בכיר בחמאס ל"גלובס": אבו מאזן מנסה להסלים את המצב ברצועת עזה כדי לפגוע בסיכויי נתניהו בבחירות

בין היתר, הרשות הפלסטינית מנסה לטרפד את המשך העברת הכסף מקטאר לרצועה, ויו"ר הרשות דורש ממצרים לסגור את מעבר הגבול ברפיח • אם החמאס לא יעמוד בלחצים, עלול להתרחש סיבוב אלים נוסף מול צה"ל עוד לפני הקיץ

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

התבטאותו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בפורום סגור בשבוע שעבר אודות אפשרות קיימת לחידוש העימות האלים מול חמאס ברצועה, שפכה אור על ההחמרה האחרונה במצב המסובך ובקונפליקט רב הראשים והתחומים. על פניו נראה שלהחמרה אחראי בעיקר בחמאס, שבשבועות האחרונים רודף את אנשי פתח ברצועה. כך למשל, אנשיו עצרו כמה מאנשי פתח ומנעו בכוח קיום עצרות לציון יום השנה להקמת הארגון. רעולי פנים חדרו למשרדי הטלוויזיה הפלסטינית, המזוהה עם הרשות הפלסטינית, גרמו נזק רב לרכוש ואיימו על העובדים.

ואולם, גורם בכיר בחמאס אומר בשיחה עם "גלובס" כי נראה שאבו מאזן מעוניין להסלים את המצב תוך ניצול תקופת הבחירות בישראל, ולהביא לעימות מחודש ברצועה כדי לפגוע בסיכוייו של נתניהו בבחירות. לדבריו, מעצרם של אנשי הפתח ברצועה בא בגלל מעצר אנשי חמאס בכירים בגדה בשבועות שקדמו לכך, ובנוסף בשל מאמצי הרשות למנוע את המשך העברת הכסף מקטאר לרצועה. לא ברור אם זה בגלל השפעת אבו מאזן, כנראה שלא, וייתכן שהסיבה האמיתית היא הסלמה מסוימת באירועים על הגדר ושליחת מטען חבלה באמצעות בלונים לעבר ישובי העוטף, אבל עד לכתיבת שורות אלה עדיין לא ברור מתי יועבר המשלוח השלישי, אותם 15 מיליון דולר המשמשים להשלמת משכורות לפקידים ולעובדי הממשלה ברצועה. נזכיר כי את העברת הכסף המזומן אישרה ישראל תוך התניה שהמשכורות יימסרו ישירות לעובדים ששמותיהם אושרו על-ידה, ובחתימת ידם.

שי מיוחד לבחירות: רקטות מהרצועה

תקציר הפרקים הקודמים: כאשר המשא ומתן בין הרשות הפלסטינית לחמאס על הפיוס והחזרת השליטה ברצועה עלה על שרטון בשל דרישת חמאס לשמר את כוחו הצבאי העצמאי, אבו מאזן ניסה להוריד על הברכיים את הארגון באמצעות הפסקת תשלום המשכורות ומימון הסולר לחשמל לרצועה. המשבר הכלכלי העמיק, המצב ההומניטרי של האוכלוסייה ברצועה הידרדר והקיצוצים בתקציבי אונר"א והתרומות החריפו עוד את המצב. בספטמבר נכנסה קטאר לתמונה, ולאחר משא ומתן עם ישראל ובמעורבות ישירה של האו"ם ושליחו ניקולאי מלדנוב, הוסכם על סיוע הומניטרי בהיקף של 150 מיליון דולר: 60 מיליון לסולר לחשמל - מה שהעלה את מספר שעות החשמל מ-2-4 ביום ל-12-16, ועוד 90 מיליון לתשלום משכורות.

מנת החמצן הפיננסית הזו תוקעת לאבו מאזן את התוכניות, ולכן הוא מסלים את ההתנהלות מול חמאס. השבוע הוא נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר, ודרש כי המדינה תחדש את הלחצים מול חמאס - לרבות סגירת מעבר הגבול ברפיח, הדרך היחידה של תושבי הרצועה אל מחוצה לה. אנשי הרשות עצמה, שמפעילים את המסוף בצד הפלסטיני, עזבו את משמרתם בהוראת אבו מאזן וכבר ארבעה ימים כמעט ואין יוצא ואין בא מהרצועה, למעט מקרים בודדים שהמצרים מאשרים. לפי אחת מהטענות, אבו מאזן מבקש למנוע מאסמעאיל הנייה הנמצא ברצועה לצאת לביקור ברוסיה. בהתבטאויות שלו ושל בכירים בממשלו נאמר בין היתר: "אנחנו עוברים כעת למצב של הכול או לא כלום מול חמאס". עדנאן דמיירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות, אף הגדיר את היחסים עם חמאס GAME OVER"".

בכיר בחמאס ברצועה אומר כי משמעות הצעדים היא דחיפת ארגונו לעבר עימות עם ישראל - עימות שמצד אחד ינתק מחדש את אספקת המזומנים, אבל זה לדבריו האפקט המשני. אבו מאזן, כך אומר איש החמאס מעזה, מעוניין לקראת צאתו מהזירה להחזיר לנתניהו את מה שזה עולל לו לפי תפיסתו, דרך עימות צבאי בין חמאס לישראל בעיצומה של תקופת בחירות. מהלך כזה יביא לחיזוק של בני גנץ והגנרלים שאיתו, ויציב את נתניהו כמי שלמרות ויתוריו לחמאס כשל במניעת ירי רקטות ואבדות בנפש. כך הניתוח של אותו בכיר, אשר ניכר כי הוא מעורה היטב בנעשה בפוליטיקה הישראלית.

בתשובה לשאלה מה תעשה הנהגת חמאס, ואם אכן תהיה מוכנה לחדש את ירי הרקטות אל ישראל ולהסתכן במבצע צבאי, אמר הבכיר כי הכול תלוי בעוצמת הלחץ הפנימי וכי ייתכן שההנהגה לא תוכל לעמוד בו ותיגרר לעימות צבאי. חובה לומר שיש לקחת את הדברים בהסתייגות מרובה, שכן לחמאס אין כרגע אינטרס של ממש לעימות נרחב. הכסף מקטאר מרגיע את הרחוב, וכנראה דוחה את העימות - לפחות לקיץ.

יום שישי יהיה שוב יום מבחן להסכמות בין ישראל לחמאס. מזג האוויר הנוח עשוי להביא לגדר המונים, ואם חמאס לא יפעל לריסון המצב, יש חשש שהעימות יגלוש מעבר למה שראינו בתקופה האחרונה. האיפוק של צה"ל ישחק תפקיד חשוב, אך כמאמר איזנקוט באותו מפגש, יש הרבה גורמים אינטרסנטיים ואפשרויות היכולים להביא להסלמה.

 הפעולות של אבו מאזן מול שלטון חמאס
  הפעולות של אבו מאזן מול שלטון חמאס

חגיגות יום ההולדת ה-31 עולות ביוקר לחמאס

לחמאס יש צרות אחרות מלבד אלו מול הרשות הפלסטינית. בחודש שעבר ציין הארגון 31 שנים להקמתו. חמאס, שהוגהו ומנהיגו היה השייח' אחמד יאסין, קיבל סיוע חשאי בשנים שלפני הקמתו הרשמית דווקא מישראל, שרצתה לעודד אופוזיציה לפתח, אך הפך לגוף טרור רצחני וחזק שזכה לפופולריות רבה עד כדי ניצחון בבחירות ברצועת עזה ב-2006 והפיכה נגד שלטון הרשות שסירב להכיר בניצחונו ב-2007.

מאז המצב ברצועה הידרדר ביטחונית וכלכלית, וכיום היא תלויה בנדבות בינלאומיות השומרות אותה מעט לפני קריסה מלאה. עם זאת, לאורך השנים הצליח חמאס למנוע התקוממות או מחאות של ממש נגדו. כל גילוי מחאה זוכה לתגובה קשה, והיד החזקה גורמת להוצאת הקיטור החוצה, להפגנות על הגדר נגד ישראל ולביטויי שנאה וזעם כלפי הרשות הפלסטינית ואבו מאזן בראשה.

אבל מישהו בהנהגת חמאס העריך לא נכון את המצב והחליט לערוך חגיגות ראוותניות ובזבזניות לציון יום השנה. לפי מסמכים רשמיים של ממשל חמאס שהופצו ברשתות החברתיות ברצועה והגיעו לידינו, חמאס בזבז על החגיגות יותר מחצי מיליון דולר - 534,350 דולר, ליתר דיוק - והפרסום הזה שהתפשט כאש בשדה קוצים עורר זעם רב דווקא במחנה חמאס וכמובן גם בציבור הכללי.

לפי המסמכים, חמאס בזבז בין השאר עשרות אלפי דולרים על הבאתה של להקה פופולרית מביירות, כולל הוצאות שהייה והפקת ההופעות. כמו כן הוצאו כספים על כמה עצרות המוניות ברחבי הרצועה, הסעות לעצרות, פרסומים, דגלים ועוד ועוד.

המחאות הופצו ברשתות החברתיות, רבות מהן תחת שמות בדויים מחשש מפני השלטונות. בפוסט פייסבוק שהפך לוויראלי ברצועה, כתב "עלי בבא": "מאות מקורבי חמאס חיים כמו מלכים מהכסף של קטאר, ולנו הם זורקים פירורים, כמו היינו כלביהם". ויש גם אמיצים שלא חוששים לבקר בפומבי. אמאל חביב, עיתונאית בביטאון חמאס א-ריסאלה, תהתה בחשבון הפייסבוק שלה איך זה שחמאס קיצץ 50% ממשכורות פקידי ממשלו ועובדיו, והוא מרשה לעצמו לבזבז כך את הכספים.

הקיצוץ שעליו מדברת חביב נעשה באופן מדורג בשנים האחרונות במשכורות של הפקידים ועובדי ממשלת חמאס שמונו לאחר ההפיכה ב-2007. מדובר בכ-27 אלף עובדים במנגנונים האזרחיים שנוספו ל-12 אלף עובדי הממשלה הוותיקים מתקופת הרשות, אשר אמורים לקבל את משכורותיהם מהרשות ברמאללה, אך זו כזכור עיכבה בשנה וחצי האחרונות את המשכורות בשל העימות עם חמאס וכיום משלמת רק את מחציתן. כדי לסבר את האוזן: משכורת חודשית ממוצעת של פקיד או עובד ממשל ברצועה היא קצת יותר מ-2,000 שקל, אך בפועל הפקידים של חמאס - אלה שאינם מקורבים מספיק לראשי הארגון - מקבלים רק כ-1,000 שקל, סכום המספיק בקושי להוצאות על מזון ושירותים בסיסיים. חמאס ניסה להכחיש את הנתונים, אבל צילומי המסמכים שפורסמו נראו אמינים ודוברי הארגון עברו לאיומים כי מי שיפיץ אותם ייעצר וייענש.

גל מחאה נוסף התעורר כאשר משרד הכלכלה בעזה הכריז על היטל מכס חדש על סחורות מיובאות אשר יש להן תחליף מקומי. ברשימה שהפיץ המשרד נמצאים 95 פריטים שעליהם יוטל המכס בהיקף של 3,000-4,000 שקל למכולה. בדברי ההסבר למכס נאמר כי מדובר במס המגן על התוצרת המקומית. אבל עלי אל חייק, יו"ר התאחדות התעשיינים והסוחרים, הגיב באומרו כי אין כאן כל כוונה לסייע ליצרנים ברצועה אלא רק לחלוב עוד כספים מהיבואנים ומהסוחרים. אלה מתארגנים להבעת המחאה באמצעות שביתה האמורה להתקיים ככל הנראה בשבוע הבא.