משה טרי ומוטי פרידמן בדרך לאקזיט של 90 מיליון שקל

זאת על החזקותיהם בתחנת הכוח IPM • השניים הגישו הצעה ליתר בעלי השליטה בתחנה, המחזיקים בה יחד עם ג'י.פי גלובל באמצעות חברת טריפל-מ, לרכישת החזקותיהם בטריפל-מ

משה טרי / צילום: תמר מצפי
משה טרי / צילום: תמר מצפי

שני פקידים בכירים לשעבר, משה טרי ומוטי פרידמן, בדרך לאקזיט אפשרי של 90 מיליון שקל על החזקותיהם בתחנת הכוח IPM בבאר טוביה. חברת ג'י.פי גלובל פאוור, בעלת השליטה בתחנה, עדכנה הבוקר כי טרי ופרידמן הגישו ליתר בעלי המניות בחברת טריפל-מ (המחזיקה 84% ממניות IPM) הצעה לרכוש את החזקות השניים, וזאת בהתאם לזכות הצעה ראשונה שיש להם מול יתר הבעלים.

ככל הידוע, סכום התמורה הכולל עבור החזקות השניים בטריפל-מ (20% מהמניות בחלקים שווים) יעמוד על כ-150 מיליון שקל, המשקף  שווי חברה של כ-750 מיליון שקל לטריפל-מ. מסכום זה ינוכו הלוואות בהיקף של כ-60 מיליון שקל. היתרה, סכום של כ-90 מיליון שקל, תתחלק בין טרי ופרידמן בצורה שווה.

מימוש הזכות שהפעילו טרי ופרידמן ניתנת לכל השותפים המחזיקים בתחנת הכוח, ובג'י.פי גלובל ציינו כי החברה "תלמד את ההצעה ותשקול את צעדיה", והוסיפו כי כל בעלי המניות של טריפל-מ "נתבקשו להודיע אם ברצונם להיענות להצעה על כל תנאיה", תוך תקופה של עד חודש.

אחרי גלגולים וכמה שינויי שליטה שנעשו במיזם תחנת הכוח בשנים האחרונות, כיום בעלי השליטה בחברת תחנת הכוח IPM, באמצעות חברת טריפל-מ, הם גלובל פאוור שבשליטת אהוד בן ש"ך וניסן כספי, קרן נוי ולאומי פרטנרס.

יתר המחזיקים כוללים את מוטי בן משה ויצחק מירילשוילי (באמצעות קרן יסודות), ואת מייסדי הפרויקט, ובהם הח"כ לשעבר חגי מרום, יואב סרנה, מוריס סבג ומשקיעים פרטיים מארה"ב, הנחשבים לבעלי זכויות מיעוט.

טרי, שעמד בראש רשות ני"ע בין השנים 2002-2008, מונה לפני כחמש שנים לנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח למניות השליטה בחברת כלל ביטוח, ובחודשים האחרונים הוא משמש גם כנאמן למניות הבורסה בתל אביב. באחרונה מונה טרי לחבר בוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה.

פרידמן, שכיהן כיו"ר חברת חשמל בשנים 2007-2010, משמש כיום בין היתר כיו"ר חברת ההשקעות אלקו, בהיקף משרה של 20% ובתגמול חודשי של 40 אלף שקל. בשנים קודמות גם כיהן כסגן יו"ר חברת מנופים פיננסיים, כשהייתה בשליטתו של אברהם נניקשוילי ושותפים.

מאז שנכנסו טרי ופרידמן לשותפות בתחנת הכוח הם טיפלו בתהליכי הרישוי, פעלו מול הוועדות השונות וקידמו את קבלת האישורים הסטטוטוריים הנדרשים להפעלתה. על פי ההערכות, טרי ופרידמן סייעו בסלילת הדרך לאישור המיזם, באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים.

תשקיף ההנפקה שפרסמה ג'י.פי גלובל לקראת הנפקתה, שנעשתה ב-2018, חשף הטבות יוצאות דופן שמהן נהנו השניים, שזכו לשכר נכבד של מאות אלפי שקלים בחודש, שהצטבר מאז שנת 2011 לסכום המוערך ביותר מ-10 מיליון שקל (נוסף על מניות שהוקצו לשניים בחברת טריפל-מ).

עוד חשף התשקיף, כי במקביל להעברת השליטה בחברת תחנת הכוח, בעלי השליטה החדשים בטריפל-מ - לאומי פרטנרס, קרן נוי וג'י.פי גלובל - התחייבו להעביר מימון בסך של 22 מיליון דולר לטרי ולפרידמן עבור החלק שהם נדרשים להעמיד לפרויקט כבעלי מניות בטריפל-מ.

טרי ופרידמן נכנסו לשותפות בפרויקט תחנת הכוח בשנת 2011 יחד עם איש העסקים אברהם נניקשוילי, בעקבות החלטתה של קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) למכור את חלקה בפרויקט. בהמשך, הסתבכותו של נניקשוילי בחשדות לעבירות פליליות הובילה ליציאתו מהשותפות בפרויקט, ועוררה סכסוך בין טרי ופרידמן לבין בעלי השליטה החדשים בפרויקט.

בהתאם לדרישת המדינה, נניקשוילי פעל למכירת החזקותיו בתחנת הכוח וסיכם על עסקה מול איש עסקים אמיד ממוסקבה, טימור בן יהודה, אולם המדינה החליטה שלא לאשר את העסקה, ולנעליו של בן יהודה נכנסה ג'י.פי גלובל, שהכניסה גם את קרן נוי ולאומי פרטנרס לפרויקט. 

לפני כשנה סיפר בן ש"ך בראיון ל"גלובס", כי "עיקר הבעיות בין הבעלים התעוררו מזה שהכריחו את נניקשוילי ואת בן יהודה למכור את החזקותיהם, והם התמהמהו עם המכירה. כשאנחנו סיכמנו מולם על רכישת חלקם, עברו עלינו כמה חודשים של ויכוחים, שהיו צורמים בחלקם, מול טרי ופרידמן, שראו את עצמם - בתור מי שהשיגו את הרישיון לתחנה במשך עבודה קשה של כארבע שנים - כמי שצריכים להוביל את הפרויקט. אבל מאז הכל הסתדר בינינו, וכיום כולנו עובדים יחד בשיתוף פעולה מלא, עם הרמוניה הרבה יותר גדולה מזו שיש בין בנימין נתניהו למשה כחלון".

תחנת הכוח הפרטית IPM, המוקמת בבאר טוביה שבסמוך לקריית מלאכי, צפויה לייצר כ-450 מגוואט ולספק כ-3.5% מצריכת החשמל בישראל. עלות הקמתה מוערכת בכ-2 מיליארד שקל והיא תוקם ותתופעל על-ידי חברת סימנס הגרמנית. הצפי הוא כי הקמת התחנה תמומן בהון עצמי של 20% מהעלות, וחוב בכיר של יתרת הסכום. לצורך כך, בתחילת 2018 חתמה IPM על הסכם מימון של 1.6 מיליארד שקל להקמת תחנת הכוח.

בסוף חודש אפריל קיבלו השותפים בתחנה את אישור גופי המימון של החוב הבכיר שלה לביצוע משיכה של כ-255 מיליון שקל, וזמן קצר לאחר מכן החלו העבודות להקמתה. ההערכות הן כי התחנה תחל לפעול במחצית השנייה של שנת 2020, וצפויה לפעול על בסיס גז שיירכש בעיקר ממאגרי "לוויתן" ו"תמר", ובהתאם לרגולציה הקיימת במשק החשמל, ובימים האחרונים עדכנה ג'י.פי גלובל כי IPM חתמה על הסכם לרכישת גז טבעי ממאגרי הגז הטבעי "כריש" ו"תנין".