כבל בוועידת העבודה: "הכישלון הזה הוא נטו גבאי"

(עדכונים שוטפים): 4000 הצירים של מפלגת העבודה התכנסו בגני התערוכה לוועידה סוערת במיוחד שמטרתה לאשר את התקנון החדש, שכולל שריונים, הבטחת ייצוג לנשים וסעיפים נוספים שיאפשרו ליו"ר אבי גבאי להדק את אחזיתו במפלגה • ח"כ עמיר פרץ: "לא אתן יד לפיצולים ולפילוגים. אתמוך באבי" • גבאי פנה ללפיד ולגנץ ישירות "אתם לא יכולים להזדעזע מההתקפות של נתניהו על רשויות החוק ואז לרוץ להצטרף לקואליציה שלו"

אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה
אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה

4000 הצירים של מפלגת העבודה התכנסו הערב בגני התערוכה לוועידה סוערת במיוחד שמטרתה לאשר את התקנון החדש, שכולל השריונים, הבטחת ייצוג לנשים וסעיפי תקנון נוספים שיאפשרו ליו"ר אבי גבאי להדק את אחיזתו במפלגה. בסוף הערב רשם גבאי ניצחון, כאשר הצליח להעביר את כל התיקונים, וזכה לרוב קולות בהצבעה.

מספר רב של חברי כנסת ביקשו לנאום הערב ולהעביר ביקורת פומבית על גבאי. הרבה אנשים בכניסה לאולם טענו כי תהיה הצבעה מסיבית נגד חלק מהצעות היו"ר, אבל האולם היה חסום בשל כמות האנשים הרבה שהגיעה ועל ידי ספירת ידיים אקראית מעל הבמה אי אפשר יהיה ממש להביא לידי ביטוי את ספירת הנגד. הם אומרים טוענים שמדובר בפייק ידוע מראש.

ח"כ עמיר פרץ פתח את הוועידה וקרא לציבור לתמוך באבי גבאי, על אף כל המחלוקות: "הדמוקרטיה היא נשמת אפנו. השנים האחרונות קשות כי ממשלות הימין מאיימות על עקרונות היסוד. בניגוד לימי ז'בוטינסקי ובגין שידעו לשמור על ממלכתיות - אין דין ואין דיין. כל משבר הוא הזדמנות. ההפרשים אינם גדולים, אחרי שראינו את המספרים של האחרים. אני פונה לחברי גבאי, מפלגתנו נהדרת וזה מחזק אותנו שאנחנו רק העבודה. לא אתן יד לפיצולים ולפילוגים, אתמוך בך אבי להצלחתך". 

יו"ר המפלגה אבי גבאי עלה לנאום, כאשר בקהל נשמעו קריאות בוז מצד אחד ומחיאות כפיים ודגלים עם קריאות תמיכה מן הצד השני. גבאי הבטיח לקהל שהוא יביא "עוד ועוד קולות".

אבי גבאי בוועידת מפלגת העבודה / צילום: טל שניידר
 אבי גבאי בוועידת מפלגת העבודה / צילום: טל שניידר

"נשארו עוד הרבה מאוד ישראלים שרוצים שיעסקו בבעיות שלהם בבתי חולים, ביוקר המחייה, בשמירה מפני כפייה דתית", פתח ואמר גבאי, וקרא להצבעה למפלגות שיתחייבו לא לשבת עם נתניהו בקואליציה.

במפלגות שאינן ליכוד יודעים, ניתן להגיד שלצערן, שהתקשורת לא תתמסר בשעה 20:00 לשידור בפריים טיים, ולכן יאיר לפיד שלשום והיום גם גבאי מסיימים סביב שבע וחצי כדי שייכנסו לחדשות. אבל גם גבאי לא אמר פה הערב בפה מלא "אני ראש הממשלה הבא".

"מופע האימים של ראש הממשלה"

גבאי פנה בנאומו ישירות ללפיד ולגנץ, באמרו "שניכם ראיתם השבוע את מופע האימים של ראש הממשלה. במדינה נורמלית ראש ממשלה לא תוקף את רשויות החוק. אני יודע, אתם יודעים וכולם יודעים שמיליוני ישראלים טובים מתגעגעים למדינה נורמלית.

"אני אומר לשניכם, אתם לא יכולים להזדעזע מההתקפות של נתניהו על רשויות החוק ואז לרוץ להצטרף לקואליציה שלו. אנחנו מתחייבים לשינוי במדינת ישראל. ואני קורא לכם, הצטרפו לשינוי. הצטרפו לקואליציה של שינוי. אני קורא לכם להתחייב לא לשבת בממשלה של נתניהו. וזה לא קשור רק לכתבי אישום אלא לדרך ולעתיד המשותף שלנו במדינת ישראל".

"הכישלון הזה הוא 'נטו גבאי'"

ח"כ איתן כבל אמר מעל הדוכן שאין לו שום כוונה לעזוב, ולא יעיפו אותו מהמפלגה. "בכל השנים הקשות מעולם לא עזבתי. אני בוחר בערכים של המפלגה ולא אתן לאינטרסים של אדם אחד שרוצה להפיל את הבית על הראש שלנו. גבאי טען ששיקרתי שאיים כי יחריב את המפלגה עלינו ועליו, הבוקר יזמתי בדיקת פוליגרף ונמצאתי דובר אמת. שוב התגלה ששיקר ולא בפעם הראשונה" .

‏כבל פנה לגבאי והטיח "קיבלת גיבוי מעל ומעבר. כשהצלחת - לקחת את כל הקרדיט לעצמך. עכשיו כשאתה מתרסק אתה מאשים אותנו. יש גבול. הכל עליך, אתה פירקת את המחנה הציוני בלי להתייעץ, אתה הובלת, אתה ניווטת. הכישלון הזה הוא 'נטו גבאי'. אני קורא לפריימריז פתוחים עוד לפני הבחירות ולא מתכוון להתמודד בהן".

חכ איילת נחמיאס ורבין עלתה אף היא על הבמה ותקפה את גבאי במילים חריפות מאוד. היא האשימה אותו שסילק את לבני בבושת פנים, בלי להתייעץ עם אף אחד.

"ככה עושים שינוי? זו הדרך החדשה שלך?", שאלה נחמיאס. "אני מחלתי על כבודי, אני ניסיתי לתמוך בך כאשר ביקשת שנצביע נגד חוק הגירוש".

נחמיאס ורבין סיפרה שבדרכה לבמה ניסתה ללחות לגבאי את היד, אך הוא סירב.

"ממה אתם מפחדים מגבאי? הוא איש חזק, אז מה? מה יש לחשוש מאי הסכמות? אם תעשה חיבורים, גבאי, אנחנו נתמוך ונעזור לך".

במהלך הנאום של נחמיאס ורבין, מארגני הוועידה הנמיכו לה את האודיו, ואף העלו רעשי תופים כדי לפגוע בקולה.