חשמל בזול, טבק ביוקר: האוצר בוחן - המעשנים יממנו את ההתייקרות בחשמל

באוצר מצאו ממי לקחת את הכסף לצמצום ההתייקרות בתעריף החשמל. ויש להם גם את מי להאשים • כחלון ואנשיו שכנעו את רשות החשמל לצמצם את ההתייקרות בתעריף החשמל ל-2.9% • מהו המקור התקציבי החלופי? בואו נקרא לזה "רעיון מתגלגל"

הממונה על התקציבים שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף
הממונה על התקציבים שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף

המעשנים יוזילו לנו את החשמל. שר האוצר משה כחלון הזכיר השבוע בהתנהלותו פוליטיקאי בכיר אחר שמתלונן כל הזמן שלא מפרגנים לו בתקשורת ואז מסתלק ומשאיר מאחוריו את החשבון. השבוע הציג כחלון בגאווה את נתוני הגירעון ל-2018 והתחשבן עם כל רואי השחורות בתקשורת שצפו שהגירעון יחרוג מהיעד והאשימו אותו בבזבזנות ובחוסר אחריות. את נתוני הגירעון, אגב, אמור לפרסם הדרג המקצועי באוצר, אבל כחלון קיבל על עצמו את המשימה, למרות העומס לקראת הבחירות. למחרת, לעומת זאת, הוא השאיר לדרג המקצועי שלו לבשר לעיתונאים שבתקציב 2019 נוצר בור של 10 מיליארד שקל כמעט, ששר האוצר הבא יצטרך איכשהו לסגור.

בתדרוך לעיתונאים הציגו בכירי האוצר, המנכ"ל שי באב"ד, הממונה על התקציבים שאול מרידור והכלכלנית הראשית שירה גרינברג, את כל הנתונים הרלוונטיים לגבי התחזיות ל-2019 והשיבו תשובות ענייניות. שאלה אחת נותרה ללא תשובה: מאיפה יביא כחלון את הכסף - המקור התקציבי בשפת האוצר - לצמצום ההתייקרות בתעריף החשמל. כזכור, בסוף החודש שעבר הצליחו כחלון ואנשיו לשכנע את רשות החשמל לצמצם את ההתייקרות בתעריף החשמל מ-6%-8% ל-2.9%. אבל כל המהלך הזה הוא עדיין על-תנאי ויש קץ': כדי לצמצם את ההתייקרות כחלון צריך לבטל את העלאת המס על הפחם. כדי לבטל את העלאת המס, צריך למצוא מקור תקציבי חלופי לכ-400 מיליון שקל שההעלאה הייתה אמורה להכניס לקופת המדינה ב-2019. רשות החשמל נתנה לכחלון ארכה עד 28 בפברואר להודיע על ביטול העלאת המס, ולא - תעריף החשמל יעלה ב-5.3% (רכיב הבלו שווה בערך 2.4% בתעריף). "כשנביא את המקור - תדעי אותו", אמרו בכירים באוצר לקרן מרציאנו מערוץ 2, ששאלה אם יש כבר מקור לביטול העלאת המס.

אז הרעיון שמסתובב בסביבת כחלון - שנחשף לראשונה בגלי צה"ל - הוא שציבור המעשנים יממן את ההוזלה לצרכני החשמל. המקור התקציבי המסתורי הוא מס הקנייה על הטבק לגלגול. ביוני הוגשה נגד כחלון עתירה לבג"ץ של המיזם למיגור העישון, בדרישה לחייב אותו להשוות את מס הקנייה שמוטל על הטבק לגלגול למס הקנייה שמוטל על הסיגריות. לפני כמה שנים הועלה מס הקנייה על הסיגריות ומאז יותר ויותר מעשנים עוברים לעשן טבק מגולגל. הממשלה החליטה להעלות גם את המס על הטבק, אבל כחלון מסרב לחתום על הצו. ההיגיון הציבורי, הבריאותי, המשפטי והכלכלי מחייב העלאת מס על הטבק, אבל כחלון מתנגד בכל כוחו, כי מבחינתו זה צעד שפוגע במעשנים מעוטי הכנסה.

ב-27 בחודש יתקיים דיון בעתירה בבג"ץ. היועץ המשפטי לממשלה כבר עבר למעשה לצד של העותרים והסכים שבג"ץ יוציא נגד כחלון צו על תנאי. בסביבת כחלון מבינים שהקרב הזה אבוד וחושבים איך להוציא מתוק מעז. אם הרעיון יתממש, יש כאן הישג משולש, אולי אפילו מרובע: גם פחות מעשנים, גם פחות לשלם בחשבון החשמל, גם יותר הכנסות למדינה וגם שר אוצר שמפגין מנהיגות ומקבל החלטות לטובת הציבור גם כשהן לא פופולריות.

אינטל בפנים, השאר בחוץ. "אנחנו נמצאים במשא ומתן מתקדם להשקעה אדירה בישראל עם חברה מהגדולות בעולם בתחום ההייטק", חשף השבוע מנכ"ל האוצר שי באב"ד בכנס תחזיות אנרגיה. "תהיה לזה השפעה גדולה על המשק ואפילו על התוצר". את שם החברה באב"ד לא אמר, אבל לנו, ציניקנים למודי ניסיון שכמותנו, יש כבר חשודה קבועה.

לפני שנתיים העביר האוצר בחוק ההסדרים הטבות מס חסרות תקדים לחברות הייטק: 6% מס לחברות ענק, 12% מס לחברות "רגילות" ו-4% מס לבעלי החברות על הדיבידנדים שימשכו. הסבירו לנו שהמס הזה לא רק ימנע מחברות הייטק לעזוב את ישראל לארה"ב, הוא גם יביא לכאן חברות הייטק זרות שיבקשו לרשום בישראל את הקניין הרוחני שלהן (IP). שוב ושוב הכריזו כחלון ובכיריו שהמון חברות הייטק נוהרות לישראל ותדרכו על 7-8 חברות גדולות כאלה לפחות שכבר מנהלות מגעים רציניים. מה יצא מכל הדיבורים? חברה אחת שהודיעה, בפעם המי-יודע-כמה, על הרחבת מפעליה בסיוע נדיב מהמדינה. אינטל, אגב, לא הייתה צריכה את החוק החדש, כי היא כבר נהנית ממסלול אסטרטגי של 5% מס. ההשפעה של אינטל על כלכלת ישראל היא ללא השוואה. רק השבוע אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון שנתוני ההשקעות במשק עשויים להשתנות בצורה משמעותית ב-2019 אם "מפעל שבבים מסוים יחליט לבצע השקעה מסוימת". אבל מילא נתוני הצמיחה, מה היו עושים שר האוצר ובכיריו בלי הסיפור הקבוע על ההשקעה האדירה של חברה מהגדולות בעולם? נשארים עם הסיגריות ומחיר החשמל?