אבסורד השבתת הממשל האמריקאי: הנזק הכלכלי למשק מתקרב לעלות בניית החומה

לפי סוכנות דירוג האשראי S&P הבינלאומית, כל שבוע של השבתת פעילות הממשל בארה"ב "מגלח" 1.2 מיליארד דולר מהתוצר של המשק האמריקאי • בקצב הנוכחי, מציינים ב-S&P, יגיע הנזק בתוך שבועיים לסכום של 5.7 מיליארד דולר

מחאה נגד השבתת הממשל / צילום: רויטרס, Carlos Barria
מחאה נגד השבתת הממשל / צילום: רויטרס, Carlos Barria

כל שבוע של השבתת פעילות הממשל בארה"ב "מגלח" 1.2 מיליארד דולר מהתוצר של המשק האמריקאי, כך מעריכה סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P בניתוח שהופץ בסוף השבוע בארה"ב.

מדובר בסכום זניח ביחס לגודלה של הכלכלה האמריקאית שמסתכם בכ-13 טריליון דולר, אך ב-S&P מציינים דווקא כי הסכום המצטבר מתקרב במהירות לעלות הקמת החומה בגבול ארה"ב-מקסיקו.

להערכת האנליסטים של S&P, הנזק הכלכלי המצטבר למשק האמריקאי מתחילת ההשבתה הנוכחית לפני יותר משלושה שבועות כבר הגיע ל-3.6 מיליארד דולר נכון לסוף השבוע האחרון. בקצב הנוכחי, מציינים ב-S&P, יגיע הנזק בתוך שבועיים לסכום של 5.7 מיליארד דולר - התקציב שטראמפ מבקש מהקונגרס לאשר לו לצורך בניית החומה.

טראמפ הכריז על סגירת משרדי הממשל כאמצעי לחץ על הקונגרס בתגובה לסירוב של מנהיגי הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, לאשר את בקשתו לתקציב.

השבתת הממשל הפכה בשבת לארוכה ביותר אי-פעם בארה"ב, לאחר שחצתה את השיא הקודם העומד על 22 ימים. הנזקים הישירים שגורמת ההשבתה הם פגיעה בפעילות רשות המסים הפדרלית (IRS) ורשות ניירות ערך הפדרלית (SEC) וסגירת מתקנים פדרליים ובהם פארקים לאומיים, מוזיאונים ומונומנטים לאומיים, הגורמים לאובדן הכנסות ממכירת כרטיסים ויחייבו תשלום פיצויים למבקרים שהזמינו כרטיסים וביקורים מראש.

הנזקים העקיפים כוללים פגיעה בעסקים הנסמכים על התיירות בפארקים הלאומיים ובהם מלונות, מסעדות וחנויות. נזקים נוספים נגרמים מההשבתה החלקית של רשות ניירות ערך הפדרלית, שמעכבת הליכי הנפקה וגיוסים בשוק הראשוני. הנזקים העקיפים נובעים מפגיעה בפריון, פגיעה ברווחים ובאמון של הציבור האמריקאי בממשל.

בסוכנות הדירוג מציינים כי בעוד העובדים הקבועים בממשל הפדרלי יקבלו את שכר ימי ההשבתה בדיעבד, חשופים עובדים בחברות קבלניות שמועסקות על-ידי הממשל לנזק בלתי הפיך כמו אובדן שכר או אף אובדן מקום עבודתם.

כאמור ה-Shutdown הנוכחי הוא הארוך ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, אך בשלושת האירועים הקודמים ב-1995, 1996 ו-2013 נגרמו נזקים בהיקף של מיליארדי דולרים.