חיבור בין הגלקסיות רשת ועשר יהיה מעניין ומבטיח

העצב על סגירת ערוץ מהול באופטימיות של פוטנציאל יצירה ענק

חוזרים לעידן של שתי זכייניות: המיזוג בין רשת וערוץ עשר יוצא לדרך | צילום: שאטר
חוזרים לעידן של שתי זכייניות: המיזוג בין רשת וערוץ עשר יוצא לדרך | צילום: שאטר

התהליך האבולציוני של המסך שלנו נמשך. המשפט השחוק "ההיסטוריה תשפוט" יהיה הפעם שימושי ורב-משמעות.

המיזוג בין רשת לערוץ עשר לא ישאיר הרבה ממה שהיה בשניהם במקור. שום דבר לא יהיה דומה. למעט חדשות עשר שיישארו אותו גוף נחוש ולוחם רק בשם אחר, שתי הישויות של עשר ורשת מפנות את מקומם ליצור חדש. רשת זכתה, והשם שלה נשמר. זה לא מעט בעידן הנוכחי.

רשת החזיקה מעמד כ-25 שנים, ערוץ עשר - 17 שנים לא קלות. קדמו לכך הדחת טלעד ממפת התקשורת ב-2005, אחרי 11 שנים על המסך, ועזיבתן בייסורים ארוכים בשנתיים האחרונות של הערוצים ציבוריים. הטלוויזיה החינוכית אחרי 52 שנה גוועה לארגז קלטות ב"כאן" חינוכית, וערוץ 1 נמוג לאחר כ-50 שנה לתוך התאגיד.

הכלכלה שיחקה את משחקה. היא גרמה להקמת ערוץ עשר, עם הרבה תקוות להתחלק בעושר של ערוץ 2, אי-אז בסוף שנות ה-90. אבל, הכלכלה היא גם זו שהביאה למיזוג שמתחיל היום, אחרי פיצול נפל של 14 חודשים מיותרים, מכאיבים ומרסקים.

היום הזה, שבו ערוץ עשר מאבד את צלמו אבל כנראה לא את דרכו וכוחו, הוא יום עצוב לכולנו.

לא רק למי שנמצא במערכת - לעובדי הערוץ והעיתונאים שבו. אני די בטוח שגם למאות ואולי אלפים שערוץ עשר נתן להם קרש קפיצה מקצועי. כל אלה שערוץ עשר, וחדשות עשר בפרט, היה בסיס הטירונות שלהם לקראת קריירה בתעשיית הטלוויזיה בהמשך. וגם לאלה שהערוץ היה בית חם של פרק ב', שבו התאפשר להם למצות את כל הניסיון, הידע והיכולות, במקום עם ייחודיות משלו, עם כר פתוח לחלומות ותוכניות אחרות.

חדשות עשר, שרק הפיצול כפה עלינו לקרוא לו "עשר" במילים, תכיל את אותה הארומה והמצוינות שהייתה בהגדרה שלה, ב-DNA ובלוחמנות הטבעית. המסגרת החדשה והיציאה מהארגון ה"אנדרדוגי" יטילו עליה מחויבויות נוספות, אבל כל מה שהיה פה ערב-ערב - וגם בשעות שלפני ואחרי - לא יוכל להשתנות. לוח השידורים החדש, זה שמעבר לתכניות החדשות והאקטואליה, יהיה אולי "אחר" בעיני מי שהתרגלו לערוץ עם מעט זוהר והרבה חריש עמוק, אבל כמו שכבר נכתב בפתיחה - זהו עומק התהליך האבולוציוני, שמשאיר בחיים שני ערוצים שהיו על סף תהום.

עכשיו עיקר העבודה עוד לפנינו בערוץ הממוזג. החיבור בין שתי הגלקסיות רשת ועשר יהיה מעניין ומבטיח. ילדים ממשפחות מעורבות יוצאים לעתים קרובות יפים, חזקים ומעניינים. שילוב התרבויות על המסך - וגם מחוץ לו - יהיה מהלך מרתק, קל או קשה - תלוי בעיקר באיך הציבור יגיב, במה יאמינו המפרסמים ועד כמה יהיו בעלי המניות נחושים ושותפים.

כזה עוד לא היה. הייתה מחיקת זכיין, סגירת ערוץ או העברת תוכן לגורם משדר אחר. הפעם המבחן והפוטנציאל הגדול גלום בחיבור. נטו חיבור.

הרייטינג של מחר וגם זה של התקופה הראשונה כולה לא יהיה מדד חד-משמעי. נזדקק פה לפרק זמן קצת יותר ארוך כדי ללמוד באמת את אופיו וטעמיו של הערוץ הממוזג ואת מקומו בשיח ובתרבות הישראלית, שעברה טלטלות תקשורתיות לא מעטות בזמן האחרון. בלי להיכנס לניתוח ה"נגיסות" מעוגת הפרסום של כל מה שמסביב, הכלכלה תקבע הרבה.

לא נותר לנו לברך על המוגמר וכמובן לצפות להצלחה גדולה לטובת העוסקים במלאכה בכל המגזר הזה, כי המילה "תעשייה" כבר מיצתה את עצמה.

הכותב הוא סמנכ"ל תפעול והפקה בחדשות עשר