איקאה | בלעדי

איקאה מגיעה לתל-אביב: כל הפרטים על הסניף הבא של החברה בישראל

הסניף בתל-אביב הוא החמישי שפותחת ענקית הריהוט השבדית, שהגיעה לישראל בשנת 2001 וצפויה בקרוב לפתוח סניף נוסף באשתאול • בשנים האחרונות מתמקדת החברה בפתיחת סניפים עירוניים מצומצמים כדי להגיע לקהלים נוספים

איקאה / צילום: שאטרסטוק
איקאה / צילום: שאטרסטוק

ענקית הריהוט השבדית איקאה ממשיכה לבסס את הצלחתה בשוק הישראלי, וצפויה לפתוח בקרוב חנות נוספת, הפעם בתל-אביב. כפי שנחשף לראשונה באתר "גלובס", איקאה פועלת בימים אלה להקמת סניף שיתמקד במכירת מטבחים. הסניף יקום בנמל תל-אביב, בשטח של ביתן 11 ובשטח של כ-2,000 מ"ר. ההערכות הן כי לפחות בשלב זה מדובר בסניף זמני, שלצורך הקמתו תבצע הרשת הליך שיפוץ מסיבי למבנה הקיים. 

בהתחשב בגודלו של ביתן 11 ובסמיכותו לביתנים קיימים אחרים בנמל תל-אביב, הרי שמבחינתה של איקאה יהיה מדובר בסניף קטן מאוד - כעשירית מהסניף הקטן ביותר שמפעילה כיום איקאה בישראל.  שטחיהם של הסניפים הקיימים של איקאה בישראל הוא 22 אלף מ"ר בחנות הקטנה - ועד 34 אלף מ"ר בחנות הגדולה ביותר של הרשת בישראל.

מדובר כאמור בסניף ראשון לאיקאה בעיר תל-אביב, שיתווסף ל-5 סניפים קבועים של הרשת בישראל. את הסניף הראשון שלה בישראל הקימה איקאה באזור התעשייה בנתניה בשנת 2001, והוא משתרע על שטח של 23 אלף מ"ר. הסניף השני של הרשת הוקם ב-2010 בראשון-לציון, והוא הסניף הגדול ביותר שלה בישראל, בשטח של 34 אלף מ"ר. הסניף השלישי שלה נפתח ב-2014 בקריית אתא, בקונספט מעט שונה, היות והיא מהווה חלק ממרכז מסחרי. סניף נוסף נפתח ב-2018 בבאר-שבע.

סניפי איקאה בישראל
 סניפי איקאה בישראל

בימים אלה מקימה החברה סניף חמישי במספר באשתאול, סמוך לבית שמש. פתיחתו מתוכננת לשנת 2020, והוא צפוי להתפרס על שטח של 25 אלף מ"ר. בין לבין, כעשור לאחר שנפתח, נשרף הסניף הראשון של החברה בנתניה ונבנה מחדש.

על רקע היערכות לפתיחת החנות החמישית של איקאה סמוך לבית שמש, אמר לאחרונה שוקי קובלנץ, מנכ"ל איקאה ישראל, כי "על אף הדיווחים כי איקאה שבדיה וחנויות הרשת בעולם מפטרות עובדים, איקאה ישראל דווקא תגייס עבור פתיחת החנות החדשה כ-400 עובדים חדשים".

הסניף החדש שיוקם בתל-אביב שונה מהותית מהסניפים "הרגילים" של הרשת בישראל, ככל הידוע בעת הזו. הסניף החדש מתכתב עם מגמה חדשה של איקאה בעולם בשנים האחרונות, והיא פתיחת סניפים עירוניים. איקאה מזוהה עם חנויות ענק, שכוללות גם מתחמי הסעדה וממוקמות בדרך-כלל בקצות ערים ובאזורי תעשייה, אך ב-3 השנים האחרונות היא החלה לפתוח סניפים בתוך הערים בשטחים קטנים יותר באופן משמעותי. בעולם פועלות כיום כבר עשרות חנויות עירוניות: שטחן עומד, בדומה לחנות הישראלית, על כעשירית משטחןן הממוצע של חנויות איקאה. החנויות הקטנות הללו מתמקדות בדרך כלל באגף מסוים בבית.

חנויות כאלה קיימות בין היתר באוסטרליה, קנדה, בריטניה, נורבגיה, יפן, איטליה וסין. לצד המגמה הזו, איקאה פתחה גם עשרות חנויות פופ-אפ, כלומר חנויות זמניות, שנועדו לקדם את קולקציות חדרי השינה והמטבחים שלה.

השינוי הדרמטי הזה באסטרטגיה של החברה התרחש על רקע התחרות העזה מצד האונליין, בעיקר מצד אמזון, שמאתגרת גם קמעונאיות ותיקות ומצליחות דוגמת איקאה. הכניסה לערים - בין אם באמצעות חנויות קבועות ובין אם באמצעות חנויות זמניות - מאפשרת לאיקאה להגיע לציבור רחב יותר של צרכנים, ביניהם אוכלוסיות כמו סטודנטים, צעירים וקשישים, אשר חלקם נמנעים מלבקר בסניפי הענק הממוקמים מחוץ למרכזי הערים בשל אילוצים לוגיסטיים.

איקאה ישראל נמנית עם רשתות הקמעונאות המוכרות בישראל, בדומה למעמדה בעולם הרחב. קבוצת איקאה העולמית רושמת מכירות בהיקף כולל של 62 מיליארד דולר, והיא מונה יותר מ-400 סניפים ב-49 מדינות. על-פי נתוני החברה, מדי שנה מבקרים בחנויותיה שברחבי העולם כ-936 מיליון מבקרים, ו-2.3 מיליארד איש גולשים מדי שנה באתרי האינטרנט של הקבוצה.

בישראל הרשת מציגה מספרים מרשימים באופן יחסי: ב-2017 היו לאיקאה כ-6.2 מיליון לקוחות בישראל, ועוד כ-13 מיליון איש גלשו באתר האינטרנט הישראלי שלה, שעדיין אינו מציע אפשרות לרכישה מקוונת. באיקאה ישראל מועסקים כיום כ-1,750 עובדים.