פשרה בייצוגית: אסוס תפצה קונים ישראלים ב-5 ליש"ט

הקבוצה עליה חל הסדר הפשרה היא "כל אדם בישראל אשר הזמין מוצר מהמשיבה ליעד בישראל, והמוצר לא נמסר בכתובת שנמסרה במועד ההזמנה, אלא הגיע לנקודת איסוף לשם קבלתו" • הלקוחות הזכאים לפיצוי אמורים לקבל מייל מאסוס

אסוס/  צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסוס/ צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

פשרה בייצוגית: אתר האופנה הבריטי אסוס לא שלח את החבילות לכתובת הישירה של הלקוחות, וכעת יפצה 140 אלף מהקונים הישראלים בהטבה בשווי 5 ליש"ט לרכישה באתר. היקף הפיצוי הכולל הוא 375 אלף ליש"ט (כ-1.8 מיליון שקל) - כך אישור בית המשפט המחוזי לוד.

הבקשה לתביעה ייצוגית נגד אסוס הוגשה בפברואר 2017 בדרישה לפצות את לקוחות האתר בגין משלוח פריטים שהוזמנו באסוס ואשר נשלחו שלא לכתובת שנרשמה בעת ההזמנה אלא לנקודת איסוף אליה נדרש הלקוח להגיע כדי לקבל את החבילה. טענת התביעה הייתה שאסוס מתחייבת לשלוח את המוצרים שנרכשו לכתובת אותה בחר הלקוח תוך התחייבות לאספקתו בתאריך מוגדר, אלא שאסוס לא קיימה התחייבותה זו ולמעשה דרשה מלקוחותיה להגיע לנקודת איסוף לשם קבלת המוצרים שהזמינו. מדובר בשירות שמעניקה E-post לאסוס.

אסוס מבחינתה דחתה את הטענה והסבירה כי מסירת החבילות בנקודות איסוף' כשזו סמוכה לכתובת שהזין הלקוח' שקולה לסניף דואר מקומי. עוד ציינה החברה בנימוקיה כי "מקום בו לא נמצאה נקודת איסוף סמוכה לכתובת הלקוח, התבצעה מסירת המוצרים לכתובת הלקוח. התנהלות זו עולה בקנה אחד עם מצגיה של המשיבה ללקוחותי,ה כמו גם עם ציפיותיהם".

הקבוצה עליה חל הסדר הפשרה היא "כל אדם בישראל אשר הזמין מוצר מהמשיבה ליעד בישראל, והמוצר לא נמסר בכתובת שנמסרה במועד ההזמנה, אלא הגיע לנקודת איסוף לשם קבלתו". ההטבה תוענק רק לחברי הקבוצה שהזמינו מוצר מאסוס ליעד בישראל בתקופה שבין יום 12.8.16 ליום 5.7.17, והמוצר לא נמסר בכתובת שנמסרה במועד ההזמנה אלא הגיע לנקודת איסוף לשם קבלתו (להלן: "מקבלי ההטבה"). מדובר בקבוצה המונה 140 אלף איש.

הפשרה כאמור מעניקה ללקוחות שובר של 5 ליש"ט (כ-24 שקל) למימוש באתר (מוגבל לפרק זמן של 6 חודשים). הלקוחות הזכאים אמורים לקבל מייל מאסוס, לרבות תזכורת במקרה שלא יממשו את ההטבה. מקבלי ההטבה יוכלו לממש את השוברים יחד עם שימוש בקודי הנחה אחרים, והם לא יהיו כפופים לדרישת רכישה בסכום מזערי.

מי ירוויח מהסדר הפשרה? האם הקונים שקיבלו פיצוי - או שמן הסתם אסוס תרוויח, היות שסביר להניח שהצרכנים ירכשו בסכום גדול יותר מ-5 ליש"ט. כך או כך, הסיבה לכך שהזכאים הם רק כאלה שהזמינו עד ל-5.7.17, היא שמאז עדכנה אסוס את הכיתוב באתר שלה, כך שלמזמינים מאז ברור שהיא עושה שימוש בנקודות איסוף לצורך מסירת המוצרים.

אסוס מעריכה כי הלקוחות הישראלים שכבר אימצו את אסוס לאחד האתרים הבולטים בקניות המקוונות יממשו את היקף הפיצוי, 375 אלף ליש"ט בתקופה הראשונה למימוש (6 חודשים). היה ולא - תעניק להם אסוס הארכת זמן. נתון מעניין שחושפת אסוס הוא שבתקופה שבין 1.1.17 ל-28.2.18, כ-60% מלקוחותיה הישראלים שביצעו רכישות באתר, ביצעו לפחות שתי רכישות, כאשר 27% מכלל הלקוחות ביצעו 5 רכישות ומעלה.

בנוסף, אסוס תשלם למגיש התביעה הייצוגית סכום של 11,300 שקל עבור עלויות התרגום, בנוסף לפיצוי של 78,850 שקל. באי-כוחו יקבלו שכר-טרחה של 236,500 שקל (15% מסכום השוברים).