השקל התחזק: "גופים גדולים גוררים היצע מט"ח שתורם לייסוף"

השקל התחזק מול הדולר ומול האירו בחדות • נתוני ייצור מאכזבים בגוש האירו מעיבים על המטבע האירופי • דריכות במסחר בליש"ט לקראת ההצבעה על הברקזיט מחר • פריקו: "בטווח ארוך השקל ישוב להתחזק מול הדולר, בטווח הקצר טרם מיצה את פוטנציאל התיקון לעבר 3.7 שקלים" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

פאונד בריטי על רקע מדדי המניות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פאונד בריטי על רקע מדדי המניות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שבוע המסחר בשוק המט"ח מתנהל על רקע הסנטימנט השלילי בשווקים, כאשר האירו צונח 0.9% מול השקל, ובמסחר בליש"ט נרשמת דריכות לקראת ההצבעה מחר על הברקזיט. 

בגוש האירו פורסמו נתוני מאקרו חלשים, שם מדד הייצור התעשייתי לחודש נובמבר הצביע על ירידה של 1.7%, לעומת הצפי לירידה של 1.5% ולעומת ירידה של 0.1% בחודש הקודם.

האירו  נסחר ללא שינוי מול הדולר 1.146 דולרים, הליש"ט  עולה 0.16% ונסחרת סביב 1.285 דולרים, הדולר אינדקס (DXY) נסחר ללא שינוי.

האירו  איבד 0.93% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.192 שקלים, הדולר  איבד 0.4% ושערו היציג נקבע על 3.657 שקלים.

לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו: "פעילות מוסדות פיננסים ועסקאות מקומיות בשקלים גוררת להיצע מט"ח התורם לייסוף השקל. מנגד, במסחר האלגו טרייד רוכשים מט"ח בתחום 3.657 עד 3.625 שקלים לדולר - מה שצפוי לספק ביקושים ערים. בטווח ארוך השקל ישוב להתחזק מול הדולר, בטווח הקצר טרם מיצה את פוטנציאל התיקון לעבר 3.7 שקלים".

אלכס ז'בזינסקי, מיטב-דש: "הנתונים הכלכליים ממשיכים להצביע על העמקת ההאטה בעיקר בפעילות התעשייתית בעולם. השווקים הפיננסים הציגו ביצועים חיוביים מאוד בשבוע שעבר, אך מבחינת הנתונים הכלכליים החדשות לא היו כל כך מלבבות. הבנק העולמי הוריד את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית ב-0.1% לשנים 2019-20. עיקר העדכון נעשה במדינות מתפתחות. ירדו משמעותית התחזיות לגידול ביצוא ובהשקעות במדינות המפותחות. דווקא בתחום הצריכה התחזית אף עודכנו כלפי מעלה. נוצר הרושם שהעולם נמצא במיתון תעשייתי. מדדי מנהלי הרכש בתעשייה במקומות רבים בעולם מצביעים על התכווצות. גם נתוני הייצור התעשייתי והיצוא מצביעים על ירידה בפעילות. מצב דומה התרחש בשנת 2015, אך אז הסיבה הייתה ברורה וקשורה לירידה חדה במחירי הנפט. היום, הסיבות לירידה די חדה בפעילות התעשייתית ברורה פחות בינתיים".

מחר בבריטניה הפרלמנט יערוך הצבעה על אישור תכנית הברקזיט שגובשה מול האיחוד האירופי. בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד ב-29 במארס, והפרלמנט הבריטי עדיין מפולג בסוגיית הברקזיט. אם המחוקקים לא יפתרו בקרוב את חילוקי הדעות ביניהם, כלכלת בריטניה עלולה לסבול משיבושים נרחבים. נראה כי כולם בטוחים כי מיי לא תצליח להעביר את הברקזיט בהצבעה השבוע.