מה מעכב את הסכם המיליארדים שנחתם בין המדינה לגמלאי המשטרה ושירותי הביטחון?

הסכם הפנסיה ותוספות השכר בעלות מיליארדי השקלים בין המדינה לבין גמלאי המשטרה ושירותי הביטחון נתקל במכשול לא צפוי • ל"גלובס" נודע כי לא הושגו כל החתימות הנדרשות בקרב גמלאי השב”כ והמוסד, ולכן האוצר מכין כעת הצעת החלטה חדשה שתסתפק בחתימות הקיימות

משה כחלון / רויטרס
משה כחלון / רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה יחליט האם לאפשר לשר האוצר משה כחלון לשנות את החלטת הממשלה בנושא תוספת השכר לשוטרים, בהיקף 22 מיליארד שקל, לאחר שלא הושג מספר החתימות המינימלי שנדרש לאשרור ההסכם בקרב גמלאי השב"כ והמוסד.

ל"גלובס" נודע כי עד כה חתמו על הסכם הפשרה מעל 95% מהשוטרים והסוהרים, אך הנוסח של החלטת הממשלה קובע כי נדרשות גם חתימותיהם של 95%, לפחות, מגמלאי השב"כ והמוסד - על-מנת שההסכם ייכנס לתוקפו. ממשרד המשפטים נמסר כי "הנושא מצוי בבחינה של המשנים ליועמ"ש ציבורי-חוקתי (רז נזרי) וציבורי-מינהלי (דינה זילבר).

היוזמה של האוצר מעוררת ביקורת ציבורית מצד גופים כמו פורום קהלת, שטוענים כי לממשלה אין סמכות לקבל החלטה כזו, המיטיבה עם עשרות אלפי בוחרים, ערב בחירות. על רקע זה הכחישו דוברי שר האוצר משה כחלון והשר לביטחון פנים גלעד ארדן כי הם מעורבים ביוזמה, והפנו כל אחד את האחריות לקידום היוזמה לשר השני.

מדובר בהסכם לשנים 2019 עד 2035 בין המדינה לנציגי השוטרים, הסוהרים וגמלאי השב"כ והמוסד, שלצורך יישומו הוקצו 22 מיליארד שקל. ההסכם שנחתם בתחנת המשטרה בנתניה בין שר האוצר משה כחלון למפכ"ל המשטרה היוצא רוני אלשייך, נועד לסיים שני הליכים משפטיים שפתחו נגד המדינה משרתים בכוחות הביטחון.

מספר הזכאים לתוספת
 מספר הזכאים לתוספת

הם דרשו תוספת שכר של 7.3% בממוצע, המשולמת לאנשי הקבע וגמלאי צה"ל משנת 2006 - מכוח החלטת וועדת שרים משנת 1979 שקובעת כי שכר השוטרים, הסוהרים וגמלאי השב"כ והמוסד יהיה צמוד לשכר אנשי הקבע בצה"ל. לפי הערכות, זכאים לתוספת כ-60 אלף איש.

בהסכם הפשרה הסכימה המדינה לשלם לתובעים את מלוא הסכומים שתבעו - כולל תשלום רטרואקטיבי של התוספת משנת 2006. התובעים מצדם הסכימו לפרוס את ההחזר הרטרואקטיבי, בסכום כולל של כ-8 מיליארד שקל, בתשלומים שנתיים של כ-300 מיליון שקל בממוצע לאורך תקופת ההסכם, ולוותר למדינה על חלק מתשלומי ההצמדה והריבית.
התוספת השנתית הקבועה לשכר השוטרים, הסוהרים והגמלאים צפויה לעלות כ-680 מיליון שקל לשנה, כך שהעלות השנתית הכוללת של ההסכם נאמדת בכמיליארד שקל לשנה.

בהסכם שאושר בממשלה ב-18 לנובמבר נקבע כאמור כי הוא ייכנס לתוקף "בכפוף לקבלת הסכמה בכתב וויתור על כל טענה של 95% ממשרתי הביטחון בכל אחת מהקבוצות". התנאי החדש שיבקש שר האוצר להכניס קובע כי די ברוב של 95% משתי הקבוצות גם יחד, לצורך אשרור ההסכם.

גורמים ממשלתיים אמרו ל"גלובס" כי "נכון להיום, חסרות לנו חתימות של בערך 200 גמלאי מוסד ושב"כ כדי להגיע ל-95% בקבוצה שלהם, אבל כשמכניסים פנימה את השוטרים והסוהרים מגיעים ל-96% בקבוצה המאוחדת".

מפורום קהלת נמסר: "ההחלטה לשלם תוספת על 'העדר קביעות' בעשרות מיליארדי שקלים למי שנהנו ממנה או שיצאו לגמלאות היא מחפירה בפני עצמה. המאמץ המיוחד ששר האוצר עושה כעת להקלת התנאים שנקבעו בהחלטת הממשלה, כך שהתוספת תצא אל הפועל לפני הבחירות, מהווה נקודת שפל אפילו למי שכבר בזבז את הרזרבות הלאומיות שנים קדימה".