רות דוד: "העתירה בענייני פורשת בליל של סיפורי צבע המזינים את עצמם"

עו"ד דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א (פלילי), העומדת לדין בפרשת רונאל פישר, השיבה לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בדרישה להקים ועדת בדיקה ממשלתית בנושא התנהלותה במהלך כהונתה כפרקליטת מחוז • במסגרת זו היא חושפת לראשונה את גרסתה באשר לטענות סביב הטיפול שלה בשורה של תיקים פליליים

עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר / צילום: יוסי זמיר
עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר / צילום: יוסי זמיר

עו"ד רות דוד יוצאת למתקפה משפטית וחושפת לראשונה את גרסתה באשר לטענות סביב הטיפול שלה בשורה של תיקים פליליים בעת שהייתה פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי). דוד, העומדת לדין בימים אלה בפרשת רונאל פישר, השיבה היום (א') לעתירה לבג"ץ שהגישה התנועה לאיכות השלטון בתחילת אוקטובר 2018, בדרישה להקים ועדת בדיקה ממשלתית בנושא התנהלותה של עו"ד דוד במהלך כהונתה כפרקליטת מחוז תל-אביב, וכן לבדיקת אופן טיפולה של מערכת אכיפת החוק בפרשה. העתירה הוגשה נגד שרת המשפטים איילת שקד, נגד היועמ"ש אביחי מנדלבליט ונגד דוד עצמה.

בתשובתה כותבת דוד כי "העתירה פורשת בליל של סיפורי צבע המזינים את עצמם, כיאה לתיאוריות קונספירטיביות... אין בכוחה של ועדת חקירה כלשהי להמציא יש מאין, להפוך בדיה למציאות או פיקציה לעובדה".

בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, באמצעות עורכי הדין זהר אלטמן-רפאל, תומר נאור וד"ר אליעד שרגא, נטען כי "בעקבות התמונה הקשה המצטיירת, שלפיה הייתה דוד מעורבת לכאורה בהטיות תיקים, בסגירת תיקים שלא כדין ובעבירות מתחום טוהר המידות, לא ניתן שלא לעשות בדיקה עמוקה ויסודית על-מנת להאיר באור השמש מה בדיוק קרה בשנים שבהן כיהנה דוד כפרקליטת מחוז, בעודה מקיימת קשרים חבריים עם הגורמים שלעתיד תועמד יחד עימם בפני בית המשפט".

לדברי התנועה לאיכות השלטון, הנושאים שבהם טיפלה דוד והטעונים בדיקה הם, בין השאר, הטיפול המקל שקיבל ראש עיריית רמת-השרון לשעבר, יצחק רוכברגר; הסדרים מקלים עם האחים דדוש כעדי מדינה כשיוצגו על-ידי עו"ד רונאל פישר; סגירת תיק החשדות בפרשת רשות המסים והתלונות של חושף השחיתות רפי רותם וחבריו ל"קבוצת ה-15"; הקלטות הסתר של החקירה בעניינו של שוקי משעול, אחד המתלוננים בפרשה, שבהן הוקלט גם פישר (עתירה דומה של משעול לבג"ץ נדחתה. ח',מ').

עוד נושאים שטעונים בדיקה לפי העתירה הם: ביעור תיק החקירה בפרשת רשות המסים, כפי שנחשף בדוח נציב הביקורת על הפרקליטות דוד רוזן; פרשת קופת-חולים מאוחדת, שבה יש חשדות למסמוס התיק נגד בכירים בקופה שמכרה נכס ליאיר ביטון; הקלטות מחקירתו של רפ"ק ערן מלכה, שבהן הוא מספר על הטיית תיקים תמורת שוחד; וסגירת התיק נגד ראש עיריית רמלה לשעבר, יואל לביא.

בתשובתה היום טוענת רות דוד כי 3 נושאים מתוך השבעה אותן פירטה התנועה לאיכות השלטון כלל לא היו בטיפולה: לגבי תיק פרשת המעילה בבנק למסחר, לדברי דוד, "כתב האישום הוגש עת לא כיהנה כפרקליטת מחוז; לגבי תיק יואל לביא, ראש עיריית רמלה לשעבר - לדברי דוד, "עניינו טופל על-ידי פרקליטות מחוז מרכז"; ואילו לגבי חקירת פרשת השחיתות בקופת-חולים מאוחדת, טוענת דוד כי התיק נוהל בפרקליטות מיסוי וכלכלה ולא בפרקליטות הפלילית שהיא עמדה בראשה.

באשר לארבעת הנושאים האחרים: לגבי תיק רשות המסים טוענת דוד כי "הקביעה כי היא גנזה את תיק החקירה ימים ספורים בלבד איננה נכונה, ויש לשער כי לו הייתה בפני נציב הביקורת התייחסותה העובדתית, הוא לא היה מבקר את פרק הזמן שנדרש להחלטתה לגנוז את התיק".

לגבי פרשת שוקי משעול טוענת דוד כי "אין לה כל ידיעה או קשר לשיחות של משעול עם עו"ד רונאל פישר ככול שהיו כאלה".

באשר לטענות סביב הטיפול שלה בתיק רוכברגר כותבת דוד כי היא קיבלה את המלצת הפרקליטות לגנוז את כל תיקי החקירה והעבירה את המלצותיה לפרקליט המדינה ולהחלטתו. "השיהוי, ככל שהיה, בקבלת ההחלטה ובהגשת כתב האישום, אינו רובץ לפתחה", לטענתה.

במארס 2016 החליט היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לסגור את תיק החקירה נגד דוד בנושא תפקודה בעת שירותה בפרקליטות, בהיעדר ראיות מספיקות להרשעה פלילית. עם זאת, מנדלבליט ציין כי "התנהלותה של רות דוד כפי שהתגלתה בחקירה היא בעייתית ואינה עומדת בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות המצופות מפרקליט בפרקליטות המדינה".

רות דוד עומדת לדין בתיק פרשת רונאל פישר "רק" בגין מעשים שביצעה לאחר שעברה מהפרקליטות לשוק הפרטי ועבדה כשותפה של פישר במשרד עורכי הדין. היא מואשמת כי בעת שייצגה ביחד עם פישר את הקבלן, יאיר ביטון, בעלי חברת ב. יאיר לשעבר שמואשם בהלבנת הון, היא חשפה בפני ביטון חומרים מסווגים הנוגעים לעניינו, שהועברו לפישר מקצין המשטרה מלכה.

בפרשייה אחרת מואשמת דוד כי הציעה לעו"ד ניסים מרום, בעת שהיה הפרקליט הממונה בפרקליטות על חקירת הארגון של העבריין יצחק אברג'יל, להתמנות ליועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ). זאת, לפי הנטען באישום, כדי "להוריד" את מרום מהטיפול בתיק של אברג'יל. 

בנובמבר 2017 קבע דוח של נציב הביקורת על התביעה, דוד רוזן, כי נסיבות גניזת תיקי חקירה על-ידי רות דוד שנפתחו עקב 15 תלונות שונות של חוקרים ברשות המסים "תמוהות". עוד אמר רוזן "מסיבות עלומות, כדי לא לומר מוזרות ותמוהות, יחד עם התיק נעלם אף התיעוד שהוביל להחלטה לביעור התיק". באופן דומה, בדצמבר 2017 רוזן דרש מפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, לבחון את התנהלות דוד בחקירת חשדות לשחיתות של בכירי קופת-חולים מאוחדת שהסתיימה בהגשת כתב אישום כלפי חושף השחיתות בקופה. 

רות דוד תוקפת בתגובתה את נציב הביקורת על הפרקליטים, השופט בדימוס דוד רוזן. בין היתר, היא מתייחסת לקביעת רוזן כי דוד גנזה תוך 4 ימים את תיק החקירה בפרשת רשות המסים - תיק שנחקר בעקבות תלונה שהגיש רפי רותם ועסק בחשדות לכאורה למעשים פליליים בצמרת רשות המסים.

לטענת דוד, השופט רוזן הגיע למסקנה המוטעית כאילו דוד גנזה את התיק תוך 4 ימים בהסתמך על חוות-דעת שכתב הפרקליט דאז, עו"ד מנחם מזרחי, היום שופט בית משפט השלום. "מסקנה זו בטעות יסודה, והיא נסמכת אך ורק על המועדים המופיעים במחשבי פמת"א (פרקליטות מחוז תל-אביב פלילי. ח',מ'), וזאת מבלי שדוד נשאלה בנושא על-ידי נציב הביקורת ומבלי נתנה את הסבריה להשתלשלות העניינים. דהיינו, ישיבות עבודה עם עו"ד מזרחי - שכללו דיון בחומרי החקירה, קריאת סיכומיו של מזרחי וקריאה של חלק מחומרי החקירה, לאורך כל תקופת החקירה - כלל לא נשמעו".

דוד גם יוצאת נגד הביקורת שמתח רוזן על כך שהיא לא התייעצה בהחלטתה על גניזת תיקים עם גורמים בפרקליטות המדינה. "לא קיימת חובה בחוק או בהוראות היועמ"ש או פרקליט המדינה להתייעץ בתיק מסוג זה, ופרקליטת המחוז (דוד) הייתה סוברנית להחליט בנושא על סמך ניסיונה המקצועי", כותבת דוד.

עו"ד זהר אלטמן-רפאל מהתנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה: "מצער שבתגובתה לעתירה בחרה הגברת רות דוד לתקוף בצורה קשה את נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. תגובתה של הגברת דוד, שמנסה להעלים ולטשטש את סימני השאלה שמרחפים מעל התנהלותה בפרשות שונות, לא משנה כהוא זה את הצורך האקוטי בהקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות שופט בדימוס,לחקר הפרשה כולה, שכן סימני שאלה רבים עדיין רובצים סביב התנהלותה, ואמון הציבור בפרקליטות, בשל כך, זקוק לתוכנית שיקום".