גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו גונן שגב הופתע מעסקת הטיעון המוצלחת שקיבל

פרקליטיו של השר ומבריח הסמים לשעבר גונן שגב סידרו לו עסקה מצוינת מדי, שעלולה לחתור תחת החוק ולפגוע בהרתעה ● לעומת זאת, עסקת הטיעון של פעיל ישראל ביתנו דאוד גודובסקי שהורשע בשוחד נגמרה בעונש מחמיר במיוחד ● וגם: פרשת ניסו שחם חוזרת לבית המשפט ● פרשנות

דיון במעצר גונן שגב בגין ריגול לטובת איראן / צילום: אוליביה פיטוסי, "הארץ"
דיון במעצר גונן שגב בגין ריגול לטובת איראן / צילום: אוליביה פיטוסי, "הארץ"

1. העסקה המוצלחת של השר לשעבר

אפילו גונן שגב בעצמו הופתע מכך שעורכי דינו, אלי זהר ומשה מזור, הצליחו להשיג עבורו הסדר טיעון מזהיר שבזכותו צפוי להיגזר עליו עונש של 11 שנות מאסר שיאפשרו לו להיות אדם חופשי בעוד כ-8 שנים בלבד (אחרי ניכוי שליש). אומנם הפרקליטות הביאה בחשבון שיקולים חשובים בהסכמתה להסדר בעניין העונש, כגון רצון שלא להסתכן בחשיפת פרטים סודיים על הפרשה בעצם ניהול הליך משפטי נגד שגב, אבל כשמסתכלים על המעשים ששגב הודה בביצועם, על התמונה הכללית, מגיעים למסקנה שהוא יצא בזול. ממש בזול.

שגב, שהוא כזכור בעל עבר פלילי קשה של הברחת סמים, הודה והורשע בעבירות של ריגול חמור ומסירת ידיעות לאויב האיראני. הוא קיים קשרים עם גורמי המודיעין באיראן וסייע להם להשיג מידע רגיש על מדינת ישראל, הוא הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו. הוא נפגש עם מפעיליו האיראניים גם ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות, שכנראה משמשות לפעילות חשאית איראנית. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו. 

גונן שגב / צילום: אוליביה פיטוסי הארץ

שגב העביר לאויב מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים ועוד. אילולא היה נעצר במאי 2018, עלול היה שגב לגרום למדינה - לכולנו - נזק גדול מאוד.

כשמשווים בין העונש שהוא צפוי לקבל לבין העונש שהטילה ארצות-הברית על יונתן פולארד, לומדים על הפער העצום בגישה הענישתית של שתי המדינות הדמוקרטיות לעבירות על ביטחון המדינה. פולארד, כזכור, הודה והורשע בריגול עבור מדינה ידידותית (ישראל) ללא כוונה לגרום נזק לארצות-הברית. ישראל אף החזירה לארצות-הברית את המסמכים שפולארד העביר לידיה. למרות הנסיבות הלכאורה מקלות, נגזר על פולארד במקור מאסר עולם, ובסופו של דבר, אחרי מגעים של עשרות שנים, הוא שוחרר בנובמבר 2015 בתום 30 שנות מאסר. גם היום מוטלות עליו מגבלות רבות וקשות, והוא אינו יכול להגיע לארץ.

אנחנו לא רוצים להיות ארצות-הברית. לא טוב לחיות במדינה שיכולה לשלוח אדם כמו פולארד לשנות מאסר כה רבות, שניתן להטיל בה עונש מוות, ושהיחס לאסירים הוא נוקשה (אגב, קיימות כיום בארה"ב מגמות חדשות של הקלה על האסירים ושימת דגש רב על השיקום שלהם). ועדיין, המסר שמעבירה המדינה בעונש הקל למדי שצפוי להיות מוטל על שגב, הוא בעייתי. הוא עלול שלא להרתיע אנשים מלהתנהג באופן דומה לשגב ולפעול נגד המדינה בתמורה לבצע-כסף.

2. העסקה הלא-מוצלחת שמאיימת על השרה לשעבר

אפילו נציגי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הופתעו מהחלטת השופט המחוזי בתל-אביב, ירון לוי, ב-27 ביוני 2018, לקבל במלואה את בקשת הפרקליטות ולהטיל על דאוד גודובסקי עונש כבד של 7 שנות מאסר בגין הרשעתו בלקיחת שוחד ובעבירות נוספות בפרשת השחיתות המכונה פרשת "ישראל ביתנו".

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

גודובסקי היה אומנם הנאשם המרכזי, לצדה של פאינה קירשנבאום, בפרשת השחיתות החמורה, והוא הורשע לפי הודאתו בביצוע כמה עבירות חמורות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון. ואולם נסיבותיו האישיות של גודובסקי מעלות כי עונש של 7 שנות מאסר בפועל מהווה כנראה חריגה מרף הענישה הרגיל במקרים דומים.

ניקח לדוגמה לשם ההשוואה את פרשת השחיתות הגדולה ביותר שהייתה פה לצדה של פרשת ישראל ביתנו - פרשת הולילנד. הנאשם שקיבל את העונש החמור ביותר במשפט פרשת הולילנד הוא אורי שטרית. שטרית, שהיה מהנדס עיריית ירושלים בין השנים 2001-2006, הורשע בקבלת שוחד ובעבירות נוספות, ובתי המשפט הטילו עליו 7 שנות מאסר. עונש זהה לזה שהוטל על גודובסקי.

ואולם קיימים הבדלים די משמעותיים בין שני המקרים, שלכאורה היו צריכים אולי לשחק לטובתו של גודובסקי ולהביא לכך שיוטל עליו עונש מאסר קצר משמעותית מזה שהוטל על שטרית. כך למשל, שטרית, בניגוד לגודובסקי, היה עובד ציבור בכיר יחסית, בעוד שגודובסקי היה פעיל מפלגה בכיר (אומנם רב השפעה ששלח זרועות למקומות שונים).

כמו כן, שטרית ניהל את התיק עד תומו, בעוד שגודובסקי חתם על הסדר טיעון בשלב מוקדם יחסית, עובדה שלפי ההלכה המשפטית אמורה הייתה לשחק לטובתו יותר משהיא שיחקה בפועל. ובנוסף, בעוד שאורי שטרית הורשע כי קיבל לכיסו 1.4 מיליון שקל ככספי שוחד - גודובסקי, לפי הסדר הטיעון של הפרקליטות עמו, לא עשה שימוש פרטי בכסף שקיבל. כתב האישום שבו הורשע גודובסקי במסגרת ההסדר עמו קובע שגודובסקי קיבל אומנם מזומנים בהיקף של כ-400 אלף שקל לידיו מנותני השוחד, אבל הפרקליטות אפשרה לו לטעון כי הכסף לא נשאר אצלו בכיס. הוא קיבל אותו בעבור המפלגה. עם זאת, לרעת גודובסקי צריך לציין כי חלק מהמעשים שהוא ביצע התרחשו אחרי שחלה החמרה בענישה בגין עבירות שוחד מ-7 שנות מאסר.

וההשוואה למקרה אורי שטרית לא עומדת לבדה. כשמסתכלים למשל על העונש שקיבל הרב יונה מצגר בהשוואה לעונש שקיבל גודובסקי, קשה שלא לתהות על הפער בענישה שבין שני המקרים. מצגר הורשע בקבלת שוחד בזמן שכיהן כרב הראשי לישראל, ונגזרו עליו 3.5 שנות מאסר.

שיהיה ברור - גודובסקי הוא מושחת, גם לפי הודאתו, וצריך לשבת בכלא ולהיענש בחומרה, אבל לאור הדברים שכתבנו עד כאן, זה לא ממש מפתיע ששופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, קיבל החלטה חריגה להורות על עיכוב ביצוע העונש של גודובסקי עד ההכרעה בערעור שהגיש לבית המשפט העליון באמצעות עו"ד אורי קורב.

החלטה זו היא מאוד חריגה, בעיקר לאור העובדה שגודובסקי, כאמור, מודה בעצמו בקבלת שוחד, ולמרות שאין ספק שגם אם העליון יקצר את העונש משמעותית, נניח יפחית שנתיים מתקופת המאסר, עדיין יאלץ גודובסקי לרצות שנות מאסר די רבות.  

על הרקע הזה, מעניין יהיה לראות איזה עונש יוטל על הנאשמת המרכזית בתיק ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר. אם גודובסקי ראוי לעונש של 7 שנות מאסר, אז במקרה שקירשנבאום הבכירה ממנו, שמנהלת משפט ונמנעת מלהודות באישומים, תורשע - היא עשויה להישלח לכלא ל-9 או 10 שנים.  

3. הערעור שמאיים על השוטר לשעבר

הערעור שהגישה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה על החלטת בית משפט השלום בתל-אביב באפריל 2018 לזכות את ניצב בדימוס ניסו שחם ממרבית האישומים נגדו, הוא אחד מהערעורים החשובים ביותר שהוגשו בעת האחרונה.

אפילו שחלפו כבר חודשים רבים מאז שהשופט בני שגיא החליט לזכות את שחם מאישומים בהפרת אמונים ולהרשיעו "רק" בעבירה אחת של מעשה מגונה בשוטרת שהייתה כפופה למרותו - קשה להשתחרר שלא נעשה כאן צדק מלא ושלם.

ואני לא מדבר על צדק כלפי השוטרות שניהלו רומנים בהסכמה עם שחם, וזכותן היה לעשות זאת - אלא דווקא על כך שלא נעשה צדק עם הציבור הרחב, ששחם היה השלוח שלו, ושמימן את משכורתו בשנותיו הארוכות במשטרה. 

ניסו שחם / צלם: גיל יוחנן

תחושת אי-הצדק נובעת מהתמונה הכוללת של התנהגותו של שחם - להבדיל מהתמונה שמתבררת מכל מקרה ומקרה בנפרד. התמונה הכוללת מספרת על קצין משטרה בכיר מאוד, שקיים בזמן עבודתו מערכות יחסים אינטימיות וחשאיות עם שוטרות רבות, ולאחר מכן במספר מקרים עסק ואישר בקשות של אותן שוטרות לקידום במשטרה או למעבר לתפקידים אחרים.

השופט שגיא דחה בהכרעת הדין את טענת הפרקליטות ומח"ש שהצטברות המקרים צריכה להביא להרשעתו של שחם בעבירה של הפרת אמונים, בין היתר בנימוק כי הדבר עלול להביא לטשטוש עד כדי העלמה מוחלטת של קו הגבול המפריד בין התחום הפלילי האסור לבין המרחב שאינו פלילי. יש לקוות ש"תזת הצבירה" שנדחתה על-ידי השופט שגיא ושלא הועמדה קודם לכן למבחן בתי המשפט, תתקבל על-ידי בית המשפט המחוזי.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת