לא בחזירות, אבל אפשר להתחיל להיחשף לבורסה הסינית

למרות שיעורי הצמיחה הגבוהים בכלכלה הסינית והישגיה המרשימים, ההשקעה בשוק המניות שלה עדיין שנויה במחלוקת, וההסלמה במלחמת הסחר מול ארה"ב בוודאי אינה מסייעת • עם זאת, ההתקדמות בשיחות בין הצדדים עשויה להפחית את חששות המשקיעים ולהפוך את המגמה השלילית של השנה שעברה • ראש השנה הסיני והכניסה לשנת החזיר עשויים להיות עיתוי טוב לבחון כניסה לבורסה המקומית, וקרן הסל KBA יכולה לסייע בכך • למדריך השקעה במניות

צבא ארהב וסין / צילום: רויטרס
צבא ארהב וסין / צילום: רויטרס

סין, מדינה עם האוכלוסייה הגדולה בעולם (כ-1.4 מיליארד תושבים, כ-20% מכלל אוכלוסיית העולם) והכלכלה השנייה בגודלה בעולם במונחי תוצר גולמי, נהנית לאורך עשרות שנים מצמיחה גבוהה במיוחד.

מאז פתיחת הכלכלה הסינית לעולם המערבי, לפני 40 שנים בדיוק, רשמה המדינה הישגים מרשימים, והפכה למדינה המתועשת הגדולה בעולם - מקור לייצור מרבית מוצרי הצריכה, מכשירי האלקטרוניקה והציוד התעשייתי לשאר העולם.

במקביל לפעילות ייצור תעשייתי ענפה, מתחולל בסין במהלך העשור האחרון מעבר למבנה כלכלה מבוסס צריכה פרטית. עשרות ומאות מיליוני סינים נכנסים במהירות למעגל מעמד הביניים, עם עלייה בתרבות צריכה ובעוצמה כלכלית.

בשנים האחרונות עקפה סין את ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, מבחינת כל מוצרי הצריכה הנמכרים במדינה, החל ממכשירי סמארטפון וטלוויזיות, וכלה בכלי רכב. גם המכירות הקמעוניות, ובמיוחד המכירות באינטרנט, צפויות להסתכם בשנת 2018 בכ-1.5 טריליון דולר, פי שלושה מהיקף המכירות המקוונות בארה"ב שצפוי בשנה זו.

למרות שיעורי הצמיחה הגבוהים בכלכלה הסינית והתקדמותה המרשימה, נושא ההשקעה בשוק המניות הסיני שנוי במחלוקת. בשנת 2018 הציגה הבורסה הסינית ירידה חדה של כ-30%, על רקע הסלמה במלחמת הסחר מול ארה"ב. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הפעיל במהלך השנה החולפת לחצים רבים על הממשל הסיני, מתוך מטרה לאזן את גירעון הסחר של ארה"ב מול סין, עם העלאת מכסי יבוא מסין.

תעריפים אלה היו אמורים לעלות עוד יותר, מ-10% ל-25%, בתחילת 2019, אך מהלך זה נדחה בשלושה חודשים, בכפוף לשיחות בין נציגי שתי המדינות, שמתנהלות כעת. התקדמות בשיחות וחתימת הסכם סחר בין ארה"ב לסין הם גורמים שעשויים להפחית את חששות המשקיעים בנוגע לשוק הסיני, ובכך להפוך את המגמה השלילית של השנה שעברה. נוסף על כך, הבנק המרכזי בסין הפעיל מתחילת השנה תוכנית הרחבה מוניטרית, עם הורדת יחס הרזרבה על הבנקים, וזאת לצד תוכנית ממשלתית של עידוד השקעות בתשתיות.

כניסה למדד השווקים המתעוררים

בראייה ארוכת-טווח, תזת ההשקעה בסין, במיוחד בבורסה הסינית המקומית, צפויה לקבל חיזוק בעקבות הכללת המניות המקומיות (A-Shares) במדדי MSCI של השווקים המתעוררים. משקל ה-A-Shares צפוי לעלות בהדרגה במאי ובאוגוסט 2019, ובכך להגדיל את משקלה של סין במדד MSCI Emerging Markets לכ-35%, עם זרימת השקעות פסיביות המוערכת בכ-70 מיליארד דולר.

גם אז, יהיה מדובר בהכללת כ-20% מסך מניות A-Shares במדד MSCI, ובסוף תהליך ארוך של מספר שנים, יהוו המניות הסיניות המקומיות נתח של כ-15% במדד MSCI של השווקים המתעוררים, זאת נוסף על כ-30% ממדד זה בגין המניות הסיניות הנסחרות מחוץ לסין (בעיקר בהונג-קונג ובארה"ב), הנכללות כעת אף הן במדד MSCI Emerging Markets.

חשוב להדגיש כי גם במצב ששוק המניות הסיני מהווה נתח של כשליש ממדד השווקים המתעוררים, מדובר עדיין בנתח זעום של פחות מ-4% ממדד MSCI העולמי, נתח קטן משמעותית מנתחה של הכלכלה הסינית בתוצר הגלובלי. יתרה מזו, בעקבות הירידות החדות של השנה שעברה, נסחרות מניות סיניות מקומיות (A-Shares) ברמת תמחור נמוכה במיוחד, מכפיל רווח של 9.3 לתחזית 2019 ומכפיל הון עצמי של 1.2, וזאת למרות צפי לצמיחה דו-ספרתית ברווחיות בשנה הקרובה.

חשיפה לבנקים - יתרונות וחסרונות

המשקיעים המעוניינים בחשיפה לבורסה הסינית המקומית יכולים לבחון את קרן הסל KraneShares Bosera MSCI China A Share ETF (סימול: KBA). קרן זו הושקה ב-2014, אך מנהלת כעת היקף נכסים קטן יחסית של כ-290 מיליון דולר, בהשוואה לקרנות סל פופולריות על מניות סיניות שנסחרות מחוץ לסין, המנהלות היקפי נכסים של מיליארדי דולרים. דמי הניהול של הקרן עומדים על 0.6%, נמוך מדמי הניהול של מרבית קרנות הסל על סין, כולל הגדולות ביניהן.

קרן סל KBA מורכבת בעיקר ממניות Large-Cap, המהוות כ-70% מנכסיה. מבחינת החשיפה הסקטוריאלית, הסקטור המוביל בהרכב הקרן הוא הסקטור הפיננסי (37% מהקרן), כאשר סקטורים בולטים נוספים הם התעשייה (13% מהקרן), הצריכה הבסיסית (12% מהקרן), צריכת מותרות (11% מהקרן) והטכנולוגיה (8% מהקרן).

החשיפה הגבוהה למגזר הבנקאי מהווה גורם סיכון לשקעה, אך מאידך מאפשרת חשיפה למגמות מאקרו-כלכליות של השפעה חיובית כתוצאה מההקלה המונטרית במערכת הפיננסים, שהחלה בתחילת השנה.

בעוד כשבועיים יחגגו בסין את ראש השנה הסיני, "חג האביב", עונת החגיגות הגדולה במדינה. השנה החדשה מכונה "שנת החזיר", חיה שמזוהה בסין עם עושר ושגשוג כלכלי. ייתכן שהמסורת הסינית ארוכת-השנים תעבוד גם בפן ההשקעות בשנה החדשה. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.