המלצת "תשואת יתר" לסקטור קמעונאות המזון: "חזר לצמוח, המחירים מטפסים, והרווחיות משתפרת"

לפי בית השקעות ווליו בייס, "לנקודת המוצא הזו מצטרפים אירועים ספציפיים בכל אחת מהחברות, החל מהשקעות לטווח ארוך בשופרסל וכלה במכרז קואופ ישראל, אשר עשוי להוות מקפצה לרשת שתרכוש את החברה"

סופרמרקט / צילום: איל יצהר
סופרמרקט / צילום: איל יצהר

"נקודת הפתיחה של שוק קמעונאות המזון לשנת 2019 היא טובה מאוד", כך סבורים בבית ההשקעות ווליו בייס בסקירה שפרסמו במבט על הענף לשנה האזרחית הנכנסת, ובהתאם מעניקים לסקטור המלצת "משקל יתר".

את ההמלצה החיובית מנמקים בווליו בייס במצב השוק בו פועלות החברות, שלפי בית ההשקעות, "חזר לצמוח, המחירים מטפסים, והרווחיות משתפרת. לנקודת המוצא הזו מצטרפים אירועים ספציפיים בכל אחת מהחברות, החל מהשקעות לטווח ארוך בשופרסל וכלה במכרז קואופ ישראל, אשר עשוי להוות מקפצה לרשת שתרכוש את החברה".

נוסף לכך, בווליו בייס סבורים כי "כדאי לשים לב שהסקטור מהווה נקודת עוגן מרכזית בתיק ההשקעות בתקופות של תנודתיות וחוסר ודאות. כך למשל, כל מניות שלוש החברות הציבוריות הגדולות בענף, שופרסל , ויקטורי  ורמי לוי , סיימו את נובמבר-דצמבר 2018 בעליות שערים, לעומת ירידות במדדים המובילים, וזאת לצד סטיית תקן נמוכה יחסית".

מדד מחירי המזון 2011-2018
 מדד מחירי המזון 2011-2018

מחיר היעד הכי גבוה: לשופרסל

עוד מוסיפים שם לגבי התמחור בשוק כי "החברות בענף נסחרות באופן דומה לנתוני שנת 2018, סביב מכפיל רווח 21. עם זאת, במבט קדימה, לאור הצמיחה הצפויה בתוצאות וברווח, מכפילי הרווח הצפויים לשנים 2019-2020 יורדים עד לרמה של כ-15 בשנת 2020. כלומר, במבט ראשון החברות אולי נראות מתומחרות באופן מלא, אך למעשה השיפור הצפוי בתוצאות משקף תמחור שונה".

לפי ווליו בייס, "החזרה לצמיחה בשוק מהווה עבור קמעונאיות המזון בסיס חשוב ומשמעותי לצמיחה בשנים הקרובות. אנו מעריכים שהסטגנציה במכירות בשנים האחרונות מגלמת פוטנציאל לצמיחה חזקה יחסית בשנים הקרובות".

בין השחקניות הבורסאיות, מובילת השוק שופרסל מקבלת מהאנליסט מאיר סלייטר את מחיר היעד הגבוה ביותר ביחס למחיר השוק, בפרמיה של 16%, והיא המועדפת על ווליו בייס בסקטור, לגביו מציין סלייטר כי "שופרסל מובילה את שוק קמעונאות המזון בגאון. האסטרטגיה שלה מהווה נקודת מוצא לחברות האחרות, והיא יוצרת יתרון בלתי תלוי בתחרות עם החברות האחרות".

עוד מציין סלייטר בעניינה של הרשת שהפכה באחרונה לחברה ללא גרעין שליטה לאחר מכירת נתח משמעותי ממניותיה על-ידי חברת דסק"ש, כי היא "מובילת הדרך בכל חלקי האסטרטגיה שלה". זאת בין היתר במכירות אונליין (13% מהמכירות), במותג הפרטי (24% מהמכירות), וכן מהווה את השחקנית היחידה המשמעותית בתחום הפארם, בעלת מועדון כרטיסי האשראי הגדול בארץ ובעלת נכסי הנדל"ן המשמעותיים ביותר.

המלצות ווליו בייס
 המלצות ווליו בייס

ההזדמנות של ויקטורי

בעניינה של ויקטורי, המקבלת גם היא המלצת "תשואת יתר" במחיר יעד הגבוה ב-12% ממחיר השוק, מציין סלייטר כי  "הגמישות התפעולית והניהולית של החברה צפויה לספק לה יכולת ניצול הזדמנויות על הצד הטוב ביותר".

עוד הוא מוסיף לגבי ויקטורי, שבשליטת משפחת רביד, כי היא חברה יציבה "עם אסטרטגיה פשוטה של ניצול הזדמנויות", ובנקודה זו מציין כי החברה "מחכה בסבלנות להזדמנויות גדולות" וכן כי "קריסתה של רשת קואופ ישראל מהווה הזדמנות להתרחבות משמעותית מאוד עבור ויקטורי".

המלצת ווליו בייס על מניית רמי לוי פושרת ביחס לשתיים הראשונות, ועומדת על "תשואת שוק", במחיר יעד הגבוה בכ-10% ממחיר השוק, לגביה מציין סלייטר כי "אסטרטגיית המחיר ממשיכה להוביל, אבל היא כבר לא לבד".

עוד מציין סלייטר לגבי הרשת הנושאת את שם המייסד והמנכ"ל שלה כי "רמי לוי צפויה להמשיך להיות מובילת אסטרטגיית המחיר, תוך גיוון הולך וגדל של סניפיה לכיוון העירוני בשנים הקרובות. יחד עם זאת, בעולם של מחירים עולים גם רמי לוי צפויה לשפר את מרווחיה. בסיס הרווחיות של החברה חזק, והיא צפויה לשפר את המרווח התפעולי שלה בשנים הבאות".

בווליו בייס מספקים גם הערכות לגבי סיכום התוצאות הפיננסיות של הרשתות ל-2018 וסבורים כי המרווח הגולמי שתציג שופרסל יתקרב ל-27%, זה של ויקטורי יתקרב ל-25%, ואילו המרווח הגולמי של רמי לוי יעמוד על כ-21.5%. בשורה התפעולית בווליו בייס מעריכים כי המרווח של שופרסל יעמוד על 3.6%, זה של רמי לוי על 3.1%, ושל ויקטורי יגיע ל-2.9%.

סוף לסטגנציה: המחירים עולים

בווליו בייס מספקים הערכות גם לגבי המתחרה הקטנה יותר - טיב טעם  שבשליטת חגי שלום, וצופים כי תסכם את 2018 עם מרווח גולמי של 31.6% ומרווח תפעולי של 1.5%.

מי שבולטת לחיוב בהערכות בית ההשקעות היא פרשמרקט של האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר), שהנפקתה בבורסה בוטלה בחודשי הקיץ האחרונים, לגביה מעריכים בווליו בייס כי המרווח הגולמי השנתי שתציג יגיע ל-33.5%, וזה התפעולי יעמוד מרחק נגיעה מ-8%.

עוד לגבי השנה שחלפה מציין סלייטר כי "לאחר שנים של סטגנציה בקמעונאות המזון בעקבות המחאה החברתית, חוק המזון וקריסת מגה, שנת 2018 מהווה שנה של שינוי כיוון, עם צמיחה ריאלית של 3% ועליית מחיר של כ-1%. עליית מחירים יוצרת שתי השפעות מקבילות: גידול בשורה העליונה מחד, ושיפור הרווחיות לאורך כל שרשרת הערך מאידך".

במבט על מצב המאקרו בשוק המקומי מוסיף סלייטר כי "המשק הישראלי מצוי במצב של תעסוקה מלאה, שמשמעותה לחץ על סביבת מחירים, גם מצד השכר וגם מצד ההיצע. במקביל, עליית שכר המינימום אמנם השפיעה על מבנה ההוצאות של החברות, אך גם שיפרה את יכולת הצריכה של העשירונים הנמוכים. השפעות אלה מוצאות את ביטויין גם ברמת המחירים בשוק וגם בגידול בצריכת מזון".

סלייטר גם מזהה פוטנציאל בפעילות כרטיסי האשראי שמקדמות הרשתות, ומציין בנושא כי "החברות צפויות ליהנות מיחסי הכוחות החדשים בשוק כרטיסי האשראי ולשלשל לכיסן סכומים מכובדים בשנים הבאות".