קרב הירושה כבר התחיל: בכירים בלשכת עוה"ד ובעולם המשפט נערכים להתמודדות על כיסאו של אפי נוה

מעמדו של יו"ר לשכת עוה"ד המואשם בפרשת הברחת הגבולות הולך ומתערער, וסדקים נפערים גם במחנה המזוהה עמו: כמה מחברי הקואליציה בלשכה כבר הביעו תמיכה בעו"ד אבי חימי, ממונה מחוז מרכז בלשכה, כמועמד שלהם לראשות הלשכה במקום נוה • במקביל עו"ד ציון אמיר, מבכירי הסנגורים הפליליים, הודיע כי ירוץ לראשות הלשכה בבחירות ביוני • גורמים במחנה נוה: "אם שבריר מהשמועות שרצות נכונות - הוא חייב ללכת עכשיו"

יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: שלומי יוסף
יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: שלומי יוסף

חרושת השמועות והתהיות המציפה בימים האחרונים את הרשתות החברתיות סביב ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, לא הובהרה עדיין, אך כפי הנראה, היא כבר מתחילה לסמן את סוף דרכו של נוה בתפקידו הציבורי.

אם עד כה נשמעו הקולות הקוראים להדחתו של נוה רק מכיוון האופוזיציה בלשכה - וזאת על רקע פרשת "המעבר בביקורת הגבולות", שבגינה הוגש נגדו כתב אישום לאחרונה; כעת מתחילים גם חבריו של נוה בקואליציה לדבר על האפשרות הבלתי נמנעת שהוא יפנה את הכיסא. גורם בלשכה, המזוהה עם המחנה של נוה, אמר אתמול (ב') ל"גלובס" כי "אם אפילו שבריר מהשמועות שרצות היום בשוק עריכת הדין נכונות, אז הוא חייב ללכת הביתה עכשיו. לא מחר". ועדיין, רבים מחברי הקואליציה מעדיפים שלא לדרוש מנוה לעזוב, אלא לחכות כי הוא יעשה את הצעד הזה בעצמו ויודיע על פרישתו מתפקידו.

עוד נודע ל"גלובס" כי בתוך מחנה נוה יש כבר מי שנערכים ל"יום שאחרי" עזיבתו, וכמה מחברי הקואליציה כבר הביעו תמיכה בעו"ד אבי חימי, מהסנגורים הפליליים המובילים בארץ וממונה מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין (בהקמה), כמי שיהיה המועמד שלהם לראשות הלשכה תחת נוה. עו"ד חימי עצמו לא הודיע דבר באופן רשמי או בלתי רשמי, ומקורבים לו אומרים כי הוא לעולם לא ינסה לחתור תחת נוה, שהוא חברו. עו"ד חימי עצמו העדיף שלא להגיב לידיעה.

במקביל הודיע עו"ד ציון אמיר, מבכירי הסנגורים הפליליים ועבירות הצווארון הלבן בארץ, כי בכוונתו לרוץ לראשות לשכת עורכי הדין בבחירות הבאות ביוני. 

 עלייתו ונפילתו?
  עלייתו ונפילתו?

המועמד של נוה ינצח?

ברקע מתנהלים בימים אלה ההליכים המקדמיים לקראת בחירת מחליפו של נוה בוועדה למינוי שופטים. נוה נאלץ לפרוש מתפקידו כנציג הלשכה בוועדה, לאחר שבאוקטובר השנה פרצה לתודעה "פרשת ביקורת הגבולות". לפני כשבועיים וחצי הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד נוה ובת זוגו בפרשה, שבמסגרתו נטען כי נוה סייע לחברתו לעבור במעבר הגבול ביציאה מישראל בדרכם לחופשה זוגית בתאילנד, ובכניסה אל ישראל כשחזרו מהחופשה, ללא הצגת דרכון.

נוה הודה בעובדות ובין היתר טען כי מדובר במעשה שנעשה על רקע הליך גירושים קשה שבו הוא מצוי ומתוך מצוקה רגעית. האישום מייחס לנוה תכנון מוקדם של "ההתפלחות" בגבול, היצמדות לאישה זרה במעבר הגבול בעת היציאה מהארץ, מבלי שזאת תהיה מודעת כלל לנוכחותו, וכן מסירת גרסה שקרית לבקרית הגבול - ש"תפסה אותו על חם", כאשר ניסה להיכנס עם בת זוגו ביחד בחזרה במעבר הגבול - שלפיה הוא אינו מכיר כלל את בת הזוג.

לשכת עורכי הדין פרסמה לפני מספר ימים הודעה על קיום בחירות לנציגי הלשכה בוועדות לבחירת שופטים על-פי חוק יסוד: השפיטה, ובוועדה לבחירת שופטים צבאיים על-פי חוק השיפוט הצבאי. בהתאם לכללים, כל שלושה מחברי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין רשאים להציע מועמד/ת לכל אחד מהתפקידים, וזאת עד היום (ג'). הבחירות עתידות להתקיים ב-29 לחודש. המועמד של נוה כבר הציג את מועמדותו, אך גורמים מתוך המחנה של נוה אמרו אתמול ל"גלובס" כי לא בטוח שהוא יזכה לרוב שהוא סבור שיזכה לו.

ציר הכוח של נוה ושקד

נוה, בעליו של משרד פרטי שמתמחה בדיני נזיקין וביטוח, משמש כראש לשכת עורכי הדין מזה כ-3 שנים. בתקופה הזאת הצליח נוה, פעמים רבות בשיתוף עם שרת המשפטים איילת שקד, לקדם רפורמות משמעותיות במערכת המשפט, בהן הארכת תקופת ההתמחות במשפטים משנה לשנה וחצי ושינוי מתכונת בחינת הלשכה - נושא שעומד כיום בלב מחלוקת חריפה בין המתמחים במשפטים ללשכה. בנוסף, ברית שיצרו נוה ושקד הביאה למינוי שופטים המקובלים עליהם לבתי המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט.

בנובמבר 2016 כיכב נוה בתוכנית "עובדה" במסגרת תחקיר שחשף טלוויזיונית את הברית שנוצרה בין שקד לבינו בכל הנוגע למינוי שופטים, ברית שאפשרה לשניים לקדם ולמנות שופטים כמעט כאוות נפשם. בשעה שהלשכה הפכה לפקטור מכריע בוועדה למינוי שופטים, ובייחוד נוה עצמו, גם הביקורת על נוה בשל הברית הזו והעובדה שהיא מביאה לפוליטיזציה של מערכת המשפט - גברה. אולם נוה היה גאה בברית שכרת ובאופן שבו הוא פעל במסגרת הוועדה למינוי שופטים. כעת תוהים גורמים בלשכה אם נוה לא הביא לחורבן מעמדה של הלשכה בוועדה.

בחודש שעבר הופיע נוה שוב בתוכנית "עובדה" - הפעם כדי לתת מענה לביקורת הנמתחת עליו במסגרת "פרשת ביקורת הגבולות", ובמסגרת זו תקף, בין היתר, את המניעים של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בעת קבלת ההחלטה על הגשת כתב אישום נגדו. כפי הנראה כעת, ההמשך בסאגת ראש הלשכה עוד יבוא.

*** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה ובת זוגו לא הורשעו בכל עבירה, ולכן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. כתב האישום רק הוגש, טרם נשמעה הגנתם, ולא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו. יש לזכור כי נאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.