שדה התעופה רמון יפה ומרשים - אך האם ההשקעה של 1.7 מיליארד שקל תוכיח את עצמה?

מדובר בשדה שמעוצב בצורה מרשימה מאוד, הן חיצונית והן בחלקו הפנימי - החל מההקפדה על הדברים הקטנים כמו שקעי טעינה ו-USB ליד כל מושב בחללי ההמתנה, עבור בשירותים אסתטיים ועד לצמחייה הידרופונית ובריכת דגים חיצונית • שטח השדה עומד על פי 100 מזה שמשמש את אילת כיום - ליגה אחרת

לא בכל יום נפתח שדה תעופה אזרחי חדש. למעשה, מאז קום המדינה זה לא קרה, וזה מרגש ובעיקר מרשים. כשמגיעים לשדה התעופה רמון, שנראה כמו פרח לבן ומבהיק בלב מדבר, ישירות מנמל התעופה הישן של אילת, החדשנות והיופי שבו בולטים אף יותר.

מדובר בשדה שמעוצב בצורה מרשימה מאוד, הן חיצונית עם השתקפות הנוף ההררי בשמשות הענק, והן בחלקו הפנימי - החל מההקפדה על הדברים הקטנים כמו שקעי טעינה ו-USB ליד כל מושב בחללי ההמתנה, עבור בשירותים אסתטיים שבהם הסבון, הברז ומייבש הידיים נחבאים מתחת למראה, ועד לצמחייה הידרופונית ובריכת דגים חיצונית. בהחלט מרשים פה, ואין ספק שהשדה עומד בשורה אחת עם נמלי תעופה חדישים ברמה בינלאומית.  

 שדה התעופה רמון.  / צילום: איל יצהר
  שדה התעופה רמון. / צילום: איל יצהר

גם טכנולוגית השדה משופע בעמדות צ'ק-אין עצמאיות, בשפע של דלפקים, בטכנולוגיה שתאפשר כאן המראות ונחיתות גם בתנאי ראות או מזג-אוויר קשים. ולפי מה שמספרים במשרד התחבורה, זהו שדה מרווח ששטחו פי 100 מזה שמשמש את אילת כיום. ליגה אחרת.

כמו כן, השדה הוא "ירוק" ו"סביבתי", והחומרים שמהם הוא נבנה הם אלה שמספק הטבע שבאזור. שתילים נעקרו, נשמרו ונשתלו מחדש, ואפילו עכביש "מברישימון הערבה", שהשדה נבנה על שטח מחייתו, עבר תהליך של שימור. 

 שדה התעופה רמון.  / צילום: איל יצהר
  שדה התעופה רמון. / צילום: איל יצהר

הכול נשמע יפה ומרשים, ההשקעה של 1.7 מיליארד שקל ניכרת בכל פינה, רק השאלה היא האם היא תתברר כמשתלמת. האם במבחן המציאות אילת תשגשג ותפרח, תנועת המטוסים הבינלאומית רק תלך ותגבר, והפעילות הפנים-ארצית שבשלב הראשון תהיה הליבה כאן, לא תושפע לאור סגירת שדה דב - הציר שממנו ממריאות רוב הטיסות כיום לאילת. מנגד, האם תושבי אילת יתרגלו לרעיון שכדי להגיע למרכז בטיסה, הם צריכים להתרחק כ-20 דקות מעירם ולנחות בנתב"ג. 

 שדה התעופה רמון.  / צילום: איל יצהר
  שדה התעופה רמון. / צילום: איל יצהר

הרבה סימני שאלה עומדים ותלויים, אבל בינתיים מה שבטוח הוא שהעבודה שנעשתה כאן במשך יותר מ-5 שנים היא בהחלט מרשימה. זאת לצד ההכרה המדינית בכך שענף התעופה נמצא בתנופה, ולפיכך הוא חייב מתקנים חדשים שמותאמים להיקפים שאליהם הוא צפוי להגיע. 

שדה התעופה רמון / צילום: איל יצהר
 שדה התעופה רמון / צילום: איל יצהר

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, אמר בביקורו בשדה התעופה רמון: "אני נמצא כאן היום, אני רואה את השלמות של השדה, והיום אפשר להבין כבר את המשמעות שלו - המשמעות האסטרטגית שלו. זה שדה תעופה בינלאומי שיחזק את העיר אילת לתיירים, לישראלים, וגם שדה אלטרנטיבי כשדה חירום. כל המטוסים הישראלים בשעת חירום יוכלו לנחות במקום הזה. 

"אני נזכר שלא רצו שאקים את את השדה הזה. התחייבתי שהוא לא יהיה מתקציב המדינה, ועמדתי בזה. זו ההוכחה לכך שכאשר מקבלים החלטה ועם כל הקשיים מבצעים אותה, אחרי זה רואים מקום פורח, והמדבר הזה יפרח בסופו של דבר".

בביקורו בשדה חנך את השר כ"ץ את הפינה לזכרה של רונה רמון ז"ל ואמר: "מדובר בפינה שהיא בחרה להקים לפני מותה, ואני החלטתי שהיא תיקרא על שמה, והסמליות הזו נותנת משמעות מיוחדת לכל המיזם הזה". 

האדריכל אמיר מן, ראש צוות התכנון של שדה התעופה רמון אמר כי "זהו שדה התעופה היחיד בישראל ובין הבודדים בעולם שנבנה ותוכנן ללא כל תשתית מוקדמת שהייתה במקום. למרות זאת, הפרויקט נבנה ללא כל חריגה מהתקציב שהוגדר עבורו, הנמוך משמעותית מתקציב של פרויקטים באותו סדר גודל בעולם. תכנון ועיצוב הפרויקט הושפעו רבות מעולם התעופה העתידני, ומסביבת הטבע של המדבר". מי שביצעה את הבנייה של השדה היא חברת דניה סיבוס.

ישראל כץ  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 ישראל כץ / צילום: מיכל רז חיימוביץ