בניית 8,000 דירות בפ"ת תקועה בשל מחלוקות על תשתית החשמל

על חורבותיו של המחנה הצבאי בפ"ת מתוכננות להיבנות אלפי דירות - אך הדיונים בתוכנית בוטלו בפתאומיות • גורמים שונים תולים את האשמה באי–שיתוף פעולה מצד משרד הביטחון

רמי גרינברג / צילום: איל יצהר
רמי גרינברג / צילום: איל יצהר

הדיונים על תוכנית הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) לבניית אלפי דירות בשטח מחנה סירקין שבמזרח פתח תקווה הופסקו בפתאומיות, מסיבות בלתי ברורות. על פי גורמים שונים, הדבר נובע מאי-שיתוף פעולה מצד משרד הביטחון. ואולם במשרד הבטחון מכחישים, וטוענים כי תשתיות חשמל לא מספקות הן הגורם לדחייה בדיונים על התוכנית.

לאזור סירקין קיימות שתי תכניות: הראשונה והעיקרית היא מתחם סירקין א’ שמיועדת להקמת כ-8,000 דירות והשנייה נקראת סירקין דרום-מזרח, ובה מיועדות להבנות כ-4,000 דירות. בשלב זה, רק התוכנית הראשונה כבר יצאה לדרך.

מחנה סירקין
 מחנה סירקין

בימים האחרונים פרסמה הותמ"ל את הגרסה המעודכנת ביותר של התוכנית, לפיה מתוכננות במתחם ששטחו 2,503 דונם, 8,070 דירות במבנים של עד 25 קומות, וכמו כן מתוכננים 300 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה. על פי הערכת המתכננים, ניתן לפתח עד שנת 2030 30% מכלל שתי התכניות של סירקין, תוך חיבור השכונה לצירים 4713 בדרום ו-483 בצפון מערב.

ואולם ערב ישיבה מכרעת בנושא שהייתה אמורה להתקיים בותמ"ל, הודיעה המתכננת הראשית של הוועדה, דקלה פרסיקו, על ביטולה. "על אף עבודה אינטנסיבית ומקיפה שנערכה בשבועות האחרונים על ידי צוות התכנון, ומאמץ רב גם מצידה של עיריית פתח תקווה להגיב למסמכים, לצורך עריכת התוכנית והגשתה, הצטברו בימים האחרונים פערים בסוגיות מהותיות לתוכנית אשר התשובות להם נדרשות לצורך קיום דיון והכרעה בתוכנית. לצערנו תשובות אלו לא התקבלו על ידי יזמי התוכנית", כתבה פרסיקו, והוסיפה כי "הדיון בהפקדת התוכנית ידחה עד להשלמת הפערים וקבלת תשובות בנושאים השונים על ידי יזמי התוכנית".

מה באמת גרם לעיכוב התוכנית ולביטול הדיון? גורמים המעורבים בתוכנית מפנים אצבע מאשימה כלפי צה"ל. לשיטתם, צה"ל סרב לאפשר כניסה של מתכננים אזרחיים לשטח המחנה הצבאי, כניסה שנדרשת לצורך בדיקות תכנוניות חיוניות. במשרד הביטחון מכחישים את העניין מכל וכל, וטוענים שבמהלך עבודות התכנון התברר כי אין התאמה בין תשתיות החשמל הנדרשות לשכונה, לבין מה שהוקצה לה במסגרת התוכנית הארצית לתשתיות למחנות צה"ל המתפנים - תמ"א 47.

ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, שהשטח נמצא בתחום שיפוטו, מסר כי הוא אינו מודע לסיבת ביטול הישיבה.