהילת יוצאי אתיופיה.

במשטרה ובמשרד לביטחון פנים מאמינים כי תכנית המצלמות הלבישות שבמסגרתה יחולקו במהלך השנה לכ-12 אלף שוטרים- תחזק את האמון של הציבור במשטרה, תגביר את השקיפות בממשק שבין שוטרים לאזרחים ותעמיד לשוטרים יכולות תיעוד בשטח. את המצלמות תספק למשטרה חברת בינת תקשורת ומחשבים לאחר שזכתה במכרז שפרסם המשרד לביטחון פנים.

בשנה וחצי האחרונות המצלמות נבחנו במסגרת פיילוט במחוז תל אביב של המשטרה, ובבינת אמרו היום כי המצלמות שיסופקו במסגרת התכנית יהיו מבוססות על פתרון של חברת GETAC וזאת, לאחר שהיא בחנה פתרונות של חברות נוספות בעולם. GETAC כבר עשתה פרויקטים דומים עם גורמים שאמונים על אכיפה ושיטור במקומות שונים ברחבי העולם. עם זאת, הפרויקט שיצא לדרך היום בישראל צפוי להיות מאתגר במיוחד, שכן בשונה ממקומות אחרים בעולם שבהם תכניות כאלה מופעלות ברמה של מחוז או עיר- בישראל היא תהיה בפריסה ארצית מלאה.

בין הדרישות המרכזיות שהעמידו המשטרה והמשרד לביטחון פנים, שהמצלמות הלבישות יפעלו ללא מגע יד אדם, יחוברו למערכות המחשוב המשטרתיות ואל המערכות המבצעיות- תוך הקפדה על ביטחון מידע ובלי היכולת למחוק חומרים שתועדו במצלמה או לערוך אותן.

בבינת אמרו עוד כי מערכת המצלמות החדשה תאפשר לגופי האכיפה במדינה לשמור על הסדר ועל דיוק הדיווחים מהשטח, תוך צמצום מקרי האלימות והעלאת מהימנות ההרשעה של נאשמים בעבירות: "יש חשיבות אדירה בשימוש באמצעים לבישי ומערכי IOT שמאפשרים אכיפה טובה ומדוייקת יותר, ניהול מידע שהצטבר בשילוב יכולות לשליפה מהירה של נתונים, אנליטיקה, ארכוב ואחסון המידע הרב שנצבר לאורך שנים רבות", אמר מנהל תחום המובייל ו-IOT בבינת, דרור מרום.