פשרה בייצוגית: חברות השכרת רכב יחויבו להציע שירותי השכרה גם לנהגים צעירים

בתביעה, שהוגשה נגד אלבר, קרדן, אלדן, הרץ, באדג'ט, שלמה השכרת רכב וקל אוטו, נטען כי חברות השכרת הרכב פועלות על דרך של אפליה בלתי מוצדקת כלפי קבוצות מסוימות בקרב האוכלוסייה - ובמקרה הזה על בסיס גילן

מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר
מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר

פשרה בייצוגית: חברות השכרת רכב יחויבו להציע שירותי השכרה גם לנהגים צעירים. החלטה זו הגיעה במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית, שטענה כי חברות השכרת הרכב פועלות על דרך של אפליה בלתי מוצדקת כלפי קבוצות מסוימות בקרב האוכלוסייה - ובמקרה הזה על בסיס גילן.

התביעה הוגשה נגד אלבר, קרדן, אלדן, הרץ, באדג'ט, שלמה השכרת רכב וקל אוטו בחודש מאי 2015. בבקשה נטעו כי חברות השכרת הרכב לא מאפשרות לבגירים מעל גיל 18 לשכור רכב, כאשר בחלק מהמקרים נקבע גיל מינימלי של 21 ואף של 23, 24 או 25 לשימוש בשירות - כל חברה לפי מדיניותה.

במסגרת בקשת האישור טען התובע דור יאיר, שיוצג באמצעות עו"ד אמיר ישראלי ממשרד כהן-ישראלי ושות', כי חברות השכרת הרכב מסרבות באופן גורף להשכיר רכבים לנהגים צעירים מתחת גיל 21, ובכך מבצעות אפליה על בסיס גיל שנאסרה במסגרת החוק לאיסור אפליה.

לפי הטענה, שירות השכרת רכב הוא "שירות ציבורי" כהגדרתו בחוק איסור האפליה, ומדובר אף בשירות חיוני במדינה אשר אינה מצטיינת בלשון המעטה, בתחבורה ציבורית ובפרט בסופי שבוע. המבקש, שהיה חייל בשירות סדיר בעת הגשת בקשת האישור, טען כי אין כל הצדקה להפלותו לרעה. "במיוחד צורמת האפליה על רקע העובדה כי מרבית חברי הקבוצה הם חיילים בשירות סדיר, המסכנים את חייהם בעבור המדינה ומעוניינים להשכיר רכב בסופי שבוע או בעת חופשות מהשירות. אין כל הצדקה שלא לאפשר לחיילים אלה להשכיר רכב", כך נטען.

חברות ההשכרה טענו כי קביעת גיל מינימלי לא מהווה אפליה אסורה, אלא מדובר בהבחנה מותרת על-פי חוק ולפי חופש העיסוק. הסיבה שנימקו נעוצה במעורבות של נהגים צעירים בתאונות דרכים.

בסופו של דבר הושגה פשרה בין הצדדים, לפיה לא ייקבע עוד גיל מינימלי להשכרת רכב שתותר לכל נהג מעל גיל 18. מה שכן, חברות ההשכרה יוכלו לקבוע הגבלה לפיה שוכר הרכב יחזיק ברישיון נהיגה בפרק של תקופת זמן מינימלית. עוד רשאיות החברות להגביל את סוג הרכב שיושכר לצעירים וכמובן לגבות תשלום נוסף בגין הסיכון הגלום בהשכרת רכב לנהג צעיר - תוספת סיכון זו לא תיגבה בשנה הראשונה מרגע אישור הסדר הפשרה כפיצוי עבור התנהלותן בעבר.

יודגש כי בעניין זה העיר היועמ"ש, שקיבל לידיו את הסדר הפשרה, כי יש צורך להבטיח שתוספת הסיכון הזה לא תיצור פערי מחיר בלתי מוצדקים, שלמעשה יובילו לכך שלא ישתלם לנהגים הצעירים להשתמש בשירות.

עוד נקבע כי המבקש יקבל 12,000 שקל, ועורך דינו יקבל סכום של 180 אלף שקל כשכר-טרחה (ת"צ 47849-05-15).