צמצומי תקנים והפחתות שכר: עומק המשבר של המרכז האקדמי ר"ג נחשף

בנוסף לתוכנית ההתייעלות, פסק דין שהתקבל ע"י נשיאת העליון אסתר חיות מאפשר למרכז האקדמי למשפט ועסקים אוויר לנשימה בזכות מיליוני שקלים בשנה שיתקבלו מהשכרת 3 קומות משרדים שנבנו ללא היתר • "גלובס" חושף פרטים חדשים על עומק המשבר של המרכז

בניין המרכז האקדמי למשפט ועסקים בר"ג  /צילום: תמר מצפי
בניין המרכז האקדמי למשפט ועסקים בר"ג /צילום: תמר מצפי

האם פסק דין שנתנה לאחרונה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, יציל את המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת-גן ממצב כלכלי קשה שאליו הוא נקלע?

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת-גן - מכללה פרטית ותיקה ללימודי משפטים שהקליניקות שלה חתומות על כמה מהעתירות החשובות ביותר שהוגשו לבג"ץ -  נקלע בשנה האחרונה למצב כלכלי שמאיים על יציבותו. הסיבה העיקרית: ירידה משמעותית בכמות הנרשמים ללימודי משפטים במכללה בתוך 3 שנים - מ-1,441 סטודנטים בשנת הלימודים תשע"ז, ל-1,082 סטודנטים למשפטים בשנת הלימודים הנוכחית. יצוין כי הירידה בביקוש ללימודי משפטים אינה ייחודית למרכז האקדמי ברמת-גן, וגורמת לקשיים כלכליים בקרב כלל המכללות ללימוד משפטים בישראל.

ממידע שהגיע לידי "גלובס" כבר בפברואר 2018 קבעו רואי החשבון ממשרד פריידקס ושות' שפעלו מטעם נציגות הסגל האקדמי, כי "ללא ביצוע של תוכנית קיצוצים ופיטורים שהנה הכרחית, קיים חשש ממשי ליציבותו של המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת-גן".

באותה תקופה של תחילת תקופת המשבר ולפני שיצאה לדרך תוכנית ההתייעלות והצמצומים במרכז האקדמי למשפט ועסקים, חברי הוועד המנהל קיימו דיון טלפוני. הדיון בין חברי הוועד המנהל חשף את הסיבות למצב הכלכלי הבעייתי שאליו נקלעה המכללה. באותו דיון דובר בהרחבה בין חברי הוועד המנהל על הירידה המשמעותית בכמות הנרשמים ללימודי משפטים ועל המשמעות הכלכלית של הירידה הזאת. "אין חולק שב-4 השנים האחרונות, רישום התלמידים בפקולטה למשפטים פחת מדי שנה. התוצאה המצטברת של פיחות במספר התלמידים בפקולטה למשפטים מוסיף אובדן הכנסה".

עוד נאמר כי הירידה המתמדת בכמות תלמידי המשפטים במכללה מחייבת את המרכז לחפש אפיקי הכנסה נוספים. לצורך כך נפתחה לאחרונה פקולטה ללימודי מחשוב. באותו דיון הוחלט בנוסף כי אין מנוס מלפטר 4 מרצים בפקולטה למשפטים. "ברור שהפחתה של 4 תקנים בפקולטה למשפטים לא תניב את הסכום הנדרש כדי לכסות את הגרעון הצפוי, אלא כ-20% ממנו, ולא יהיה מנוס מביצוע תוכניות התייעלות נוספות כדי לשמור על איתנותו הכלכלית של המרכז".

כחצי שנה מאוחר יותר, ב-2 בספטמבר 2018, אושרה על-ידי הוועד המנהל של המכללה תוכנית התייעלות כוללת, שמרכיביה העיקריים הם, בין היתר: הפחתה של 20% בשכר הסגל האקדמי בהיקף כולל של כ-1.6 מיליון שקל; צמצום וביטול תקנים בפקולטה למשפטים בהיקף של 750 אלף שקל; צמצום ואיחוד קורסים בהיקף של כ-1.6 מיליון שקל; ועד צמצום הוצאות בגין בדיקת מבחנים ועבודות, בהיקף של כ-215 אלף שקל.

כמו כן הוחלט במכללה בספטמבר על קיצוץ רוחבי בסעיפי ההוצאות השונים - קיצוץ שכר הנהלה בהיקף 270 אלף שקל; צמצום שכר מנהלה בהיקף של 60 אלף שקל; צמצום הוצאות מחשוב בסך 250 אלף שקל; צמצום הוצאות תפעול ב-350 אלף שקל ועוד. 

 מצמצמים ומתייעלים
  מצמצמים ומתייעלים

נזק של 2.2 מיליון שקל בשנה

ואולם לא רק הירידה המשמעותית בכמות הנרשמים ללימודי משפטים פגעה במרכז האקדמי ברמת-גן. הסיבה המרכזית השנייה לפגיעה הייתה פסיקה של בית המשפט המחוזי שאילצה את המרכז לאטום 3 קומות של מבנה שבבעלות המכללה - בית ליראור ברמת-גן, שנקבע כי הן נבנו באופן בלתי חוקי. באותו דיון בין חברי הוועד המנהל דווח כי הפסד ההכנסה שנגרם למרכז כתוצאה מפסק דין זה מסתכם ב-2.2 מיליון שקל בשנה, החל משנת הלימודים הנוכחית ולמשך 5 שנים.

מדובר בבניין בבעלות עיריית רמת-גן (25%) וחברת בלנטפורט (75%) הממוקם ברחוב בן-גוריון 26 ברמת-גן. הוא נבנה בשנות ה-90, תוך חריגות בנייה בהיקפים ניכרים, כך שבבניין הוקמו 9 קומות במקום 6, ובוטלה הקמת כיכר פתוחה לציבור. הבניין הושכר בשלמותו למרכז האקדמי למשפט ועסקים בשנת 2007, שהשכיר את הקומות העליונות לבנק הבינלאומי (קומות 8-9) ולחברת לאומי קארד (קומה 7) בשכירות משנה. שמו של הבניין אף עלה לכותרות לאחר ש'כיכב' בפרשת השוחד בה הורשעו ראש עיריית רמת-גן לשעבר, צבי בר, והקבלן שאול לגזיאל.

במאי 2014 נחשף ב"גלובס" כי הוועדה המחוזית החליטה כי החל מאוגוסט 2015 ייאטמו 3 הקומות העליונות (7-9) של הבניין למשך 5 שנים, שלאחריהן בשנת 2020 ישמשו הקומות לשימושים בעלי אופי ציבורי בלבד. זאת במטרה שהקומות ישמשו "אות קלון בכיכר העיר" בגלל עבירת הבנייה רחבת ההיקף שבוצעה בהקמתן. בהמשך אישרר בית המשפט המחוזי את ההחלטה על האטימה.

להחלטה לאטום את הקומות העליונות הייתה, כאמור, השלכה קשה על המרכז האקדמי למשפט ועסקים, שהשקיע 35 מיליון שקל בהתאמת המבנה לצרכיו, ולשם כך נטל הלוואה בסך 17 מיליון שקל לצורך מימון העבודות. את ההלוואות המרכז החזיר באמצעות השכרת הקומות העליונות לשוכרי המשנה.

המרכז האקדמי ערער על החלטת המחוזי וטען כי כששכר את המבנה שעמד שנים, הוא השקיע מיליוני שקלים בהתאמת הבניין לצרכיו, והשכרת הקומות העליונות משמשות למימון החזר הלוואות שנטל לשם כך. המרכז האקדמי טען כי ללא הכנסות אלה יספוג הפסדים כספיים כבדים.

אוויר נדל"ני לנשימה למרכז האקדמי 

לאחרונה, ב-15 באוקטובר 2018, קיבל הרכב של שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות את ערעור המרכז ופסל את אטימת 3 הקומות הבלתי חוקיות שנבנו בבית ליראור ברמת-גן. הוועדה המקומית רמת-גן התנגדה אף היא לאיטום הקומות, בטענה כי מקופתה ייגרעו מיליוני שקלים של דמי ארנונה, ומי שייפגע מכך הם תושבי העיר.

אסתר חיות / צילום: ענבל מרמרי
 אסתר חיות / צילום: ענבל מרמרי

"אני סבורה כי ההחלטה (על איטום הקומות. ח',מ') ייחסה למרכז האקדמי אשמה יתרה וחוסר תום-לב אשר לא היה מקום לייחס לו, וכתוצאה מכך לא נתנה הוועדה משקל מתאים לפגיעה שנגרמה למרכז האקדמי בנסיבות העניין", ציינה חיות בפסק הדין וקבעה כי מדובר בפגם מהותי שנפל בהחלטת המועצה, המצדיק התערבות.

המשמעות המרכזית: החלטת העליון נותנת אוויר לנשימה למרכז האקדמי למשפט ועסקים, ועשויה לאפשר לו לשרוד בהצלחה את משבר הירידה בכמות הנרשמים ללימודי משפטים. במקביל מנסה המרכז לפתח תוכניות לימוד אחרות, כגון מדעי המחשב, כדי למשוך אליו סטודנטים נוספים שישלמו שכר לימוד וייכנסו בנעליהם של הסטודנטים למשפטים שהולכים ומתמעטים. 

מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים נמסר כי "מצבו הפיננסי של המרכז האקדמי טוב ואיתן, ותוכנית ההתייעלות שאומצה על-ידינו השנה מבטיחה זאת. בשנים האחרונות המרכז האקדמי חווה תנופת פיתוח המתאימה את תוכניות הלימודים לשינויים בשוק ההשכלה הגבוהה. בהתאם, נפתחו אצלנו תוכניות רבות לסטודנטים בינלאומיים לתארים ראשונים בשפה האנגלית, תוכניות לתארים שניים במשפטים ובמינהל עסקים, שוק ההון, הוקמה פקולטה למדעי המחשב ולמערכות מידע, ולאחרונה אף זכה המרכז האקדמי במכרז מהותי של משרד הביטחון להפעלת בית הספר הלאומי לאיתנות. פסיקת בית המשפט העליון שניתנה לאחרונה, המאפשרת את השכרת הקומות, תאפשר גידול מהותי נוסף בהכנסות המרכז האקדמי".