הראל: "הממשלה תצטרך להעלות מסים כדי לעמוד שוב ביעד הגרעון"

כלכלני הראל מאמינים שהממשלה החדשה שתקום תשמור על משמעת פיסקאלית ולא תאפשר לגירעון לעלות באופן משמעותי מעל ליעד • בחודש דצמבר האחרון הכנסות המדינה ממסים היו די מרשימות, לדברי הכלכלן הראשי עפר קליין, גם כאשר מנטרלים מהחישוב את ההעברה המיוחדת לקרן הפיצויים בדצמבר 2017

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

"בשנת 2019 הממשלה תצטרך לקצץ בהוצאה או להעלות מסים בכדי לעמוד שוב ביעד הגרעון", כך לפי עפר קליין הכלכלן הראשי של קבוצת הראל פיננסים. 

בחודש דצמבר האחרון הכנסות המדינה ממסים היו די מרשימות, אמר קליין, גם כאשר מנטרלים מהחישוב את ההעברה המיוחדת לקרן הפיצויים בדצמבר 2017 (של 4.2 מיליארד שקל). נזכיר כי ההכנסות של המדינה ממסים בדצמבר עמדו על 25.6 מיליארד שקל כאשר לפי הערכות האוצר מדובר בגידול ריאלי של 9% לעומת דצמבר אשתקד. הגירעון המצטבר בסיכום 2018 הגיע לכדי 2.9% מהתוצר, בדיוק ביעד הגירעון. בהראל כותבים כי מדובר בנתון שהיה טוב מהערכות המוקדמות שלהם.

"כרגע, אנו לא צופים האצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים במהלך השנה הקרובה (ללא הכנסות חריגות), בעיקר בשל ההערכות שלנו שהשיפור בשוק העבודה קרוב למיצוי ותחזית הצמיחה לישראל ולעולם נראית כעת פחות טוב מאשר בעת תכנון התקציב", לפי קליין.

"אנו מאמינים שהממשלה החדשה שתקום תשמור על משמעת פיסקאלית ולא תאפשר לגירעון (כאחוז מהתוצר) לעלות באופן משמעותי מעל ליעד, דבר שיחייב אותה לרסן את קצב הגידול בהוצאות (לעשות קיצוץ) או לחלופין להעלות מיסים לאחר הבחירות (דבר שגם יכול להשפיע על האינפלציה)", סיכם קליין.