עובדי הקואופ עושים שרירים: דורשים מהרוכש תנאי עבודה מפליגים

בנוסף דורשים שהרוכש לא ימזג את החברה אלא יפעל כחברה נפרדת - דבר שיגדיל את העלויות • רכישת קואופ תתעכב ככל הנראה לטובת בדיקת הרשות לתחרות, אך עולה חשש כי התנאים שמעמידים העובדים ירחיקו רוכשים פוטנציאליים

קואופ שופ / צילום: אביבה גנצר
קואופ שופ / צילום: אביבה גנצר

רכישת קואופ תתעכב ככל הנראה לתקופה של חודשיים עד שלושה לטובת בדיקת הרשות לתחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים). אך האם מה שעשוי להרחיק את הרוכשים עוד קודם לכן, הם התנאים החריגים שדורשים עובדי הקואופ במסגרת ההסכם הקיבוצי שעליו הם מבקשים שהרוכש יחתום? התנאים, שנחשפים כאן בפעם הראשונה, מציגים תנאים והטבות "חריגים מאוד", לדברי גורמים בענף הקמעונאות.

ראשית, על פי ההסכם הקיבוצי המיוחד אשר מאחוריו עומד ועד העובדים, הרוכשת נדרשת להתחייב כי הרכישה תתבצע באמצעות חברה נפרדת, בשליטתה המלאה של הרוכשת, וכי היא מתחייבת שלא להעביר, לפצל, למזג, למכור את החברה, את הפעילות או חלק מהפעילות הנרכשת. המשמעות היא שהחברה לא תמזג את הקואופ לתוכה ובכך תיאלץ לשאת בעלויות חריגות על הוצאות ההנהלה, ולא יאפשר שמירה על מטה "רזה" ויעיל כפי שנוהגות כיום השחקניות המכונות "הרשת הרביעית", דוגמת רמי לוי או ויקטורי.

סוגיה נוספת שמטרידה את הרוכשים הפוטנציאליים היא ההסכם הקיבוצי שמחייב תשלום של 13 משכורות בשנה (במקום 12) לעובד שמועסק בחברה יותר משלוש שנים. דרישה נוספת היא כי העובדים יעברו ברצף זכויות מלא ותוך הכרה בוותק שלהם, כולל כל מה שנוגע לגרירת זכויות וותק בגין חופשה, הבראה, הודעה מוקדמת, סוציאליות, לרבות פנסיה וקרן השתלמות, וצבירת ימי המחלה במלואם.  כך לדוגמה, נהנו העובדים בקואופ מ-20 ימי חופשה, לעומת 12 ימי חופשה המחויבים בחוק.

דרישה נוספת שמציבים העובדים, על פי גורם בסביבת הרוכשים, היא איסור למכור או לסגור חנויות שנרכשו. התנאי הזה מדאיג את הרוכשים בעיקר מכיוון שכיום ישנן חנויות מפסידות שכל אחד מהרוכשים כנראה ירצה להיפטר מהן.

גורמים בסביבת הוועד אמרו היום ל"גלובס", כי כל מה שהעובדים מבקשים הוא "לא לפגוע בתנאים והזכויות שלהם, בדיוק כפי שהיה במכירת מגה" וכי גם שם נשמרה מדיניות תגמול של 13 משכורות. בכל אופן, נראה כי לרשתות המתעניינות - רמי לוי, ויקטורי, זול ובגדול, פרש מרקט ומחסני השוק - צפוי עוד משא ומתן ארוך עד ליום שבו אחת מהן תרכוש את הרשת.

בתוך כך, עורכי הדין המייצגים את עובדי הקואופ, ממשרד הורנשטיין, פנו במכתב לנאמנים שבו הם טוענים כי הנאמנים נדרשו להודיע לרשות לתחרות על שם של זוכה. ככל הידוע, מדובר ברמי לוי, שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר עבור הפעילות הקמעונאית - 155 מיליון שקל. במכתב ששלחו באי הכוח של העובדים נטען כי "הבנו כי על מנת לבדוק את נושא התחרות והמיזוג, עליכם לתת לממונה שם של רוכש אשר הציע את ההצעה הגבוהה ביותר. אנו מבקשים בזאת להודיע לכם כי אין אנו מקבלים כל הודעה או דרישה כזאת. אנו עומדים על כך שכל רוכש פוטנציאלי שהציע הצעה, דבר ראשון יעמוד למבחן תנאי הרכישה כפי שהוצגו על ידכם בהזמנה להציע הצעות בסמכות ובאישור בית המשפט, קרי חתימה על הסכם קיבוצי ורכישה במקשה אחת".

עוד גורסים באי כוחם של העובדים כי "עצם העובדה שבכל מקום מוזכר שהמלצתם רק על רוכש פוטנציאלי אחד, אשר כנראה נקב בסכום ההצעה הגבוהה ביותר, מול המציעים האחרים, גרמה למצג לפיו ששאר המציעים ‘יושבים על הגדר’".

עוד טוענים העובדים במכתב, ולא בפעם הראשונה, כי הכוונה של הממונה לדון במשך עד שלושה חודשים באישור הרכישה עלולה להסב נזק אדיר. לדבריהם, "כל היסוס בדרישה, בשאלת קיצור ההליכים באופן משמעותי, יפגע בעובדים כמו בנושים אחרים, פגיעה שעלולה לסכל את המכירה ולגרום לנזק בלתי הפיך שלא נוכל לעבור עליו בשתיקה". העובדים מצטטים את דברי השופט בדיון שעסק במכירה שלפיהם "מרוב בדיקות אולי תמצא האבחנה לחולה, אולם אז החולה כבר מת.