מהכנסת לאוניברסיטה? מה יהיה הג'וב הבא של מנואל טרכטנברג

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והח"כ לשעבר צפוי להתמודד על תפקיד נשיא אוניברסיטת ת"א מול הרקטור, פרופ' ירון עוז • על התפקיד צפויים להתמודד גם בכירים מהאקדמיה • המועמד הנבחר יחליף את הנשיא הנוכחי, פרופ' יוסף קלפטר, המסיים שתי קדנציות

מנואל טרכטנברג / צילום: שאטרסטוק
מנואל טרכטנברג / צילום: שאטרסטוק

פרופ' מנואל טרכטנברג ופרופ' ירון עוז צפויים להתמודד על תפקיד נשיא אוניברסיטת תל אביב הבא. על התפקיד עשוים להתמודד מועמדים נוספים מהאקדמיה. מדובר בהליכי האיתור למועמד שיחליף את הנשיא הנוכחי של האוניברסיטה פרופ' יוסי קלפטר, המסיים תקופת כהונה שנייה של חמש שנים.

טרכטנברג הפך לדמות מוכרת בציבוריות הישראלית בזכות עבודת הוועדה הציבורית בראשותו שמונתה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיץ 2011, בניסיון להשקיט את אירועי המחאה החברתית. לפני כן עמד טרכטנברג בראשות המועצה הלאומית לכלכלה אותה הקים ב-2006 לבקשתו ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט. ב-2009 מונה לעמוד בראש הוועדה ותכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. בבחירות 2015 הצטרף טרכטנברג לרשימת "המחנה הציוני" כמועמדה לתפקיד שר האוצר, אך פרש מהקריירה הפוליטית לפני שנה לאחר כהונה כחבר כנסת וכחבר וועדת הכספים. אשתו ד"ר נדין בודו-טרכטנברג היא המשנה לנגיד בנק ישראל.

היכולות הנדרשות מנשיא אוניברסיטה מעבר למעמד ולהכרה האקדמיים הם מעמד בציבוריות הישראלית במגעים מול מקבלי ההחלטות והציבור, וייצוג המוסד בזירות בינלאומיות שבמרכזן הקשר עם תורמים והיכולת לגייס תורמים.

בתקופתו של פרופ' קלפטר התהדק שיתוף הפעולה האקדמי של אוניברסיטת תל אביב עם מוסדות אקדמיים בסין, ובין היתר סוכם על הקמת מרכז מחקר משותף עם אוניברסיטת צ'ינגחואה שבבייג'ין בהשקעה בהיקף כולל של כ-300 מיליון דולר.

עוז משמש רקטור האוניברסיטה בתל אביב משנת 2015. הוא הצטרף כפרופסור לבית הספר לפיזיקה של האוניברסיטה בשנת 2001 וכיהן כראש בית הספר וכדיקאן הפקולטה למדעים מדוייקים. 

בתקופתו כרקטור הוביל עוז מדיניות של הרחבת ההשכלה למבקשים לעבוד בתחום ההייטק. בין היתר אמר כי "בניגוד למחשבה המקובלת, שכרטיס הכניסה להייטק עובר רק דרך לימודי מדעי המחשב או הנדסה, ההייטקיסטית החדשה שולטת בתורת אריסטו וההייטקיסט החדש מבין סינית".