ניו יורק טיימס: לראשונה בהיסטוריה, ה-FBI חושד בנשיא ארה"ב שהוא מרגל רוסי

החקירה החלה בעקבות החלטת טראמפ לפטר את ראש FBI ג'יימס קומי • החקירה התנהלה בשני אפיקים: פלילי וריגול נגדי • לא ניתן פומבי לראיות – אם אכן נמצאו כאלה – שטראמפ קיים מגעים חשאיים עם רוסים או שהוא קיבל הנחיות מהם • FBI נמנע מתגובה • הבית הלבן: "אבסורד"

פוטין וטראמפ בפסגת 20G בהמבורג לפני כשנה / צילום: צילום: רויטרס, Carlos Barria
פוטין וטראמפ בפסגת 20G בהמבורג לפני כשנה / צילום: צילום: רויטרס, Carlos Barria

התנהגותו של דונלד טראמפ בימים שלאחר החלטתו לפטר את ג'יימס קומי, ראש FBI, ב-2017, כל כך הדאיגה בכירים ברשויות לאכיפת החוק בארה"ב, עד שהם פתחו בחקירה כדי לבדוק האם הנשיא פועל למען רוסיה נגד אינטרסים אמריקאים. כך מוסר היום (שבת) "ניו יורק טיימס".

החקירה התנהלה בשני אפיקים: אפיק ריגול נגדי ואפיק פלילי. לקיומו של האפיק הפלילי ניתן פומבי זה מכבר: הבדיקה האם החלטת טראמפ לפטר את קומי מהווה שיבוש הליכי חקירה.

אך, ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שהבולשת הפדרלית חקרה נשיא מכהן (או נשיא בדימוס) בחשד לריגול. ה"טיימס" מציין, שלא ניתן פומבי לראיות - אם אכן נמצאו כאלה - שטראמפ קיים מגעים חשאיים עם הרוסים או שהוא קיבל הנחיות מהם.

הנהגת FBI נמנעה מתגובה. הבית הלבן הגדיר את הידיעה כאבסורד.

לחקירה הזו היו השלכות דרמטיות: חוקרי אפיק הריגול הנגדי היו צריכים לבדוק האם בפעולותיו של הנשיא עצמו היה טמון איום פוטנציאלי על הביטחון הלאומי של ארה"ב. החוקרים אף היו צריכים לקבוע האם טראמפ פעל ביודעין למען רוסיה או שהוא נלכד ברשתם של הרוסים בתום לב.

על פי הדיווח ב"טיימס", קשריו של טראמפ עם רוסיה במהלך מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 עוררו חשדות של סוכני FBI ושל בכירים בבולשת, אך הם נמנעו מייזום חקירה, בין היתר מפני שהם לא היו בטוחים כיצד להתקדם עם חקירה בנושא רגיש וחשוב כל כך. אך פעילויותיו של הנשיא לפני ואחרי פיטוריו של קומי, במאי 2017 - ובמיוחד שתי התבטאויות של טראמפ שבהן הוא קשר את פיטורי קומי לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות - הניעו את FBI ליזום חקירת ריגול נגדי נגד הנשיא. לדברי מקורות שמצוטטים ב"טיימס".

התובע המיוחד, רוברט מולר, שחוקר את מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות, נטל לידיו את אפיק חקירת הריגול הנגדי נגד טראמפ כמה ימים לאחר שמונה לתפקידו. אפיק הריגול הנגדי נעשה אפוא חלק מהחקירה הרחבה של מולר, שבוחן כיצד גורמים רוסיים השפיעו על הבחירות, האם מקורבים לטראמפ שיתפו עימם פעולה והאם טראמפ עצמו שיבש הליכי חקירה. לא ברור האם מולר עדיין מקיים את אפיק הריגול הנגדי של החקירה. כמה גורמים לשעבר ברשויות לאכיפת החוק, שלא הובאו בסוד הדברים, תמהים האם הסוכנים שיזמו את החקירה לא הגזימו.

לדברי ה"טיימס", האפיק הפלילי ואפיק הריגול הנגדי שולבו יחדיו לחקירה אחת מפני שאם טראמפ פיטר את ראש FBI כדי לשבש את החקירה או אפילו לשים לה לקץ - הפיטורים היו גם עבירה פלילית וגם סכנה לביטחון הלאומי.

ג'יימס בייקר, שהיה היועץ המשפטי של FBI עד סוף 2017, הסביר זאת כך: אם טראמפ פיטר את קומי כדי לשים קץ לחקירת הבחישה הרוסית, הפיטורים היו פוגעים במאמצי הבולשת הפדרלית לבדוק כיצד בחשה רוסיה בבחירות 2016 והאם אמריקאים היו מעורבים בבחישה זו. זה כמובן היבט הקשור לביטחון הלאומי. בייקר אמר את הדברים בעדות לפני חוקרים של בית-הנבחרים וקטעים מהעדות הוקראו באזני כתבי העיתון.

רודי ג'וליאני, אחד מפרקליטי טראמפ, ניסה להמעיט מחשיבות אפיק הריגול הנגדי. "מדובר בחקירה שהחלה לפני שנה וחצי ולא העלתה שום פגיעה בביטחון הלאומי, כלומר לא נמצא דבר", הוא אמר.

טראמפ עורר את חשדם של סוכני הריגול הנגדי של FBI כאשר קרא בפומבי לרוסיה, במסיבת עיתונאים ב-2016, לפרוץ למחשבי מטה הבחירות של הילארי קלינטון ולגנוב את תכתובות הדוא"לים שלה. יתר על כן, במהלך מסע הבחירות שלו סירב טראמפ לגנות את רוסיה ושיבח את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. חשדות הסוכנים התחזקו לאחר שהמפלגה הרפובליקאית ריככה עמדתה בסוגיית המשבר באוקראינה באופן שהביא תועלת לרוסיה.

גורם אחר שהזין את חשדות סוכני FBI היה ה"תיק" שהכין סוכן המודיעין הבריטי לשעבר, כריסטופר סטיל. התיק כלל כמה טענות לא מוכחות שסוכנים רוסיים היו מוכנים לסחוט את טראמפ או לשחד אותו כדי להגדיל את השפעתם עליו. החוקרים קיבלו חיזוק להחלטתם לקיים את החקירה בעקבות שיחה שערך טראמפ עם בכירים רוסיים, ובכללם השגריר הרוסי דאז בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, בבית הלבן ובה הוא אמר: "זה עתה פיטרתי את ראש FBI. הוא משוגע. מטורלל על כל הראש. הייתי תחת לחץ גדול בנושא רוסיה. עכשיו הלחץ הזה הוסר".

תובעים פדרליים וסכני FBI לשעבר, שרואיינו בערוצי חדשות, אמרו כי קרוב לוודאי שההחלטה לפתוח בחקירת ריגול נגדי נגד טראמפ התבססה על מידע שעדיין אינו ידוע בציבור.