לראשונה מאז האביב הערבי: השר שטייניץ ביקר במצרים

מדובר בביקור ממלכתי ראשון של שר ישראלי במצרים מאז 2011 • הביקור כלל פגישות בילאטרליות, ביניהן עם שר האנרגיה, המצרי, טארק אל מולה, והשתתפות בפורום הגז הטבעי האזורי הראשון

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף
שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, ערך ביקור ממלכתי ראשון של שר ישראלי במצרים מאז האביב הערבי בשנת 2011. הביקור כלל פגישות בילאטרליות, ביניהן עם שר האנרגיה, המצרי, טארק אל מולה, והשתתפות בפורום הגז הטבעי האזורי הראשון.

השר שטייניץ הוזמן לביקור נוסף במצרים במאי הקרוב, שבמהלכו צפויה הכרזה על הקמת ארגון הגז הטבעי הים ציכוני בהשתתפות ישראל, מצרים, איטליה, יוון, קפריסין, ירדן והרשות הפלסטינית, וכן השתתפות של נציבות האנרגיה של האיחוד האירופי כמשקיפה.

על פי משרד האנרגיה, בשיחות דנו השרים בהגברת שיתוף-הפעולה בתחום האנרגיה בין ישראח למצרים, כולל שיתוף-פעולה בתחום ייצוא הגז מישראל וממצרים לאירופה. נזכיר כי בפברואר של שנה שעברה נחתמה עסקת ענק בין שותפויות הגז תמר ולוויתן לחברת דולפינוס המצרית לייצוא גז טבעי בהיקף כולל של 15 מיליארד דולר. העסקה, בה הייתה מעורבת גם ממשלת מצרים, טרם מומשה, והיא צפויה לצאת לדרך עוד השנה לאחר קיום מספר תנאים מתלים בין הצדדים.

נציין ונאמר כי שיתוף-הפעולה בין ישראל למצריים בנושא הגז הטבעי מהווה מצב של win-win עבור שתי המדינות. באמצעות הגז הישראלי מצרים, צרכנית הגז הגדולה באפריקה, תוכל לממש את חזונה להפוך להאב (מרכז) הגז הטבעי של מזרח התיכון. ואילו עבור ישראל שיתוף-הפעולה עם מדינה כמו מצרים משרת באופן מובהק את האינטרסים הגאופוליטיים שלה, זאת כמובן בנוסף ליתרונות המסחריים של ייצוא הגז הטבעי.

אל שר האנרגיה התלוו מנכ" ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, והממונה על הנפט ומנהל מינהל אוצרות טבע, יוסי וירצבורגר.

השר שטייניץ אמר היום: "אני מודה לשר האנרגיה המצרי על ההזמנה לביקור בקהיר. זוהי הוכחה נוספת לכך שהתועלת מפיתוח מאגרי הגז היא לא רק כלכלית וסביבתית, אלא גם בעלת משמעות גיאופוליטית ומדינית. למעשה, מדובר בשיתוף-הפעולה הכלכלי המשמעותי ביותר בין מצרים לישראל מאז החתימה על הסכם השלום בין המדינות".