עובדים ומשקיעים בחברות קנאביס, שימו לב: אתם עלולים להיות מגורשים מארה"ב

אף שישנן מדינות בארה"ב שבהן העיסוק בקנאביס חוקי, רשויות ההגירה האמריקאיות גירשו ישראלים שהצהירו כי הם נכנסים למדינה לצורך עיסוק במכירת קנאביס • עו"ד צבי קן–תור: "עד שתוסדר חקיקה הגיונית יותר, ישראלים עלולים למצוא את עצמם מגורשים מארה”ב לכל החיים"

נוסעים בשדה התעופה JFK / צילום: רויטרס
נוסעים בשדה התעופה JFK / צילום: רויטרס

עובדים ומשקיעים בחברות קנאביס שמצהירים בכניסה לארה"ב כי הם מגיעים לצורך עבודה הכוללת מכירה של קנאביס, נתקלים בשנים האחרונות בתגובה חריפה מצד רשות ההגירה האמריקאית, גם אם כוונתם היא למכור את הקנאביס במדינות שבהן הצריכה חוקית. במקרים ספורים אף הופנו עובדים ומשקיעים אלה בחזרה לישראל והוויזה שלהם נשללה. אפילו חלק מאלה שהגיעו מישראל לכנס המרכזי של תעשיית הקנאביס בלאס-וגאס הופנו בחזרה לישראל, שכן עצם ההשתתפות בכנס נחשבת לעיסוק שמטרתו מכירה אסורה של קנאביס בארה"ב.

"היום כאשר ישראלים או קנדים רוצים לעסוק בפעילות קנאביס בארה"ב, הם לרוב לא יגידו שזו מטרתם", אומר גורם שנוסע במסגרת כזו מעת לעת. "נכון לעכשיו נראה כי משטרת הגבולות בארה"ב לא בודקת היטב במה מדובר, ולכן אנחנו מצהירים את השם האמיתי של החברה שלנו, אף שיש לנו אתר שכתוב בו שאנחנו חברת קנאביס. גם אם אהוד ברק היום יגיע לארה"ב והוא מוזכר בעיתונות הישראלית לעיתים קרובות כיו"ר של חברת קנאביס, הם כנראה לא יעצרו אותו, אלא אם יגיד שנכנס למדינה למטרה זו. יש אי בהירות רבה והחוקים משתנים כל הזמן".

אותו גורם מוסיף כי "שמעתי מן המשתתפים המגיעים לכנס בלאס-וגאס שהם מאוד זהירים, ואף פעם לא טסים ישירות ללאס-וגאס בתקופה הזו של השנה, אלא למדינות אחרות בתוך ארה"ב, וממשיכים משם".

לפני כמה שבועות התראיין באתר Politico פקיד בכיר ברשות הגבולות האמריקאית והסביר לקנדים (הסבר התקף גם לגבי הישראלים) מה צפוי להם אם יבקשו לעבור את הגבול לארה"ב כדי לעסוק בקנאביס. הבכיר, ששמו טוד אוון ותפקידו הוא עוזר בכיר לנציב המשרד לפעולות שטח של רשות ביקורת הגבולות, אמר כי ארה"ב ממשיכה לראות בקנאביס חומר אסור ובמי שמוכרים אותו - סוחרי סמים.

אוון הסביר כי הרשויות לא יתחקרו כל מי שרוצה להיכנס לארה"ב לגבי הקשר שלו לקנאביס, אולם אם ישיבו על השאלה לשם מה הגעתם לארה"ב או לאן אתם נוסעים בדיוק, בתשובה מפורטת הקשורה לעיסוק בקנאביס או אפילו אם יעלה ריח מחפציהם - ייתכן שייאלצו לעבור תשאול מקיף. במסגרת זו אפילו הודאה בכך שפעם השתמשו במריחואנה, עשויה לשמש כעילה למניעת כניסה לארה"ב וגירוש מיידי. במקרה כזה, לא יוכל אותו אדם לחזור לארה"ב בעתיד. על פי האתר, גם משקיעים בחברות קנאביס, אף אם אינם עובדים בחברות הללו ואינם משתמשים במוצר, עלולים להיות חשודים.

על פי העדויות בשטח המצב אינו חמור עד כדי כך, אולם עו"ד צבי-תור, ממשרד עו"ד קן תור עכו, העוסק בדיני הגירה וניוד מומחים, מספר כי אכן היה צריך לטפל בענייניהם של כמה ישראלים אשר סיפרו בתמימות בגבול כי הגיעו כדי לעסוק בתחום. ההגדרה של מי נחשב ל"עוסק בסמים" אינה ברורה, והפקידים בגבול יכולים לפרש אותה לפי הבנתם. "טיפלנו למשל באיש מקצוע בעל דוקטורט בחקלאות, שכניסתו לארה"ב נמנעה, בוודאות מסיבה זו, ואף שהגיע רק לשם ייעוץ לחברה, ולא למכירת המוצר בעצמו, והצהיר כי אינו משתמש ומעולם לא השתמש. הוא גורש מיד בחזרה לישראל. אנחנו לא יודעים אם הוא מסורב כניסה גם להמשך".

קן-תור אומר כי "בסופו של דבר יצטרכו למצוא פתרון לחוסר ההלימה הזה בין החוקים במדינות ובין החוק הפדרלי, אולם עד שיימצא הפתרון, אנשים עשויים לשלם מחיר לכל החיים, ולא יוכלו להגיע לעבוד או ללמוד או לטייל בארה"ב. אנחנו רואים בזמן האחרון עלייה במספר המגורשים ומסורבי הכניסה. ואם מישהו מהחברה שבה אתם עובדים כבר גורש - יכול להיות שהחברה רשומה כבר כחברת קנאביס במאגר. אנחנו לא יודעים".

בעוד מדיניות משטרת הגבולות היא כמתואר, במדינות מסוימות בארה"ב קנאביס מותר לשימוש גם לצרכים לא רפואיים, ישנן חברות קנאביס הנסחרות בבורסה בארה"ב ותנועה ערה בפועל של אנשים מתעשיית הקנאביס הקנדית לתוך ארה"ב.