רמי לוי יחכה: רשות ההגבלים העסקיים מסכלת את תוכניתם של נאמני קואופ למכור את הרשת בהליך מהיר

הרשות מבקשת לערוך בדיקה מקיפה לפני אישור המכירה • משמעות הדחייה במכירה: הארכת תקופת הקפאת ההליכים ומחסור במימון שהוקצה לתקופה זו • המועמדים המובילים: רמוי לוי וזול בגדול - שניהם שחקנים חזקים בירושלים, שבה קיימת אחיזה חזקה לחנויות הקואופ

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

מכירת קואופ מסתבכת ומתעכבת: ל"גלובס" נודע כי הרשות להגבלים עסקיים שמה "ברקס" לתוכנית הנאמנים עו״ד שלמה נס ורו״ח חן ברדיצ׳ב לעסקה מהירה, באופן שעשוי להביא לדחייה משמעותית של העסקה למכירת הרשת. משמעות הדחייה: הארכה לתקופת הקפאת ההליכים. בתגובה, פנו הנאמנים למחוזי בירושלים בבקשה לדיון דחוף בנוכחות הממונה - שיתקיים ביום ד' בבוקר.

אתמול התקיימה פגישה בין נאמני הרשת ובין נציגים בכירים ברשות ההגבלים העסקיים, בניסיון ללחוץ על הרשות להכריע האם ניתן למכור את סניפי הרשת לרמי לוי או לזול ובגדול, שתי המועמדות המובילות לרכישה, או שיש מניעה לכך בשל העובדה שחלק ניכר מהסניפים של קואופ (כ-15), בדגש על הרווחיים שבהם, ממוקמים בעיר ירושלים, שבה לוי וזול ובגדול הם שחקנים דומיננטיים כבר היום.

אלא שברשות ההגבלים הבהירו אתמול לנאמנים כי יידרש פרק זמן של בין חודש לחודשיים לטובת בדיקה מקיפה בנושא. התשובה הזו יוצרת קושי אדיר מבחינת הנאמנים, שהיו משוכנעים שיוכלו כבר בשבוע שעבר להכריז על זוכה, וכך לאפשר לרוכש זמן היערכות לתקופת חג הפסח. ואולם, כעת נראה כי לוח הזמנים שעליו התבססו הנאמנים צפוי להתארך באופן משמעותי, ובהתאם, המימון שאושר להפעלת הרשת בתקופת הקפאת ההליכים לא יספיק לתקופה כה ממושכת.

אלא שלפחות במה שנוגע למיזוגים האחרונים שנידונו ברשות להגבלים, נראה שחודש-חודשיים הם דווקא פרק זמן קצר יחסית. כך, עבור מיזוג שופרסל-ניו פארם נדרשו לרשות ארבעה חודשים לקבלת החלטה, ואילו להחלטה בנוגע למיזוג איגוד-מזרחי נדרשה חצי שנה. ניו-פארם אמנם לא הגיעה למצב של קריסה, אך הפעילות שלה הייתה הפסדית בתקופה שקדמה למכירה, כשספקים גדולים הביעו חששות לגבי עבודה עמה, וחברות ביטוחי אשראי סרבו לבטח את אספקת הסחורה עבורה. וזאת, לטענתם "חרף העובדה שהנאמנים וצוותם הכינו מבעוד מועד את כל המסמכים שהתבקשו על-ידי נציגי הממונה, ויתרה מכך - הכינו ביוזמתם סקירה מקיפה אודות המציעים הרלוונטיים, פילוח פעילותם הגאוגרפית בסניפים שלגביהם עלול להיווצר קושי בהיבט של תחרות והגבל עסקי".

"פרק זמן של לפחות חודשיים בבדיקת המציע"

בבקשה בהולה שהגישו הנאמנים לבית המשפט בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא כדי לזרז את ההכרעה של הרשות, נכתב כי "לתדהמת הנאמנים, עמדת הממונה כפי שנמסרה בפגישה אתמול היא כי יידרש לה ולצוותה פרק זמן של לפחות חודשיים בבדיקת המציע ומתן עמדה ראשונית ביחס לרכישת פעילות הרשת".

בניסיון לזרז את התהליך הנאמנים הציעו לרשות כי בשלב ראשון תודיע הממונה לגבי אילו מבין סניפי החברה עלול להיווצר קושי תחרותי בהתייחס לזהות המציע, ואת אותם סניפים להחריג מההצעה ולאפשר לממונה להתמקד בעיקר בהם. "אין באפשרות הנאמנים להמתין לתשובת הממונה לפחות חודשיים ולהפעיל את החברה, ולהיכנס להיערכות לחג הפסח", כתבו הנאמנים לבית המשפט, ומפרטים כי "ההון החוזר שהנאמנים מנהלים אינו מאפשר את רכישות המלאי הנדרשות לחג הפסח". כמו כן, לטענתם, לצורך הגדלת המכירות נדרשות השקעות של שיווק ופרסום ושינוי סל המוצרים, פעולות שהן לטווח הזמן הבינוני-ארוך.

עוד מזכירים הנאמנים בבקשה כי ייתכן שהממונה תחזור לנאמנים בתשובה שהיא אינה מאשרת את ההצעה שהוגשה על-ידם, כלומר שהמכרז עשוי להיפתח מחדש. בסיום המכתב קוראים הנאמנים לגלגל את האחריות על עתידם של הנושים ושל העובדים אל פיתחה של הרשות: "היה ולא תתקבל תשובה על-ידי הממונה בלוחות זמנים קצרים, הנאמנים לא יוכלו להמשיך ולהפעיל עוד את החברה במצבה, והפגיעה העיקרית תהיה כלפי נושי החברה וכאלף עובדיה".

שני המציעים שהציעו את ההצעות הגבוהות ביותר הם שחקנים דומיננטיים בירושלים: רשת זול ובגדול ורשת רמי לוי. ראשית, לוי, בעלי הרשת הנושאת את שמו, הציע במסגרת המכרז שקיימו הנאמנים את ההצעה הגבוהה ביותר: לוי הציע לרכוש את הרשת לבדה, לא כולל הנדל"ן, 155 מיליון שקל; ואולם הרשת שבבעלותו מחזיקה כבר היום בפריסה רחבה בירושלים: כ-6 סניפי דיסקאונט גדולים, וסניף נוסף שכונתי, זאת לצד כ-8 סניפים בעוטף ירושלים.

אלא שהנאמנים העדיפו שלא להכריז על לוי כמנצח, עד ששמו לא יאושר על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. רק לפני 3 שנים ניצב לוי בסיטואציה דומה: רשת מגה שקרסה עמדה למכירה, ולוי ביקש לרכוש אותה, אולם ברשות ההגבלים סירבו לאשר לו את הרכישה, בטענה כי הוא "גורם מחולל תחרות". לבסוף נמכרה הרשת, באישור הרשות, לנחום ביתן והפכה לחלק מקבוצת יינות ביתן. מאז, טוענים בענף, ביתן לא הוריד מחירים בסניפי מגה בעיר, בהחלטה שבענף מגדירים ככזו חזקה שחקן קיים, במקביל להיעלמות של שחקן גדול אחר מהשוק, מה שהביא להפחת התחרות ולא בהגדלתה. בענף גורסים כי ההחלטה הזו של הרשות היא אחד הגורמים המשמעותיים לירידה בתחרות בענף, ובהתאם גם ליכולת של הרשתות להעלות מחירים ולשפר את שיעור הרווח הגולמי שלהן.

גם רשת זול ובגדול, מי שהציעה את ההצעה השנייה בגובהה, היא שחקנית דומיננטית בבירה: ככל הידוע, הרשת מפעילה כ-18 סניפים בירושלים, ו-5 בעוטף ירושלים. בין המציעות הנוספות נמנות רשת ויקטורי בניהול ובבעלות אייל רביד; רשת פרש מרקט של האחים אמיר; ורשת מחסני השוק של המשפחות נעמן וכהן.

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה לפניית "גלובס": "אנחנו לא מתייחסים למיזוגים שבבדיקה".