נשיאת העליון חיות: האמירות כי אנו יושבים במגדלי שן רחוקות בעיניי מאוד ממציאות הדברים כהווייתם

את הדברים אמרה הנשיאה בטקס הצהרת אמונים ל-29 שופטים ורשמים חדשים שהתקיים בבית הנשיא • לשופטים ולרשמים החדשים אמרה: "הגלימה ממשיכה להיות מונחת על כתפינו באופן וירטואלי כמעט בכל אשר נפנה ובכל אשר נעשה"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות / צילום: אלון רון
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות / צילום: אלון רון

היום (ג') התקיים בבית הנשיא טקס הצהרת אמונים ל-29 שופטים ורשמים החדשים. בטקס נטלו חלק בין השאר, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה, השופטת ורדה וירט-לבנה.

מי שעוד נכחה בטקס ונשאה בו דברים, היא כמובן נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות.

בנאומה, הילכה הנשיאה בין הטיפות, באופן כזה שבחרה שלא להתייחס לסוגיות הבוערות שעל הפרק ובכלל אלה, בין היתר: החלטתה להרחיב את ההרכב שידון בעתירות שהוגשו על חוק הלאום ל-11 שופטים וחוק הפקטור השנוי במחלוקת.

הנשיאה, דחתה את האמירות שהופנו כלפי שופטי ביהמ"ש כאילו הם יושבים במגדלי שן ומנותקים מרחשי הציבור - "אמירות אלה רחוקות בעיני מאוד ממציאות הדברים כהווייתה".

בנוסף, נדמה שהמטרה שעמדה מאחורי הנאום הייתה בעיקר ניסיון של הנשיאה להגביר את האמון שרוחש הציבור בשופטי ביהמ"ש העליון.

לצורך כך, הפנתה הנשיאה את השופטים והרשמים החדשים לכללי האתיקה שחלים על שופטים ואמרה, כי "מחובתו של שופט לפעול ביושר ובהגינות, לשוויון הכל לפני החוק, ותוך הקפדה על התנהגות שיש בה כדי לקיים ואף להגביר את האמון בשיטת המשפט בכלל ובמעשה השפיטה בפרט".

חיות מודה לשקד על שיתוף הפעולה

עוד הוסיפה חיות, כי לפני סעיף 5(ג) לכללים: "שופט לא יגור מפני איש, ולא יושפע במילוי תפקידו על ידי דעת קהל, חשש מפני ביקורת או רצון לשאת חן", ו"זוהי אם תרצו, כל תורת העצמאות ואי התלות השיפוטית כולה על רגל אחת", אמרה הנשיאה חיות.

בנוסף, ונוכח העובדה שמדובר ככל הנראה בטקס הצהרת האמונים האחרון המתקיים בתקופת כהונתה של הכנסת ה-20, הודתה הנשיאה לחברי הוועדה למינוי שופטים ובראשם השרה שקד, "על שיתוף הפעולה שהניב בשנה האחרונה בלבד מינוי של מאה שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים לכל ערכאות השיפוט המשקפים את פניה המגוונות של החברה הישראלית כולה".

הנשיאה חיות פנתה לעשרות השופטים והרשמים החדשים והנרגשים, והדגישה בפניהם כי "להיות שופטים זו דרך חיים, ובשל כך האתיקה השיפוטית והכללים המעצבים אותה משתרעים לא רק על התנהלותנו באולם המשפט אלא גם מחוצה לו". עוד הוסיפה הנשיאה": "על פי תפישתנו הגלימה ממשיכה להיות מונחת על כתפינו באופן וירטואלי כמעט בכל אשר נפנה ובכל אשר נעשה".

לסיום, קראה הנשיאה לשופטים לעשות את מלאכתם נאמנה, "בלב שומע, מתוך אהבת אדם ובמידת הענווה. עלינו לשקוד על תיקון עוולות, עלינו להגן על זכויות אדם ועלינו לחתור לביצור שלטון החוק ולתרום את חלקנו, ככל הניתן, למען יתר לכידות בין כל הפרטים המרכיבים את החברה הישראלית".

השרה שקד: "בעולם המשפט הישראלי אין מקום ל"דעה אחרת"

גם שרת המשפטים שקד נשאה דברים בטקס ההשבעה, ובמסגרתם ציינה כי בכהונתה היא הצליחה לשבור "את הקונספציה של מערכת המשפט". לדבריה, "במהלך השנים האחרונות כשרת המשפטים, הבחנתי בכך שהמיינסטרים בעולם המשפט בישראל איננו מאפשר לערוגות שונות לצמוח בתוכו. כל קריאה לשינוי מוקעת כהרס הדמוקרטיה. כל יציאה מהתלם, נחשדת בפשיזם".

בהקשר זה טענה שקד כי מי שהעזו לשאול שאלות, ולערער על הקונספציה הקיימת - "הוקעו כמי שיש להם אג'נדה וכניסתם להיכל נחסמה". לטענתה, "בעולם המשפט הישראלי אין מקום ל"דעה אחרת". הס מלדבר על "איפכא מסתברא". הס מלערער על הקונספציה".

שקד, ביקרה בין השאר בדבריה את חברי האקדמיה הישראלית, תוך שהיא טוענת שלמרות שעליהם הוטל התפקיד לבקר את המצב הקיים - הם בחרו ליישר קו. לדברי שרת המשפטים: "לפני שנים נבחרתי בשם אג'נדה של שבירת הקונספציה, ואחד מיעדיי בתחילת כהונתי היה להעלות את קרנה של האלטרנטיבה השמרנית בישראל.

"שבירת הקונספציה חייבת הייתה להתחיל במקום בו נולדה. בבית המשפט. במהלך הקדנציה הנוכחית בחרנו כשלוש מאות ושלושים שופטים ורשמים, מתוכם שישה לבית המשפט העליון. מערכת המשפט בישראל כיום מגוונת יותר, משקפת יותר ומאוזנת יותר. אני גאה לומר שיש היום מקום לדעה אחרת, והיא מתנוססת בגאון. שברנו את הקונספציה", אומרת השרה שקד.