ועידת הביטקוין בת"א: מקורות ההשראה של המטבע הדיגיטלי פגשו את קהילת הקריפטו הישראלית

בוועידת הביטקוין שנערכה בשבוע שעבר, השתתפו דיוויד צ'אום, ממציא המטבע הדיגיטלי e-cash בשנות ה-80, וניק זאבו, מראשוני המפתחים של כסף דיגיטלי • פרופ' אבי שמחון, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה נתניהו, הציג תחזית פסימית: "הביטקוין לא ימשיך להתקיים לזמן רב"

גידי בר זכאי (מימין) וניק זאבו / צילומים: יונתן בלום, איל יצהר
גידי בר זכאי (מימין) וניק זאבו / צילומים: יונתן בלום, איל יצהר

הגשם בתל אביב וירידת שערי המטבעות הדיגיטליים, לא מנעו מיותר מ-1,000 איש להשתתף ביום שלישי האחרון בוועידת הביטקוין, שנערכה באוניברסיטת תל אביב. בין הדוברים הבולטים בוועידה היו שני אורחים אמריקאים ידועים למדי, שייתכן כי שימשו מקורות השראה להמצאת הביטקוין, שהגיעה לעולם לפני 10 שנים.

הראשון מהשניים היה דיוויד צ'אום, מומחה הקריפטוגרפיה, שכבר ב-1982 המציא מטבע דיגיטלי בשם e-cash ובשנות ה-90 ייסד את DigiCash, מהחברות הראשונות שעסקו בכסף דיגיטלי. צ'אום חשף בוועידה את המיזם החדש שלו, Elixxir, שמפתח מערכת מאובטחת להעברת הודעות ותשלומים, וסיפר מדוע הקים אותו. "שמעתי את אדוארד סנודן מדבר על Full-take, מצב שבו ה-NSA (הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב) לוקחת את כל המידע על אדם מסוים - וזה גרם לי להבין שאני חייב לחזור לעבוד על פיתוח שיגן על הפרטיות, כשם שפיתוחי עבר שלי הביאו להקמת רשת Tor, המאפשרת גלישה אנונימית ברשת", אמר.

דיוויד צ'אום / צילום: איל יצהר
 דיוויד צ'אום / צילום: איל יצהר

האורח המפורסם השני בוועידה היה ניק זאבו (Nick Szabo), משפטן וקריפטוגרף, שב-1998 המציא את Bit Gold, מערכת לכסף דיגיטלי, והיה גם אחד מראשוני המפתחים של "חוזים חכמים" - טכנולוגיה שכיום נעשה בה שימוש נרחב בתעשיית הבלוקצ'יין. זאבו היה חבר בסוף שנות ה-90 בקבוצת הסייפרפאנק (Cypherpunk), שפעלה לקידום הפרטיות והחירות האישית בעידן האינטרנט. בשנים האחרונות פורסמו הערכות שלפיהן זאבו הוא גם ממציא הביטקוין, שעומד מאחורי הכינוי "סטושי נקמוטו", אבל הוא הכחיש זאת, אף שהודה כי יש דמיון בין המטבע שהמציא לבין הביטקוין. חברי הסייפרפאנק היו הראשונים שקיבלו במייל בנובמבר 2008 את ה-White Paper של נקמוטו - המסמך שבו תיאר לראשונה את טכנולוגיית הביטקוין, שהוגדרה כ"מערכת שיתופית למזומנים אלקטרוניים".

זאבו דיבר בוועידה, בין השאר, על רשת הלייטנינג - רשת תשלומים מהירה המאפשרת שימוש בביטקוין. "אנשים חשבו שיוכלו להשתמש בביטקוין כדי לקנות כוס קפה או המבורגר, אבל זה בלתי אפשרי", אמר. "לשם כך יש צורך בשכבה שנייה, ורשת הלייטנינג תתן את הפתרון לכך". הוא הוסיף כי "במשבר העולמי הבא נוכל לסמוך על ביטקוין כאמצעי גלובלי להעברת כספים, שאף אחד לא יוכל להפריע לו. כבר כיום אפשר לראות שבוונצואלה, לאור המשבר הקשה שם, יש עלייה מאסיבית בשימוש בביטקוין. כשאי אפשר לסמוך על מטבע הפיאט (המטבע הריבוני), עוברים לביטקוין".

"החסם העיקרי בפני הביטקוין הוא רגולטורי"

לצד שני אלה, אחת הדוברות הבולטות בוועידת הביטקוין היתה אלנה ורנובה, מנהלת האסטרטגיה של Casa, הידועה כאחת ממייסדי סטושי לאבס, הסטארט-אפ שפיתח את ארנק הביטקוין Trezor (ראו ראיון בלעדי עם ורנובה בכתבה נפרדת). עוד בין הדוברים בוועידה היה פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. שמחון הציג בוועידה תחזית, שכנראה רבים מהמשתתפים לא הסכימו איתה, לפיה "הביטקוין כפי שאנו מכירים אותו לא ימשיך להתקיים לזמן רב, בעיקר מפני שהוא לא יעיל. הבנקים המרכזיים מדפיסים כסף, וזה כמעט לא עולה כלום. לעומת זאת, כריית ביטקוין עולה הרבה כסף". לעומת שמחון, אמר בוועידה היזם הליברטריאני, ג'ף ברוויק, הידוע כאחד מנאמני הביטקוין כי "אם הכסף שלכם נשלט על ידי בנק מרכזי או ממשלה, הם למעשה שולטים בכל מה שאתם עושים. הביטקוין מציע לנו הזדמנות ראשונה לשלוט בכסף שלנו".

בוועידה השתתפו גם כמה פעילים בולטים בקהילת הבלוקצ'יין הישראלית, ובהם פרופ' אביב זוהר, המדען הראשי בסטארט-אפ QED-it; יוני אסיא, מייסד ומנכ"ל eToro; שלי הוד מויאל, מייסדת שותפה של iAngels; יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד; מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי; גיל דבורה, מנכ"ל ומייסד The Floor; רון גולדי, מנכ"ל First; וגיא יצחקי, ראש מערך הבלוקצ'יין באינטל.

מי שאירח את הוועידה היה הסטארט-אפ Bittax, שפיתח פלטפורמה לחישוב מיסוי מטבעות דיגיטליים, בראשותו של סמנכ"ל רשות המסים לשעבר, רו"ח גידי בר זכאי. "החסם היחיד העומד בפני הביטקוין הוא החסם הרגולטורי", אמר בר זכאי בוועידה. "היכולת של המדינה להקל על מחזיקי המטבעות הדיגיטליים תקבע את קצב האימוץ, ופיתוחים כמו שלנו יוכלו להאיץ אותו. האתגר הגדול יהיה להגן על הפרטיות, כך שהרגולטור יקבל רק את מה שדרוש לו. הצעד הנכון הוא ללכת יד ביד עם הרשויות בנושא, מכיוון שרק כך נוכל לקדם את המטבעות הדיגיטליים לקראת הכרה מלאה בהם במטבעות לכל דבר". 

מחירו של הביטקוין (BTC ) היום (יום א'), לפי נתוני אתר CoinMarketCap, הוא כ-3,670 דולר - נמוך ביותר מ-80% מהשיא של 20 אלף דולר שאליו זינק בדצמבר 2017. שנת 2018, שבה צנח מחיר הביטקוין ב-73%, היתה הגרועה בכל 10 שנותיו של המטבע הדיגיטלי, שהונפק לראשונה ב-3 בינואר 2009 על ידי מייסדו האלמוני, סטושי נקמוטו.