מנכ"ל פריגו מנסה להרגיע את המשקיעים: לא מבין למה 20 שנות דיווח היו שגויות

מורי קסלר מאמין שהחברה תצליח להפוך את החלטת רשויות המס באירלנד, שדורשת מפריגו לשלם מס בהיקף כ-1.6 מיליארד אירו • "יש לנו את היועצים הטובים ביותר שעובדים על זה, ואנחנו נתמודד עם זה. אני מאמין שבסופו של דבר ננצח"

המנכ"ל החדש של חברת התרופות פריגו מאמין שהחברה תצליח להפוך את החלטת רשויות המס באירלנד, שדורשת מפריגו לשלם מס בהיקף כ-1.6 מיליארד אירו. הדיווח של פריגו על קבלת שומת המס, שנוגעת לחברת אלאן שפריגו רכשה ב-2013, הוביל למחיקת כ-29% משווי השוק של פריגו, שמערערת על השומה, אך לאחר מכן המניה התאוששה חלקית.

פריגו  היא חברת תרופות גנרית שמתמקדת בשוק התרופות ללא מרשם. את פעילות תרופות המרשם שלה היא מתכננת למכור או לפצל לחברה עצמאית. שווי החברה בניו יורק ובת"א הוא 6.1 מיליארד דולר. המנכ"ל, מורי קסלר, שדיבר אתמול בכנס הבריאות של JP Morgan, מנסה להרגיע את המשקיעים.

"עשיתי שיעורי בית לפני שהצטרפתי לפריגו ולא היו לי הרבה הפתעות כשנכנסתי לתפקיד. ובכל זאת היו לי שתי הפתעות גדולות - השלילית היא שומת המס שהגיעה משום מקום, והחיובית היא כמות ההזדמנויות הקיימות בחברה; אני מגיע מתעשיית הטבק שעוסקת בעיקר בתחזוקה ותמחור, ואילו בפריגו לא עובר יום בלי רעיונות גדולים", אמר קסלר בכנס.

לדבריו, "שומת המס חבטה משמעותית במניה", אם כי הוא מציין שחברת אלאן הגישה דוחות לרשויות המס באותו אופן במשך 20 שנה, וגם במשך התקופה שחלפה מאז הרכישה על-ידי פריגו לא היה ידוע לחברה על איזושהי דאגה של רשות המס האירית בעניין. "אנחנו חושבים שהם טועים. אין לנו עדיין הבנה ברורה למה 20 שנות דיווח היו שגויות, יש לנו את היועצים הטובים ביותר שעובדים על זה, ואנחנו נתמודד עם זה. אני מאמין שבסופו של דבר ננצח, וגם את אתם לא מאמינים בכך, זה כבר מגולם במניה, ובשלב זה - זה אפסייד. אתם צריכים להסתכל על זה כעל הזדמנות השקעה".

ובכל זאת, הירידה במניה לא הגיעה רק על רקע שומת המס; עוד קודם לכן צנחה המניה בכ-70% מהשיא של 2015, על רקע הפחתת תחזיות חוזרת ונשנית ואי יציבות בהנהלה. קסלר לא מכחיש שיש "לעצב מחדש" (reshape) את פריגו, כשלדבריו יש לחברה יסודות מוצקים שיסייעו לה בתהליך. "לפריגו הייתה ריצה מדהימה ב-20 השנים האחרונות, עם שנה אחרי שנה של צמיחה מואצת, מ-100 מיליון דולרים הכנסות לכמעט 5 מיליארד דולר, אך בשלוש השנים האחרונות הצמיחה 'התרככה'. פריגו היא עסק עם יסודות חזקים שקצת איבד את דרכו", אמר קסלר. 

"אנחנו בתקופה מאתגרת והסביבה שאנחנו פועלים בה קשה. מה שגרם לחולשה היו כמה סוגיות מרכזיות. ההצלחה של פריגו קמה ונופלת על הביצועים בעסקי הליבה בארה"ב, והוא לא עובד במלוא הפוטנציאל כמו בעבר. הייתה גם האטה במעבר תרופות ממעמד של תרופות מרשם ל-OTC. סוגיה נוספת היא שאמזון לוקחת ווליום מחברות מסורתיות כמו וולמארט ו-CVS, והן רוצות להגדיל את הרווחיות שלהן וזה מייצר לחץ מחירים. בעבר פריגו קיזזה את הלחץ על-ידי צבר מוצרים גדול, ובהיעדרו - המכירות נחלשות".

גורם נוסף לחולשה, לפי קסלר, הוא המעבר של החברה לאירלנד עם רכישת אלאן ב-2013, שכלל גם מעבר פונקציות בולטות מארה"ב לאירלנד. "אני לא בא להגיד אם ההחלטה הייתה נכונה באותה עת, אבל אני אומר לכם שקשה לנהל ארגון שירותים לצרכנים בארה"ב מהצד השני של האוקיינוס. איבדנו הרבה ידע ואנשים במעבר, ואנחנו נאבקים בתחום. אז לחץ מחירים, חדשנות במוצרים ושירותים - אנחנו נכשלים בכל השלושה כרגע, וזה לא מספיק טוב", אמר. עם זאת הוא מציין שהטרנדים בתעשייה פועלים לטובת פריגו, כך שהיא תוכל "לחזור לנצח" ברגע שתפתור את הסוגיות הללו. "פריגו חברה מעולה, ואנחנו יודעים מה לעשות כדי לגרום ל-turnaround", הדגיש.

באפריל יציג קסלר את האסטרטגיה החדשה של החברה, שהדגש בה הוא על "self care" בניגוד ל-"healthcare" - כשההגדרה היא פעולות שאנשים עושים על מנת לקדם את הבריאות ואיכות החיים שלהם, כלומר קטגוריות כמו תזונה, מוצרים לעור, הפסקת עישון ועוד. "יש פה הזדמנות שוק של 450 מיליארד דולר", אמר קסלר. הוא עצמו הגיע לפריגו לאחר ניהול בחברות טבק, ועל כך אמר, ושיעשע את הקהל, כי "ה- FDA תמיד התחנן בפני תעשיית הפארמה שיביאו משהו שיעמוד מול הטרנד של vaping (עישון סיגריות אלקטרוניות), שאני יצרתי. זאת רק דוגמה אחת למה שנוכל לעשות".