מהחנופה לחיים סבן ועד העקיצות לנתניהו ולכחלון: הציטוטים שאסור לפספס מהספר החדש של אבי גבאי

אבי גבאי פרסם ספר שילווה את הקמפיין שלו שבו הוא מנסה להציג לציבור כיצד טיפס לצמרת "כנגד כל הסיכויים" • עוד הוא מספר כי "בחר לעבור לפוליטיקה כיוון שלא התעניין ברדיפה אחרי הרווחים הכספיים האישיים", אך לא מציין שהרוויח עשרות מיליוני שקלים מבזק"

אבי גבאי בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי
אבי גבאי בוועידת ישראל לעסקים 2018 / צילום: תמר מצפי

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי פרסם השבוע את ספרו הראשון "הכול אפשרי" והספר מלווה מעתה את הקמפיין האישי שלו, כדי לחזק את הטיעון המרכזי עמו רץ גבאי במערכת הבחירות הנוכחית והוא שסיפורו האישי והפוליטיקה הנקייה שהוא מביא יביאו את הבוחרים לתמוך בו ובמפלגה הוותיקה ויחזירו אותם לשלטון.

גבאי חושב שהציבור לא מכיר אותו אישית מספיק טוב ולא נחשף לסיפורו האישי הכולל ילדות במשפחה קשת יום, טיפוס לצמרת עד לתפקיד מנכ"ל בזק, מעבר לפוליטיקה באמצעות הקמת מפלגת כולנו בשנת 2015 והיותו השר להגנת הסביבה בשנה הראשונה של הממשלה היוצאת.

הספר, שיצא השבוע בהוצאת ידיעות אחרונות כתוב בשפת יום-יום. נדמה לפרקים שגבאי הקליט את עצמו מדבר ומישהו מעורכי הספר, אולי הוא עצמו, ישב והעלה את הסיפור על הכתב.

ספרים הפורשים את סיפרו האישי של אדם, לקראת מערכת בחירות ו/או לקראת כניסה לחיים הפוליטיים אינם דבר חריג. ספרה של שלי יחימוביץ' "אנחנו" יצא ב-2011 קצת לפני שהיא התמודדה על ראשות מפלגת העבודה, אם כי עסק יותר בסוגיות חברתיות-כלכליות מאשר ביחימוביץ' עצמה. הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון כתב את ספרו "דרך ארוכה קצרה" לפני עשור כאשר הצטרף לפוליטיקה ובשנת 2018, הוסיף פרק עבה ועדכני בעקבות מאורעות אלאור עזריה והדחתו מן הממשלה. ספריו של ראש הממשלה נתניהו, הם מן המפורסמים בעולם ואפשר להרחיק עד ברק אובמה ודונלד טראמפ.

באחד הפרקים כותב גבאי על סגנונו של נתניהו כראש הממשלה: "הוא הכניס למנגנון הממשלתי תרבות של מאפיה. זה העוול הגדול ביותר שהוא חולל למדינת ישראל. הוא אדם ללא עכבות והכל כשר מבחינתו כדי לשרוד בשלטון. הוא לא עוסק בשום נושא שחשוב לטפל בו למען המדינה. הוא עוסק רק בפוליטיקה הישרדותית, באירועי עבר ובסמלים. הפער בנינו כל כך גדול שאי אפשר לגשר עליו. את הליכוד כמפלגה עם תפיסות עולם אני לא פוסל אבל את שיטותיו של נתניהו בהחלט כן".

באחת מן הדוגמאות לכך גבאי מספר כיצד ניסה, כשר להגנת הסביבה לקבוע פגישה עם ראש הממשלה ולא הצליח. על הפרק עמד נושא מיסוי קק"ל. "קיבלתי שיחה מיו"ר קק"ל אפי שטנצלר. אמרתי לו שלראש הממשלה אין זמן לקבוע איתי". גבאי ממשיך ומספר כיצד שטנצלר הציע, שהלוביסט של קק"ל, ניר חפץ (מי ששימש גם כיועץ התקשורת של משפחת נתניהו וכיום הוא עד המדינה בפרשות 2000 ו-4000) יסייע בעניין. "עשר דקות אחרי השיחה שלי איתו (כשטנצלר מציע להיעזר בחפץ- ט״ש) התקשרו מלשכת ראש הממשלה וקבעו איתי פגישה כבר למחרת. זה היה פשוט מזעזע. אני שר בממשלה ולא מצליח להגיע לראש הממשלה בנושא שהוא ביקש ממני לטפל בו, וכדי שזה יקרה צריך פעולה של לוביסט של הצד השני. לומר על כך מדינה אפריקאית זה להעליב את אפריקה כולה", כותב גבאי.

הספר מדלג בין אירועים שונים, לא תמיד בסדר כרונולוגי, וגם אינו כולל משנה כלכלית סדורה, למעט התנגדותו המפורסמת של גבאי למתווה הגז.

גבאי מעיד על עצמו בספר כמי שבחר לעבור לפוליטיקה כיוון שלא התעניין בהמשך הרדיפה אחרי הרווחים הכספיים האישיים, זאת לאחר שהרוויח לפי הערכות כ-50 מיליון שקל בזמן עבודתו בחברת בזק. היה לי "חוסר עניין לרדוף אחר עוד כסף", הוא כותב, "שום כסף לא היה עבורי שיקול. מיליארדרים מסתבכים בשביל עוד כסף, אני לא מצליח להבין".

גבאי מספר בספר גם על מעצרו למשך שלושה ימים של מעצר בית בפרשת הסוס הטרויאני כשכיהן כמנכ"ל בזק בינלאומי. "נתתי עדות קצרה במשטרה, שעברה לחקירה באזהרה, ושוחררתי למעצר בית של חמישה ימים. הרגשתי שעולמי קרס עלי. אמנם שחררו אותי ממעצר הבית כעבור שלושה ימים, אבל זה היה - ועדיין נשאר- אירוע טראומטי ומביך בחיי. לא זומנתי יותר לחקירה והודיעו לי שהתיק נסגר, אבל הרגשתי שפגעו בדימוי שלי בעיני העובדים ובעיני הבעלים החדשים של החברה. הדימוי שלי היה של אדם ישר והגון ופתאום הגיעה חקירה באזהרה ומעצר בית מיותר, שלא הולידו דבר מלבד פגיעה בשמי הטוב".

בתוך כך, מזדהה גבאי עם דברים שאומרים כיום בכירים בליכוד, כמו ח"כ דוד אמסלם היוצא נגד הפרקטיקות של המשטרה. "הכעיס אותי מאוד שכבר בדרך למשטרה התקשרו אלי עיתונאים שידעו שזומנתי לחקירה. הכעיסה אותי גם העבודה שלקח למשטרה ולפרקליטות למעלה משנה כדי להודיע שלא יהיו כתבי אישום. חייתי בתחושה של חוסר ודאות במשך שנה ויותר. סתם. מקומם שהתהליכים הללו אורכים כל כך הרבה זמן. חייבים לבצע רפורמה גדולה במערכת המשפט, שתמנע את עינוי הדין הזה".

עוד בספר שומר גבאי מילים חמות לחיים סבן מי שהיה הבעלים של בזק וגם לשאול אלוביץ', שהגיע אחריו. הוא מתאר את סבן כ"אדם מבריק, חכם, בעל הבנה עסקית עצומה שיודע לקרוא מצבים ואנשים", ואת אלוביץ' כמנהל ש"נתן לנו יד חופשית בעבודה ובקבלת החלטות. אלוביץ' הוא אדם שאפשר להתייעץ איתו, הוא מבין גדול בעסקי התקשורת, והסתדרתי איתו מצוין. פרשת יס ופרשת 4000 שבהן נחקר ובהן יש המלצות לכתבי אישום מאוד ציערו אותי, גם עבור המדינה וגם כמי שבזק ועובדיה יקרים לו וגם עבור שאול עצמו".

גבאי לא חוסך בספרו מילות ביקורת מכחלון: "יש לו כישרון לתת לכולם תחושה טובה והרגשה שקיבלת ממנו משהו. רק מחוץ לכותלי המשרד מסתבר שלא קיבלת כלום מלבד אותה תחושה טובה. באותו שלב (הקמפיין של 2015 - ט.ש ) כבר לא הייתה מערכת יחסים תקינה בנינו. כבר לא היה על מה לדבר. הוא ידע שאתנגד להסכם העודפים עם ליברמן ולכן לא עדכן אותי על כך שחתם עליו. זו הדרך של כחלון להימנע מעימותים, למדר את האדם שעלול להתנגד לו. יום אחרי הבחירות אמרתי לכחלון שאסור לנו להיכנס לממשלת ימין, אלא לנצל את הכוח שלנו להקים ממשלת אחדות. לפני הבחירות סיכמנו שאהיה שר. ניסו לשכנע אותי להיות מנכ"ל משרד ממשלתי. סירבתי. או שר או כלום".