סאגת גשר יהודית חוזרת? השר חיים כץ: "אשמור על האיזון בין בניית תשתיות לקדושת השבת"

בשבוע שעבר הודיעו משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון לבג"ץ על תחילת העבודות להקמת הגשר בסוף ינואר, אך כעת מסתמן שביצוע העבודות עשוי להידחות שוב • הפעם, בעקבות דרישת שר העבודה והרווחה חיים כץ להציג חלופות נוספות לביצוע העבודות במטרה לצמצמם את חילול השבת • בסביבת השר הדגישו היום ל"גלובס" כי בסיבוב הקודם ביקשה החברה אישור לעבודות בשבת עבור 4 יהודים בלבד ואילו בבקשה שהוגשה בשבוע שעבר מדובר ב-21 יהודים, דבר שגרם בין היתר לשר לדרוש מ"נתיבי איילון" להציג לו חלופות נוספות

שר העבודה, חיים כץ / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
שר העבודה, חיים כץ / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

סאגת גשר יהודית חוזרת? למרות שבשבוע שעבר הודיעו משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון לבג"ץ על תחילת העבודות להקמת הגשר בסוף ינואר, כעת מסתמן שביצוע העבודות עשוי להידחות שוב. הפעם, בעקבות דרישת שר העבודה והרווחה חיים כץ להציג חלופות נוספות לביצוע העבודות במטרה לצמצמם את חילול השבת. השר כץ הורה למנכ"ל משרדו ד"ר אביגדור קפלן לכנס אליו למשרד את אנשי משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון כדי "להתניע" אותם לשקול חלופות נוספות.

"במהלך כל הקדנציה שמרתי על האיזון הדרוש שבין הצורך לבנות תשתיות לקדושת השבת. כך יהיה גם הפעם. דרשתי מאנשי המקצוע במשרדי להציג לי חלופות ראויות ואני תקווה כי גם הפעם נמצא את דרך המלך", אמר השר חיים כץ היום (ג') ל"גלובס".

בהתאם לפתרון שנמצא לכאורה בבג"ץ ולאחר תיאום מול משטרת ישראל, פנתה בשבוע שעבר חברת נתיבי איילון המבצעת את העבודות של הקמת הגשר לחברת רכבת ישראל בבקשה לתאם את התחלת העבודות. על פי המכתב שהגיע לידי "גלובס" העבודות להנפת קורות הפלדה היו מתוכננות להתחיל ביום שישי 25.01.2019 בשעה 17:00 ולהימשך עד שבת 26.01.19 בין מחלף לה גוורדיה למחלף השלום בנתיבי איילון. ההנפה השנייה תוכננה ליום שישי 01.02.2019 בין מחלף קק"ל למחלף לה גוורדיה. ארבע הנפות הבאות תוכננו לסופי שבוע במרץ ובאפריל , כאשר גם אז התיכנון הוא לסגור את נתיבי איילון למשך יממה בימי שישי עד שבת.

בסביבת השר חיים כץ הדגישו היום ל"גלובס" כי בסיבוב הקודם ביקשה חברת נתיבי איילון אישור לעבודות בשבת עבור 4 יהודים בלבד ואילו בבקשה שהוגשה בשבוע שעבר מדובר ב-21 יהודים, דבר שגרם בין היתר לשר העובדה לדרוש מ"נתיבי איילון" להציג לו חלופות נוספות.

במכתב של נתיבי איילון נכתב בין היתר כי על מנת לבצע את העבודות נדרשת סגירה הרמטית של כביש 20 ל-20 שעות ברציפות בשש פעימות (3 צפון ו-3 דרום) בשבת בלבד - "כאשר תנועת הרכבות מופסקת, נפחי התנועה קטנים והפגיעה בחיי השגרה מינימלאית. במוצא"ש לא ניתן לאשר חסימה מהסוג הנ"ל למשך ארוך כל כך הן בהיבט הציבורי והן בהיבט הבטיחותי".

הפרויקט הקמת גשר יהודית החל את דרכו לפני עשור, כאשר הרעיון המרכזי של המתכננים היה לחזק את הקשר בין מזרח ודרום תל-אביב לבין מרכז העיר. הקמתו אמורה לעודד שימוש באופניים והליכה ברגל. כמו כן, הדבר צפוי לאפשר לתושבי רמת-גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל-אביב ובכך להפחית את מספר כלי הרכב בתוך גוש דן.

לאחר השלב התכנוני שנמשך עשור, העבודות על גשר יהודית היו אמורות להתחיל בסוף אוגוסט שנה שעבר, אך בוטלו בשל ההתנגדות של הסיעות החרדיות לחילול השבת. שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה להקפיא את תחילת העבודות שדרשו סגירה הרמטית של נתיבי איילון במשך שישה סופי שבוע רצופים. בתגובה לכך עתרה עיריית תל אביב לבג"ץ ודרשה משר התחבורה ישראל כץ להסביר מדוע יש להקפיא את העבודות.

לאחר ששופטי בג"ץ מתחו ביקורת חריפה על המהלך, משרד התחבורה הודיע בשבוע שעבר כי העבודות יתחילו כבר החודש. זאת, תוך שמירה על שלושה עקרונות בהתאם להנחיית השר ישראל כץ. מדובר בדחייה של חצי שנה בביצוע העבודות (מאוגוסט לינואר), שנועדה לאפשר לרכבת ישראל להשלים את היערכותה לפרויקט החישמול, ביטול התכנית לחסימה נפרדת של נתיבי איילון וביצוע העבודות במועדי העבודות לחשמול קו הרכבת ירושלים-תל אביב, תוך מתן עדיפות לרכבת בביצוע העבודות.