מנכ"ל וואווי: החברה מעולם לא ריגלה עבור סין, ולעולם לא תעשה זאת

רן ז'נגפיי, מייסד ענקית הטכנולוגיה הסינית, אמר ששום חוק לא כופה על חברות בסין להתקין "דלתות אחוריות" במכשירים • ז'נגפיי הייל את הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ וכינה אותו "נשיא נהדר"

מייסד ומנכ"ל וואווי רן ז'נגפיי/ צילום:  רויטרס
מייסד ומנכ"ל וואווי רן ז'נגפיי/ צילום: רויטרס

מייסד ומנכ"ל וואווי אמר שהחברה שלו מעולם לא ריגלה עבור הממשלה הסינית - ולעולם לא תעשה זאת - במסגרת הופעה ציבורית נדירה בעקבות מעצר בתו בקנדה. "שום חוק בסין לא מכריח חברה כלשהי להתקין דלתות אחוריות", אמר רן ז'נגפיי היום (ג'). "באופן אישי לעולם לא אפגע באינטרס של הלקוחות שלי ובי, והחברה שלי לא תיענה לבקשות כאלה".

דבריו של רן הם הדברים הראשונים שהשמיע מזה שנים באופן פומבי, והם מגיעים בתזמון בו ענקית הטלקום מתמודדת עם מספר אתגרים. בתו, סמנכ"לית הכספים של וואווי, מנג וואנז'ו, נאבקת נגד הסגרה לארה"ב, שם התובעים מאשימים אותה בכך ששקרה לגבי עסקי החברה עם איראן, וואווי נחסמה ממספר שווקי מפתח ובשבוע שעבר אחד העובדים בחברה נעצר בפולין והואשם בריגול.

רן לא אמר מה בדיוק הוא יעשה כדי להתנגד לבקשות מהממשלה הסינית. כל החברות שפועלות בסין נדרשות לפי החוק למסור דאטה על הצרכנים לממשלה במקרים הנוגעים לביטחון המדינה. בסין, ההגדרה לביטחון לאומי רחבה ועשויה להכיל אמירות ביקורתיות על המפלגה הקומוניסטית.

רן אמר כי הוא מתגעגע לבת שלו, אך אופטימי ומאמין שהצדק ייצא לאור. מנג נעצרה ב-1 בדצמבר בוונקובר לבקשת רשויות ארה"ב. היא מכחישה את ההאשמות נגדה.

המייסד בן ה-74 של וואווי, מהנדס בצבא לשעבר, גם הילל את הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ וכינה אותו "נשיא נהדר" וטען שוואווי נמצאת בבעלות העובדים שלה. ארה"ב הביעה חששות לגבי הקשרים של וואווי לסין וחשדות שציוד הטלקום שלה עשוי להיות בשימוש בייג'ין כדי לרגל.

הופעתו הפומבית של רן מגיעה ימים ספורים לאחר מעצרו של עובד וואווי בפולין, אשר הואשם בריגול במדינה לטובת סין. וואווי פיטרה את העובד, וונג ווייג'ינג, ואמרה כי לפעולותיו לכאורה אין כל קשר לחברה.

האירועים טלטלו את סין, פגעו במאמצים לקראת הפגת המתחים בין וושינגטון ובייג'ין בנושא הסחר, והנחיתו מכה קשה על אחד התאגידים הגלובליים המצליחים במדינה. בית משפט סיני הורה ביום ראשון על עונש מוות לאזרח קנדי שהורשע בהברחת סמים, בדוגמה האחרונה לאופן בו קנדה נקלעה לקרב בין ארה"ב וסין בעקבות המעצר של מנג.

עם 180 אלף עובדים, וואווי היא יצרנית ציוד הטלקומוניקציה הגדולה בעולם, ומתחרה בחברה השוודית Ericsson AB ובנוקיה הפינית בייצור ציוד כמו ראוטרים, מתגים ותחנות בסיס. היא עברה את אפל והפכה לחברת הסמארטפונים השנייה בגודלה בעולם, אחרי סמסונג, ברבעון השלישי של שנה שעברה.

בנוסף לכך שסתר את הטענות לפיהן וואווי מהווה איום לביטחון הלאומי, רן גם אמר כי וואווי היא לחלוטין בבעלות העובדים, עם 97 אלף בעלי מניות, ואמר כי שום יישות חיצונית לא מחזיקה מניות בחברה. "אין מוסד חיצוני שמחזיק במניות שלנו, אפילו לא סנט אחד", אמר רן.

רן דיבר עם עיתונאים תחת נברשת זהובה וירוקה בחדר ישיבות בקמפוס של וואווי בשנזן, והילל גם את האג'נדה של טראמפ לקצץ מיסים, אך אמר שמלחמת סחר בין ארה"ב וסין תפגע בעולם. "בחברת המידע, תלות הדדית אחד בשני היא מאוד משמעותית", אמר. "התלות ההדדית הזו היא מה שמניע את ההתקדמות האנושית במהירות רבה יותר".

במשך שנים וואווי הואשמה בהיותה איום ביטחוני. גישתה לשוק הטלקום בארה"ב נחסמה מאז 2012, אז דו"ח של הקונגרס העלה חששות שבייג'ין יכולה להשתמש בציוד שלה כדי לרגל אחרי אמריקאים, טענה שוואווי הכחישה בתוקף.

באוסטרליה ובריטניה הביעו חששות דומים לפיהם סין משתמשת בוואווי למטרות ריגול אך לא סופקו הוכחות לדלתות אחוריות או פרצות הקשורות בחברה. ארה"ב לחצה על בעלות בריתה להימנע מציוד של וואווי לקראת ההשקה הצפויה של רשתות 5G. אוסטרליה וניו זילנד, בעלות ברית מרכזיות של ארה"ב, החרימו את וואווי מרשתות 5G, יפן הדירה אותה מרכישות של הממשלה, ובריטניה וקנדה אמרו שהן בוחנות את שרשרת האספקה שלהן בתחום הטלקומוניקציה.

למרות זאת, וואווי אמרה בחודש שעבר כי היא מצפה לדווח על עלייה בהכנסות שלה ב-2018 ב-21% ל-108.5 מיליארד דולר. רן אמר שהחברה כבר חתמה על 30 חוזים מסחריים בנוגע ל-5G ומכרה 25 אלף תחנות בסיס 5G מחוץ לסין.

"אנחנו לא חברה ציבורית אז לא אכפת לנו כל כך מגליונות עם איזון יפהפה. כל עוד אנחנו דואגים להאכיל את העובדים שלנו אני מאמין שיהיה עתיד לוואווי" אמר רן.

הרבה מהחשד שעלה סביב וואווי התמקד למעשה ברן עצמו ובעיקר בשנים ששירת בצבא הסיני. הקונגרס האמריקאי אמר ב-2012 שבחברה סירבו לתאר את הרקע הצבאי המלא שלו. רן אמר לעיתונאים היום כי "אני אוהב את המדינה שלי ותומך במפלגה הקומוניסטית הסינית, אבל לעולם לא אעשה דבר שיפגע באומה אחרת".