גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להפעיל אורות ערפל: על מניית דלק רכב, ורידיס ואי ודאות

אם היו שואלים את המשקיעים בדלק רכב מה הכי חסר להם, ייתכן מאוד שהתשובה הייתה "יותר מידע" ● תקשורת משופרת בין החברה לבין המשקיעים הייתה מסייעת להפחית את האי-ודאות ולממש את פוטנציאל ההשבחה המצוי ברכישת ורידיס ובאפשרות לחלץ את פעילות הרכב מהשפל, באופן שיקבל ביטוי במחיר המניה

גיל חיים אגמון, בעל השליטה בחברת דלק מערכות רכב / צילום: איל יצהר
גיל חיים אגמון, בעל השליטה בחברת דלק מערכות רכב / צילום: איל יצהר

בכל פעם שאומרים לי שמחיר המניה נוגע ברצפה, אני מיד מתכופף ומקיש היטב על הרצפה - שכן פעמים רבות מתגלה שיש מתחתיה גם מרתף. אני מוכרח להודות, שהמחיר שאליו הגיעה מניית דלק רכב  לאחרונה, העלה גם אצלי את התחושה הבאה; גם אם זו לא ממש "רצפה", הסיכוי לעלייה גבוה דרמטית מהסיכון לירידה.

■ לא החברה שהייתה: עד לחודש מארס בשנה שעברה, הפעילות של דלק רכב הייתה ממוקדת וצרה - יבוא ומכירת רכבים (מאזדה, פורד וב.מ.וו). לפני קצת יותר מעשרה חודשים הודיעה החברה על רכישת 70% ממניותיה של OCM Luxemburg, בעלת השליטה בקבוצת ורידיס.

במה עוסקת ורידיס? בשלושה תחומים מרכזיים - התפלת מים, אנרגיה ואיכות הסביבה - שאינם קשורים או משתלבים עם עסקי דלק רכב הקיימים. מה הייתה עלות העסקה? כמיליארד שקלים. מה שווי השוק של דלק רכב כולה? 1.5 מיליארד שקלים. מההיבט הפיננסי, דלק רכב הפכה למעשה למעין חברת החזקות - עם חוב פיננסי שתפח ובעלות על שתי חברות; ורידיס ודלק רכב "הישנה".

■ צניחת המניה: מגמת הגלישה בשווי החברה נמשכת זו תקופה לא קצרה, אבל מאז נובמבר היא הפכה אלימה - המניה איבדה 30% מערכה. מה היה הטריגר לנפילה האחרונה? הדוח הכספי לרבעון השלישי, שלראשונה כלל את תוצאותיה של ורידיס, שכנראה היו נמוכות ממה שהשוק ציפה - בפרט על רקע המחיר שבו נרכשה. כשחברה מאבדת כל כך הרבה ערך, בצורה כה אלימה, כתוצאה מתוצאות של רבעון בודד שנתפסו כאכזבה, הרפלקס המיידי הוא לחשוד שמדובר בהגזמה.

■ אומדן שווי של ורידיס: הנתונים הפיננסיים של ורידיס, כפי שמופיעים בדוח הכספי של דלק רכב, מצומצמים ומוגבלים. עם זאת, מהמידע שפורסם עולה הדבר הבא: הרווח התפעולי של ורידיס ברבעון השלישי של השנה, דומה לרמה שהייתה ידועה לשוק סמוך לרכישה - כך שאני מעט תמה על האכזבה.

בכל מקרה, ורידיס נרכשה בעסקה ריאלית זה עתה, כך שגם אם נתוני הרבעון היו שונים והרבה יותר מפורטים, הם לא היו משנים כהוא זה את אומדן השווי של החברה - הוא היה נשאר המחיר ששולם עבורה. מובן שעם הזמן הדברים יכולים להשתנות, בהתאם לנתונים שיצטברו ואיכות התוצאות, אבל זה לא משהו שניתן לקבוע בנקודת הזמן הזאת. אסכם זאת כך: נכון לעכשיו, האומדן הטוב ביותר לערכה של ורידיס הוא המחיר שדלק רכב שילמה.

■ שווי נגזר לפעילות הרכב: שווי הפעילות של תחום הרכבים, כפי שנגזר ממחיר המניה, נושק לסך של 2.2 מיליארד שקל. האריתמטיקה פשוטה: שווי השוק הכולל של דלק רכב עומד על 1.5 מיליארד שקל; מיליארד שקל מתוכו מיוחסים להחזקה בורידיס, מה שגוזר שווי של חצי מיליארד שקל לחברת הרכבים. מאחר שהחוב הפיננסי נטו מסתכם לכדי 1.7 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, אזי שווי פעילות הרכב המסורתית (E.V) מתכנס לסך של 2.2 מיליארד שקל.

■ תמחור סביר, לא מציאה: מאחר שערכה הכלכלי של ורידיס הוא מחיר הרכישה, הרי שצניחת מנייתה של דלק רכב מאז העסקה מעלה את התחושה הבאה: השווי הנגזר לפעילות הרכבים משקף תחזית בלתי סבירה, מה שעשוי להפוך את המניה להזדמנות השקעה.

אז זהו, שהמסקנה הזו לא כזאת מוצקה. ראשית, שווי הפעילות הנגזר משקף לפעילות הרכב מכפיל רווח של 10 - רמה שעולה בקנה אחד עם התמחור ההיסטורי של החברה. שנית, שוויה המשתמע של פעילות הרכבים דומה לזה שהיה רגע לפני רכישת ורידיס, בעוד שהרווחים מהתחום נמצאים במגמה נמשכת של ירידה, כך שיהיו מי שיאמרו שבמצב דברים שכזה המכפיל ההיסטורי הוא בבחינת הערכה נדיבה.

אז נכון, התשובה שכנגד היא שמכאן הכיוון יכול להיות רק של עלייה, אבל קשה להתעלם מהטענה שהטיית החברה לתחומי האנרגיה ואיכות הסביבה מעידה שהיא עצמה חושבת שפעילות הרכב מוצתה. תשאלו, בצדק, מדוע לנחש אם אפשר לשאול ישירות את החברה? איך לומר, בצורה עדינה, התקשורת עם שוק ההון יכלה להיות יותר טובה.

■ קשיים בתקשורת: אם היו שואלים את המשקיעים מה הדבר שהכי חסר להם בחברה, בכל מה שנוגע להשקעה במניה, אני משוכנע שהם היו משיבים "יותר מידע". זה לא רק לגבי ורידיס עצמה - הרציונל של העסקה, יכולת ההתייעלות, פוטנציאל ההשבחה וכו'; יש גם לא מעט סוגיות הנוגעות לפעילות הרכב הוותיקה, בפרט היקף המסירות של פורד, שהגיע לרמה כל כך נמוכה. נדמה לי שאם דלק רכב הייתה מספקת למשקיעים אינפורמציה שוטפת ומעט יותר רחבה, הרי שהם היו נהנים מאוד, והיא לא הייתה חסרה.

■ שורה תחתונה: האטרקטיביות של דלק רכב היא לא בתוצאות הנוכחיות וגם לא במחיר המניה, שכן לדעתי קיימת בין השניים הלימה. פוטנציאל ההשבחה מצוי ברכישה החדשה וביכולת להוציא את פעילות הרכב מהשפל שאליו היא נקלעה. אבל כדי שהדבר יקבל ביטוי במחיר המניה יש לפזר את הערפל, ולהוריד את האי-ודאות מדרגה. אנסח זאת באופן הבא; נדמה לי שתקשורת משופרת בין המשקיעים לחברה הייתה מסייעת לא מעט למניה.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

החוזים העתידיים בוול סטריט יורדים ב-1%; ירידה חדה בצמיחה בארה"ב

מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות, המניה צוללת במסחר המוקדם ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה