אמזון וסמסונג תמכו: וויליוט הישראלית גייסה 30 מיליון דולר

חברת הסטארט אפ הישראלית, שמפתחת שבב אלקטרוני זעיר שישמש כחיישן IoT, גייסה עד כה 50 מיליון דולר •  גורמים המעורים בנושא בחברה סיפרו כי חברת ענק בינלאומית נוספת צפוייה להצטרף בקרוב למשקיעות בחברה

מימין לשמאל: אלון יחזקאלי, סגן נשיא אנלוג; טל תמיר, מנכ״ל Wiliot; ירון אלבוים, סגן נשיא ומנהל פיתוח
מימין לשמאל: אלון יחזקאלי, סגן נשיא אנלוג; טל תמיר, מנכ״ל Wiliot; ירון אלבוים, סגן נשיא ומנהל פיתוח

חברת הסטארט-אפ הישראלית Wiliot (וויליוט) הודיעה על סגירת סבב גיוס B בהיקף של 30 מיליון דולר משורה של משקיעים אסטרטגיים, בהם אמזון AWS, סמסונג ו-Avery Dennison. גורמים המעורים בנושא בחברה סיפרו כי חברת ענק בינלאומית נוספת צפוייה להצטרף בקרוב למשקיעות בחברה.

עד כה גייסה החברה 50 מיליון דולר כשבסבבים קודמים השקיעו בה הקרנות 83North, Grove Venture partners, M Ventures - זרוע ההשקעות של Mereck הגרמנית וכן זרוע ההשקעות של Qualcomm.

וויליוט מפתחת שבב אלקטרוני זעיר על גבי מדבקה המשמש כחיישן IoT (האינטרנט של הדברים), פועל בטכנולוגיית בלוטות' ואוסף את האנרגיה הנדרשת לפעולתו מהסביבה, ללא צורך בסוללה. החיישן מוצמד לכל מוצר או חפץ ומאפשר לו לשדר מידע מסוגים שונים: מיקום, משקל, טמפרטורה ועוד.

טל תמיר, מייסד משותף ומנכ"ל וויליוט אומר בשיחה עם "גלובס" כי הטכנולוגיה של החברה מחברת בין עולמות השבבים האלקטרוניים לעולמות הייצור, השיווק והאריזות החכמות והפוטנציאל המשמעותי בחיבור הזה הוא הסיבה לכניסתם של משקיעים אסטרטגיים בולטים לחברה: "הסיבה שגייסנו את גיוס 30 מיליון הדולר הנוכחי היא לא בגלל שהיינו צריכים את הכסף אלא בגלל השחקנים הספציפיים שרצו להשקיע בנו". תמיר מסר כי לחברה הכנסות ראשונות משלב הניסוי בחברות מסחריות, ואולם נמנע מלציין את היקף ההכנסות או הערכת השווי לפיה גייסה החברה את הגיוס הנוכחי.

וויליוט נכנסת לתחום שבו קיימת כבר טכנולוגיה מתחרה - RFID - שמשמשת לזיהוי מוצרים באמצעות מדבקות אלקטרוניות שמכילות מידע רב על המוצר. לדברי תמיר, הטכנולוגיה של וויליוט דומה ל-RFID מבחינת המחיר וההתאמה לשווקים רבים, ואולם היא מציגה יתרונות מובהקים על קודמתה: היא אינה מצריכה סוללה או מתקן לקריאה אלא משדרת באמצעות טלפונים סלולריים והיא יכולה לייצר ולשלוח מידע מסוגים רבים בזכות חיישנים ומעבד ARM שמותקן עליה.

לדברי תמיר החברה תבצע השנה סידרה של פרויקטים לניסוי הטכנולוגיה עם לקוחות במקומות שונים בעולם, שעתידים להפוך ללקוחות בהמשך.

חברת וויליוט הוקמה ב-2016 על ידי טל תמיר, ירון אלבוים ואלון יחזקאלי. החברה ממוקמת בקיסריה, עם משרדים בתל אביב, סן דייגו וגרמניה, והיא מעסיקה 40 עובדים, 35 מהם בישראל.

השבב של וויליוט מחובר לאנטנה מודפסת בעובי של נייר וגודל של בול רגיל ומאפשר לאמת נתונים מכל מוצר כגון מיקום, לחץ וטמפרטורה באמצעות שידור מספר סידורי מוצפן. פריצת הדרך של וויליוט תאפשר שימוש בננו-טכנולוגיה כדי להתחבר לכל מוצר או חפץ ולהפוך אותם למוצרים חכמים שיוכלו לתקשר עם הענן באמצעות כל מכשיר בעל התקן בלוטות', נקודות Wi-Fi ואינטרנט של הדברים (IoT).

תמיר אומר: "אנו מאמינים כי רכיבי אלקטרוניקה מתכלים, ללא צורך בסוללות ובעלויות נמוכות הם הבסיס לעתיד של האינטרנט של הדברים (IoT). אנו נמצאים בחזית של שינוי באופן בו מוצרים מיוצרים, הדרך בה הם מופצים, היכן ובאיזה אופן הם נמכרים ואופן השימוש והמחזור שלהם. שימוש מחדש בקרינה סביבנו במקום שימוש בסוללות ויצירת חיישן בגודל מזערי יוצרת דרכים חדשות לצרכנים להתחבר אל כל מוצר ולאפשר אספקת נתונים כמו טמפרטורה, משקל ותנועה ואף האם יש צורך להזמינו מחדש. כל זאת ללא סוללות או רכיבים יקרים, מחזור החיים הבלתי מוגבל של התגים מאפשר את הטמעתם בכל מוצר והפיכתו למוצר חכם אשר מחובר לאינטרנט של הדברים".

בין השימושים של הטכנולוגיה שהוא מונה: הטמעת תגי בלוטות' במוצרי צריכה שמאפשרים מעקב בזמן אמת אחר תהליך הייצור, האחסון ועד לצרכן הסופי תוך חיווי של מידע חיוני, העברת מידע מפורט על מוצרי מדף בחנות, מעבר לזה הכתוב על התווית, כך שהמוצר מאפשר חיבור אינטראקטיבי לקונה ולמעשה מכירה עצמית של המוצר, לקוחות יוכלו להתחבר למוצרים ביתיים, לקבל הוראות הפעלה, תזכורות לגבי מתי וכיצד להשתמש בהם ולבצע הזמנות מוצרים אוטומטית לאחר שהם מתרוקנים; מעקב אחר פריטים בעלי ערך במקרה של גניבה או אם אבדו מבלי להוסיף רכיבים נוספים עם אורך חיי סוללה מוגבל ובמקרה של תרופות - מעקב אחר השימוש בתרופה וגם תזכורות ואזהרות על שכחה או שימוש לא נכון.

פרנסיסקו מלו, מנכ"ל Avery Dennison, אמר: "האסטרטגיה של וויליוט של פיתוח חיישני בלוטות' המאפשרים להתחבר ללא צורך בפעולה מצד הצרכן מאוד מותאמת לאסטרטגיה של Avery Dennison של מוצרים חכמים. אנו מאמינים בעתיד בו לכל מוצר יהיה זיהוי דיגיטלי ייחודי, עם מידע רלוונטי לטובת הצרכנים והמותגים. אנו רואים זאת כהרחבה לפתרונות ה-RFID שלנו, המאפשרים לצרכנים להתחבר עם מוצרים באמצעות מכשירי סמרטפון או רכיבי IoT מקצה לקצה".