גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: פולקסווגן טוארג 2019 - טיפוס חזק ושקט

הטוארג החדש אינו מנקר עיניים כמו חלק מאחיו לקבוצה, אבל בעל יכולות כביש מרשימות, פוטנציאל שטח רציני ותא נוסעים מפנק, שכולל את מסך המולטימדיה הגדול ביותר בצד המערבי של הכדור ● בשל העובדה שמדובר במנוע דיזל, הקרב האמיתי ממתין לו מול המתחרים עם הנעת פלאג-אין שנהנים מהנחת מס משמעותית

מי שעוקב אחר החדשות שזורמות בשבועות האחרונים מפולקסווגן לתקשורת, עשוי לקבל את הרושם שארגונים "ירוקים" ביצעו הפיכה שקטה והשתלטו על הנהלתה. רק לאחרונה היא סיימה השקה גלובאלית אולטרה-מתוקשרת של אאודי E-TRON החשמלית, והודיעה על תכניות לפרוש רשת באירופה מתקדמת של תחנות טעינה "ניידות" לרכב חשמלי, שיוכלו לבצע טעינה כמעט מלאה בתוך 17 דקות. כיום היא גם בונה בהדרגה "הייפ" דומה סביב החשמליות "העממיות" שלה. הראשונה, ID , שתושק ב-2019 ותעלה כמו פולקסווגן גולף אחריה תושק עירונית קטנה, שתעלה פחות מ-20 אלף יורו.

אבל זה חלק מהמשחק של יצרניות רכב. חלק נכבד ממכירותיהן נמצא כיום בסין והן צריכות יחסי ציבור טובים בשאר העולם. גם פולקסווגן יודעת היטב שלא מכאן יגיעו הרווחים (תשאלו את טסלה). לפיכך היא ממשיכה להשקיע משאבי פיתוח רציניים בדגמים עם מנועי בעירה פנימית, כאלה שמייצרים רווחים ממשיים בשוק הגלובלי האותנטי, הרחק ממסך העשן הירוק והנוצץ.

וכך הושק לו השנה, בשקט ובצנעה, דור חדש של הטוארג: SUV עצום ממדים, שמונע במנוע טורבו-דיזל גדול וחזק ורחוק קונספטואלית מאאודי E-TRON כמו טסלה מ"האמר".

פולקסווגן טוארג 2019 אתר

כמו נגמ"ש, רק עם עיצוב מינימליסטי

עיצובו של הטוארג החדש הוא המינימליסטי ביותר במשפחת ה-SUV פול-סייז של קבוצת פולקסווגן, שמשתרעת מאאודי Q7 ועד פורשה, למבורגיני ובנטלי. זאת בהנחה שאפשר להשתמש בביטוי "מינימליסטי" כדי לתאר כלי עם פרופורציות של נגמ"ש, שנמתח לאורך כמעט 4.9 מ' ולרוחב של 2 מ'.

Volkswagen-Touareg-INSIDE

יש לו פרופיל נקי ושמרני, זנב שמזכיר גרסה מוגדלת פולקסווגן גולף וגג מעט נמוך יותר מהדור היוצא שתורם למראה אתלטי. אלמנט העיצוב המוחצן היחיד הוא רשת פסים אופקיים, שחוצה את הגריל ואת פנסי ה-LED מצד לצד ומזכירה קצת את העיצוב התעשייתי, שחביב על לקוחותיו המיליונרים של פיליפ סטארק. ואם עוד נותרו מלפנים נהגים שזרים לעולם העיצוב העילי, ושאינם מתרשמים מהסמל הענק של פולקסווגן בחרטום, ממדי החרטום ופנסי ה-LED החורכים ישכנעו אותם לפנות את הנתיב.

הכניסה לתא דורשת מידה מסוימת של כושר, במיוחד אם מתלי האוויר נמצאים במצב הרגיל. את פני הנכנסים מקדם מסך מולטימדיה עצום - לא פחות מ-15 אינץ' - שממוקם במרכז הקונסול. טסלה החלה את טרנד הסופר-סייז LCD, וולבו והסינים המשיכו אותו ופולקסווגן החליטה כנראה לסתום לכולם את הפה. אין ספק, שזה מסך חד ואיכותי, שמשולב בצורה אסתטית בסביבתו, מציג אייקונים גדולים עם שליטת מגע חכמה (עם זיהוי של קרבה פיזית), מאפשר שליטה נוחה יחסית בעשרות תפריטים עם מאות פונקציות ומספק בידור בפקקים.

אבל חייבים להודות שבשלב מסוים העסק גוזל קצת יותר מדי תשומת לב מהנעשה בכביש. נסו לנהוג כשלצדכם לפטופ 15 אינץ' ועליו מפות גוגל, ותבינו למה הכוונה. גם לוח המחוונים הוא על טהרת ה-LCD, אם כי הוא ממוקד במידע החיוני ומאפשר התאמה אישית.

פרט לכך, תא הנוסעים של הטוארג הוא מקום מאוד נעים לשהות בו זמן ממושך. המושב האחורי מספק מרחב רגליים, כתפיים וראש ראוי ללימוזינה והמושבים נוחים להפליא ומפיגים את המתח מהשרירים - אפילו ללא המסאג' המתוחכם, שהוא אופציה לא זולה. בידוד רעשי החוץ רציני וכל התא עטוף בעור, עץ ומתכת שרמת הגימור והאיכות שלהם תכניס ללחץ את מעצבי הפנים של המותג-האח היוקרתי "אאודי". רמת האבזור התקנית די מוחלטת והעדר שורת מושבים שלישית מאחור מפנה תא מטען ענק.

מנוע דיזל מלא-מלא

פולקסווגן עדיין עובדת על פיתוח דור חדש של מנועי בנזין ופלאג-אין עבור אירופה מוכת ה-WLTP (גרסת פלאג-אין כבר מוצעת בסין), כך שבינתיים האופציה היחידה בטוארג היא מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטרים, שמייצר 286 כ"ס. בימינו זה לא נשמע הרבה עבור SUV של 2 טון, אבל מומנט של 60 קג"מ שזמין מסל"ד נמוך, סוגר היטב את הפינה. במצב ההיתכנות הרגיל קיימת אמנם השהייה קצרצרה עד שהדחף נבנה, אבל לאחר מכן הכלי שועט קדימה כמו קרנף שזיהה פולשים לטריטוריה שלו.

מצב הספורט מחדד את תגובת הדוושה והתיבה, אבל האמת, שאין בו הרבה צורך. המנוע כל כך שקט, צובר מהירות בקצב כל כך בלתי מורגש, עד שחלק ניכר מהזמן העדפנו לנסוע במצב "אקו", שממתן את תגובת הדוושה, כדי להקטין את הסיכוי לאיבוד רישיון בהיסח דעת. פולקסווגן נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-15 קילומטר לליטר. בואו נאמר, שגם 11 קילומטרים לליטר יהיו תוצאה ריאלית מכובדת.

את הפלטפורמה ברוכת הכישרונות של הטוארג כבר פגשנו לאחרונה בכמה דגמים של הקבוצה, והגרסה של פולקסווגן היא ללא ספק הידידותית והמאוזנת שבהן. מתלי האוויר ניטרלו בלי למצמץ את כל מה שהשלכנו לעברם, כולל רמפות הרעדה עירוניות קשוחות ודרכי עפר מחורצות. למרות הממדים הגדולים, הכלי נותר יציב ומאוזן בפניות הדוקות ומפותלות. ההיגוי מהיר ודי מדויק, לא עניין של מה בכך בכלים כאלה, והיציבות הכיוונית מופתית במהירויות גבוהות גם תחת רוחות עזות של חורף בכביש החוף. בסך הכול הכלי גורם לנהג להרגיש די בלתי מנוצח.

ביחד עם מתלי האוויר מגיעות גם יכולות שטח לא מבוטלות, כולל אפשרות להגבהת הגחון לגובה רציני והנעה כפולה חכמה עם מגוון אפשרויות בקרת משיכה והזרמת כוח בסוגי שטח שונים. נכון שלא נתקלנו אי-פעם בישראל בטוארג חדש שצולח ביצות ומטפס על סלעים, אבל טוב לדעת שקיים פוטנציאל לנהיגת שטח בנוסח "כוון את ההגה והרכב כבר יעשה את העבודה".

פולקסווגן טוארג מאובזר היטב, עם מתלי אוויר, עולה בישראל כ-500 אלף שקל, מחיר כמעט זהה לגרסת בסיס פחות מאובזרת של אאודי Q7 עם חמישה מקומות שמצוידת באותו מנוע, וכ-130 אלף שקל פחות מאאודי Q8, גם עם אותו מנוע. בהתחשב ברמת האבזור-למחיר זהו כיום הכלי עם התמורה הגבוהה ביותר במשפחה, אבל הקרב האמיתי ממתין לו מול המתחרים עם הנעת פלאג-אין שנהנים מיתרון מס של כמעט 60%. 

חלק מהמתחרות 

ב.מ.וו X5-30D 2019

ה-X5 החדש שיגיע לישראל בקרוב מציע ממדים גדולים יותר מקודמו ובסיס גלגלים ארוך יותר לטובת עד שבעה נוסעים. הנוסעים. הוא מצויד במערך מתקדם של מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות ויציע לראשונה אופציה ליכולות שטח מקצועיות. מנוע הטורבו-דיזל ההתחלתי הוא עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 265 כ"ס ו-62 קג"מ

_BMW-X5-2019

מרצדס GLE 300d

גם הדור החדש של ה-SUV הגדול של מרצדס, שגם הוא יגיע בקרוב, מציע עיצוב "רך" יותר, ממדים מוגדלים ותא נוסעים, שעוצב בהשראת ה- S קלאס החדשה. יש לו מתלי אוויר, יכולות שיוט כמעט אוטונומיות ובשלב הראשון מוצע באירופה מנוע טורבו-דיזל עם 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר, שמייצר 245 כ"ס ו-50 קג"מ

לנדרובר דיסקאברי 240sd4

578 אלף שקל הוא המחיר של לנדרובר דיסקאברי החדש, שמציע ממדים נכבדים ותא נוסעים מרווח לשבעה נוסעים. הרכב עמוס בטכנולוגיות מתקדמות ובמתלי אוויר עם יכולות שטח מקצועיות, על פי מיטב המסורת של המותג. במחיר הזה מקביל מנוע 2 ליטר טורבו-דיזל עם 240 כ"ס ו-51 קג"מ, שמאיץ את הכלי ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● השקל נחלש ביותר מ-1%, 3.79 שקלים לדולר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

טנקים בקריית שמונה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

שלושה שיגורים מלבנון נפלו באזור ערב אל-עראמשה

בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים