מיכל אגמון-גונן תמונה לשופטת המחלקה הכלכלית בביהמ"ש המחוזי בת"א

על המינוי החליטה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות • למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א צפוי להתמנות שופט נוסף

השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף
השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף

השופטת מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב תמונה לשופטת המחלקה הכלכלית בבית המשפט. כך נודע ל"גלובס". על המינוי החליטה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. 

המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוקמה בשנת 2010. מזה כ-8 שנים, מעניקה המחלקה הכלכלית לציבור המתדיינים תשתית קבועה ומהודקת של מערכת שיפוט מקצועית ולרוב גם יעילה, שבה נדונים עניינים כלכליים. כיום מכהנים בבית המשפט הכלכלי השופטים חאלד כבוב, רות רונן ומגן אלטוביה. למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א צפוי להתמנות עוד שופט נוסף.

במשך השנים זוכים שופטי המחלקה הכלכלית לתשבחות מקרב הקהילה המשפטית-הכלכלית, אשר רואה בהם שופטים מקצועיים, יסודיים, יעילים ומהירים. היעילות מתחדדת עוד יותר נוכח העובדה כי אל שולחנם מגיעים תיקים מהמורכבים ומהגדולים ביותר במשק, לרבות כאלה הכוללים אלפי עמודי פרוטוקולים, עדויות וארגזי ראיות רבים. לאחרונה הוחלט לעבות את המחלקה ולצרף אליה שני שופטים נוספים. 

שופטת חברתית, עצמאית, מקורית ופורצת דרך

אגמון-גונן תדון בעיקר בתיקים פליליים כלכליים. אגמון-גונן נחשבת לשופטת חברתית, עצמאית, מקורית ופורצת דרך שמגלה גישה חברתית בפסיקותיה. בין היתר, הורתה לפני כמה שנים אגמון-גונן על חשיפת שמות החברות הגדולות שקיבלו הטבות מס מהמדינה וקיבלה בכך את עתירת "גלובס".

אגמון-גונן הוזכרה כמה פעמים כמועמדת לשיפוט בבית המשפט העליון. השופטת אגמון-גונן מכהנת כשופטת מעל 20 שנה. לאחרונה, פסקה השופטת אגמון-גונן כי על הפרקליטות להקליט ראיונות שהיא עורכת לעדים לפני עדותם. פסיקה המנוגדת לעמדת הפרקליטות. בנוסף, הכריעה בעניין סימנס וקבעה את הכללים בהם מנהלים שסרחו יוכלו להעיד נגד התאגיד שהעסיקם.

באחד מפסקי הדין החשובים שנתנה לפני כשנה קבעה כי מועדוני חשפנות מחפיצים ומבזים נשים ואינם בידור, ואישרה את החלטת המועצה המקומית רמת גן לא לתת עוד רישיונות להפעלת מועדוני חשפנות במתחם הבורסה. פסיקה זו היוותה בסיס לקביעת היועמ"ש כי ריקודי חיק (lap dancing), נכנסים תחת הגדרת זנות, ואף המריץ את אלו שעסקו בחקיקת החוק להפללת לקוחות זנות.

אגמון-גונן הכריעה במספר תיקים בנוגע לחוף הים כשקבעה את זכות האדם לסביבה נאותה, לצד זכויות הציבור בחופי הים ביניהם - שתי תובענות ייצוגיות בהן קבעה כי יש לפצות תושבים בגין זיהום הים, וכן קביעה של אופן מדידת קו המים, כך שתוותר רצועת חוף רחבה יותר לטובת הציבור. השופטת אגמון-גונן קבעה עוד כי יש להחיל את תמ"א 38 בשיכון דן בתל אביב ודחתה עתירה של התושבים לשמור על אופי השכונה (לעשירים בלבד).

פסיקות חברתיות נוספות נוגעות לטיפול העיריה בחסרי בית וברכושם, קביעה חשובה כי המדינה אחראית לפיצוי התושבים בגבעת עמל וכן קביעה כי על המדינה לספק לנכי צה"ל את המכשור הרפואי המתקדם ביותר, לרבות תותבות. השופטת אגמון-גונן נתנה מספר פסקי דין עקרוניים בתחומי העידן הדיגיטלי, והייתה הראשונה שדנה בשאלת חשיפת שם גולש. פסיקה נוספת נגעה לאפשרות העתקת מודעות דרושים בעידן הדיגיטלי.