השעון מתקתק, אבל המדינה לא מוצאת פתרון דיור למאות קשישים שיפונו מדירותיהם בי-ם

בקיץ הבא יפונו ממשכנם במלון דיפלומט 450 קשישים • המתחם שייך לשגרירות ארה"ב, שצפויה להפעיל במקום את מבנה הקבע שלה • אלא שבעלי התפקידים הרלוונטיים התחלפו, ופתרון הדיור שהובטח לא נראה באופק • משרד הקליטה: "אף דייר לא יישאר ללא פתרון"

מבנה מלון דיפלומט בירושלים / צילום: איל יצהר
מבנה מלון דיפלומט בירושלים / צילום: איל יצהר

בעוד שנה וחצי, אמורים 450 הקשישים זכאי משרד הקליטה והעלייה, המתגוררים במלון דיפלומט בירושלים, לפנות את המבנה אותו שוכר עבורם משרד הקליטה והעלייה. זאת לטובת הקמת שגרירות ארה"ב שהיא בעלת הנכס. אך למרות ששעון החול אוזל, טרם נמצא פתרון דיור מעשי לאותם הקשישים. האירועים הפוליטיים שהתרחשו מאז חודש נובמבר, ובהם חילופי השלטון בעיריית ירושלים, ההכרזה על הקדמת הבחירות לממשלה לאפריל 2019, פיטורי מנכ"ל משרד הקליטה והעלייה אלכס קושניר, והמינוי המסתמן של יואב גלנט לתפקיד שר הקליטה והעלייה רק בימים האחרונים, רק מעצימים את אי הוודאות לגבי הפתרון למצוקת הדיור.

אין שום פתרון באופק

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי כל הגורמים המעורבים באיתור פתרון לקשישי דיפלומט, ובראשם משרד הקליטה והעלייה, בסיוע של משרד האוצר, עיריית ירושלים ורשות מקרקעי ישראל, פועלים לאיתור קרקע שעליה ניתן יהיה לבנות מקבץ דיור עבור אותם קשישים. יודגש כי במונחים של ענף הבנייה, איתור הקרקע, גם אם יתרחש עוד השבוע, אינו מספיק כדי לאכלס מבנה חדש בתוך שנה וחצי. זאת כיוון שהליך הוצאת היתר הבנייה הינו תהליך שאורך מספר חודשים בתחזית אופטימית.

לאחריו יש לצאת למכרז לבנייה, לקיים מכרז, וכמובן לבצע את העבודות הבנייה עצמן. לפי הערכה שמרנית, מדובר בתהליך שאורך כשלוש שנים.

הסוגייה ידועה למשרד הקליטה והעלייה מאז 2014 אז נמכר המבנה לשגרירות ארה"ב. למרות זאת, לא הצליחו במשרד להגיע לפתרון קונרקטי עבור הדיירים שנמצאים גם היום באי וודאות. בדיון שהתקיים בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת בראשות ח"כ אברהם נגוסה ב-19 במארס 2018, שיזמה ח"כ קסניה סבטלובה, ציינה סבטלובה כי בשנת 2014 רכשה שגרירות ארה"ב את המבנה, שבו מתגוררים 500 קשישים, כאשר באותו מועד קיבלו הדיירים הודעה על כך שחוזה השכירות של המקום מסתיים בקיץ 2020. בדיון אמרה סבטלובה: "במשרד העליה והקליטה הבהירו שעובדים על פתרונות, אלא מה? לא פירטו מה הפתרונות".

בדיון הבהיר מנכ"ל משרד הקליטה דאז, אלכס קושניר, כי נבחנות מספר אופציות, אך ציין במפורש כי "יש כמה סוגים של מתווים שעליהם אנחנו עובדים, אני לא יכול להתחייב מה מהם יעבוד". בין היתר התייחס קושניר לאפשרות להקמת בניין חדש בתחומי העיר ירושלים, אופציה נוספת היא מציאת פתרונות על בסיס הוסטלים ומקבצי דיור קיימים, ואופציה נוספת שאין לה אישור מהשגרירות האמריקאית היא הארכת ההסכם עם השגרירות האמריקאית. נציג משרד החוץ בדיון יהושע זרקא, ביקש לצנן את הציפייה להארכת חוזה השכירות עם שגרירות ארה"ב וציין כי האמריקאים נחושים לקבל את המבנה פנוי מדיירים ביוני 2020 לצורך הקמת השגרירות. זאת בהמשך להכרזת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על העברת השגרירות לירושלים. כמו כן ציין נציג אגף התקציבים במשרד האוצר אייל מדן, כי טרם התקבלה במשרד האוצר בקשה להקצאת תקציב לצורך מציאת פתרון לדיירי מלון דיפלומט.

"הזהרתי אז מהבטחות שלא תתקיימנה"

בשיחה שקיים "גלובס" עם סבטלובה (התנועה) ציינה חברת הכנסת כי "בדיון שיזמתי בוועדה העליה והקליטה לפני כשנה, היה ברור שהמשרדים הרלוונטיים לא ממהרים לפעול עבור ציבור העולים הקשישים ומסתפקים בהבטחות ריקות מתוכן. הזהרתי כבר אז מהבטחות שלא תתקיימנה כי אנו נתונים במציאות נזילה, זעזועים פוליטיים ולא ברור שבעלי התפקידים באותו עת, יהיו בתפקידם גם בהמשך. והנה זה אכן המצב. אנו עומדים כעת בפני בחירות, שר הקליטה ומנכ"ל המשרד שהיו אז כבר אינם בתפקידם ואת המחיר משלמים מי שתלויים במשרד וראשיו החדשים שאינם מכירים את הנושא. הפינוי הצפוי מיועד לקרות עוד שנה וחצי ודמיוני לחשוב שההבטחה תתממש בפרק זמן זה. גם בעת הדיון בוועדה היה ברור שאין די זמן. לאור הנתונים והמצב כיום אנו בפיגור משמעותי וחסר סיכויים. אני חרדה לגורל הקשישים ודורשת התערבות מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, מהשר ומראש עיריית ירושלים משה ליאון".

גם הפעיל החברתי אלכס טנצר שמוביל מאבק למעין דיור ציבורי לעולים, אמר בשיחה עם "גלובס" כי "לצערי צדקתי הכל מה שאמרתי בוועדת קליטה של הכנסת הכל מתרחש: אין עדיין פתרון ל-450 קשישים, אין תוכניות מאושרות, אין תקציב. מי אשם בכך? שר החוץ שלא הבין את הנזק המדיני, שר האוצר כחלון שלא דאג לתקציב, שרת קליטה לשעבר, סופה לנדבר, שלא ביצעה את המלצות מבקר המדינה מ-2009 ולא טיפלה בבעיה בקדנציה שלה. וראש העיר ירושלים לשעבר ניר ברקת. בבעיה יטפלו שרים חדשים בממשלה חדשה. נזק כלכלי כבר נגרם, כי עיכוב יעלה הרבה כסף, נזק מדיני נגרם, כי וכמובן שנפגעו גם הקשישים שלא יודעים לאן יעבירו אותם. דיבורים לחוד מעשים לחוד".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר פועל במשותף עם משרד הקליטה ורמ"י לאיתור קרקעות לטובת הקמת פתרונות דיור לטובת דיירי מלון דיפלומט".

ממשרד הקליטה והעלייה נמסר: "משרדנו נמצא בטיפול מתקדם בנושא, כך שאף עולה לא יישאר ללא פתרון דיור".

בעיריית ירושלים מסרו כי: "מלון דיפלומט משמש כמקבץ דיור בקהילה עבור עולים חדשים משנת 1992 בהתאם לקריטריונים שנקבעו על-ידי משרד הקליטה עבור זכאות לדיור, ופועל בהתאם לחוזה שנערך בין משרד הקליטה והמלון, האמור להסתיים בשנת 2020. למרות שבאחריות משרד הקליטה למצוא מענה הולם לדיירי המקום, נרתמה עיריית ירושלים למאמץ הכולל למציאת חלופות הולמות. יצוין כי התקיימה ישיבה אצל מנכ"ל העירייה בשיתוף נציגי משרד הקליטה, הסוכנות היהודית, רשות מקרקעי ישראל ועמיגור ובה המליצה העירייה על מספר שטחים אפשריים שם ניתן להקים מבנה חילופי לטובת דיירי דיפלומט. בימים אלה מקדם משרד הקליטה את הנושא מול משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל. יחד עם זאת עיריית ירושלים רואה חשיבות רבה בתהליך זה ועושה את הכול על מנת להקל על מצוקת הדיירים במעבר ופועלת לרווחת האוכלוסייה".