בזק | בלעדי

עוד מכה לבזק: משרד התקשורת יאפשר למתחרים גישה ישירה למתגים

משרד התקשורת שלח השבוע מכתב לבזק ובו הודיע לה כי היא נדרשת לאפשר לסלקום ולפרטנר גישה ישירה למתגים שלה, מה שיעזור להם לצמצם את עלויות השימוש ברשת שלה

בזק / צילום: איל יצהר
בזק / צילום: איל יצהר

אם יש עוד מישהו בשוק ההון או בשוק התקשורת שחושב שבזק לא חוטפת מספיק מכות ממשרד התקשורת, ורוצה להבין עד כמה כבדות-משקל היו החלטות המשרד שתרמו לקושי למכור את השליטה בחברה, הוא בטח ישמח לגלות שהשבוע קיבל משרד התקשורת החלטה נוספת שחובטת בבזק שוב. המשרד החליט אתמול (ד') לאפשר למתחרותיה של בזק גישה ישירה לארון התקשורת של החברה, מה שיאפשר למתחרות להקטין את התשלום עבור השימוש ברשת בזק. 

מדובר בהחלטה שכבר התקבלה בעבר במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, אך היא לא מומשה, וכעת החליט המשרד לתקף אותה מחדש, תוך שהוא מאיים על בזק  שאם לא תאפשר זאת, הוא יראה זאת כהפרת רישיון. 

במסגרת הרפורמה יצר המשרד את המדיניות הנקראת סולם השקעות (Ladder of Investment), ואשר לפיה כדי לעודד תחרות בשוק והשקעות של מתחרים חדשים, מוענקים להם כלים להרחיב את התחרות בצורה מדורגת על-ידי השקעות שיובילו לצמצום התלות שלהם בתשתיות בזק. 

בשלב הראשון המתחרים קיבלו גישה מלאה מקצה לקצה ללקוחות על גבי התשתית של בזק, והשלב השני הוא לאפשר חיבור ישיר של הלקוחות לרכיבים ברשת בזק. 

כעת החליטו במשרד לממש את השלב השני, שלב שנקרא LAYER2, ואשר במסגרתו יכולים המתחרים להתחבר ישירות לארונות התקשורת של בזק (MSAG). כלומר, הם צריכים להגיע עם סיב אופטי לארון וממנו הם מקבלים גישה ללקוחות, דרך הנחושת שמחברת בין הארון לבין הלקוחות. 

כאמור, המשרד לא מימש את ההחלטה הזאת למרות שהיא חלק מהרפורמה, וכעת הוא מממש אותה ככל הנראה בעקבות לחצים מפרטנר ומסלקום. המתחרות יצטרכו להניח סיב אופטי משלהן או לחכור מבזק סיב, ולהתקין בארון ציוד משלהן. הבעיה היא שלא תמיד יש מספיק מבואות (PORT) בארון, וגם לא תמיד יש מקום פיזי, ולכן ההתחברות של המתחרים לא תהיה פשוטה במקומות אלה. 

אתמול פרסם משרד התקשורת החלטה שתקל מאד על פריסת תשתיות סיבים אופטיים על-ידי מתחרותיה של בזק. המשרד קבע כי סלקום  ופרטנר  לא יצטרכו יותר לבנות גובים בקרנות רחוב, ויוכלו להשתמש בגובים הקיימים של בזק. משרד התקשורת שגה כאשר קבע בתיקי השירות שכל מתחרה שמגיע לפרוס סיבים נדרש לגוב עצמאי. המצב הזה הוא אבסורד, שכן באותה מדרכה נדרשים כמה מפעילים לפתוח אותה ולהתקין בה גוב משלהם, בעת שהגוב של בזק ברוב המקרים נמצא שם ריק. כעת המשרד מתקן זאת, ולפי פרטנר וסלקום, הדבר צפוי להאיץ את פריסת הסיבים על-ידן, כי השגת האישורים לבניית הגוב, ועלותו, הכבידו מאד על זרימת העבודה מבחינתן.